Överreklamerat

fiske

Något som retar mig är dessa "uppfinningar" som inte fungerar men användes för att öka försäljningen. Ex. anti-tvinn på haspelrullar. Sunda förnuftet säger att det inte fungerar, bygelns rotation gör att lintvinning uppstår.
 
Jetboil

Det finns lösningar som tar mindre plats, kokar upp vatten på ungefär samma tid och som man dessutom får en riktig kastrull till.
 
Nu verkar det ha blivit ett allmän gnällforum och inte vad trådskaparen menade, "ett forum för onödiga grejor".
Det är väl ingen seriös som har en "överlevnadskniv" nu för tiden? Grannens 12-åriga son var förbi och visade sin nyinköpta överlevnadskniv i går. Rent skräp men han var så lycklig att jag inte hade hjärta att nämna det för honom. Han är inte ute i skogen heller...

Ramsäckar, strumptorkning i sovsäckar samt hänga grejor utanpå ryggsäcken har jag haft/gjort hela mitt liv, men å andra sidan är jag inte särskilt "inne" mer än en gång vart 20e år. :)

Dubbla strumpor har räddat mina fötter åtskilliga gånger från skoskav, men då väger jag några kilo extra, både med kropp och packning. Det kanske inte är viktigt för en "kvartsfigur" utan vikt ;)

/Peter
 
Senast ändrad:
Nja, gnällforum vet jag inte, men det ligger nära tillhands.
Det behövs ibland att vi reagerar/gnäller på en massa nya dåliga grejor som smyger sig in i friluftslivet och anammas av glada amatörer som är köpta av sportbutikernas ivriga säljare.
 
Att gröt är övereklamerat håller jag med om. Dessutom tycker jag detsamma om att ha tältet nedpackad i ryggan, har alltid mitt på toppen. Jag kanske har missat något där men vill inte börja riva i ryggsäcken om det regnar. Eftersom tältet åker upp först och rivs sist så känns det logiskt att ha det utanpå. Fast å andra sidan använder jag ju vandringsstav och ramsäck också också.
Pär
 
Ordning i klassen!

en kort liten samanfattning:

1. Grötfrukost går bort.
2.Jag fick ett visst medhåll i min dissning av strumptorken i sovsäcken:)

Sen finns det gott om irritationsmoment vad gäller ryggsäcken. Ryggen och säcken som skall sitta på den är däremot väldigt personlig så det är svårare att hitta en röd tråd. Men jag tror att de flesta kan skriva under på veka bärsystem som är klenare än säckens storlek. Undrar om vi inte hittar en hel del säckar som kommer att hamna där, nu när det är hype med UL?

Fortsätt gärna med mer precisa sågningar Skulle vara kul att få ihop en lista med de 10 mest överreklamerade grejorna. I vem ser ni storpotäten då?
 
päeng;379204 sa:
Att gröt är övereklamerat håller jag med om. Dessutom tycker jag detsamma om att ha tältet nedpackad i ryggan, har alltid mitt på toppen. Jag kanske har missat något där men vill inte börja riva i ryggsäcken om det regnar. Eftersom tältet åker upp först och rivs sist så känns det logiskt att ha det utanpå. Fast å andra sidan använder jag ju vandringsstav och ramsäck också också.
Pär
Menar du på allvar att det finns folk som trycker ner dyngblöta tält i ryggsäcken ?
Ramsäckar är för proffs, man kan ha dem till allt möjligt. Man kan ta bort säcken o surra fast ved, lasta på behållare för yngel till utsättning, surra fast fodersäckar/saltstenar till vilda djur, surra fast guldgrävarutrustning, surra fast, mindre elverk,lådor med fotoutrustning, jaa, listan kan göras lång. Och man kan även ha dem till vandring/friluftsliv.
 
Senast ändrad:
Nja, gnällforum vet jag inte, men det ligger nära tillhands.
Det behövs ibland att vi reagerar/gnäller på en massa nya dåliga grejor som smyger sig in i friluftslivet och anammas av glada amatörer som är köpta av sportbutikernas ivriga säljare.

Jo, DET var ju hela syftet med tråden om jag förstod det rätt.
Dåliga "hypade" grejor ska sågas. Helt rätt :)

/Peter
 
Braständare är ofta väldigt onödiga. Kan man hitta något att elda kan man också få fart på brasan utan 50 kronors stearinpapper i engångsförpackning.
 
billiga braständare

Braständare är ofta väldigt onödiga. Kan man hitta något att elda kan man också få fart på brasan utan 50 kronors stearinpapper i engångsförpackning.

Ta bommulstyg från t ex en kasserad flanellskjorta, doppa i smält stearin/parafin från ljusstumpar, klipp i remsor när det stelnat, alternativt doppa bitar på ca 10*10 cm och vik ihop till en kudde innan det stelnat.
 
Att beträffande mat pririotera pris och effektivitet framför smak är minst sagt överreklamerat. Efter en vecka i fjällen där varje lunch bestod av pulversoppa och makaroner har jag nu allvarligt börjat se över mina matrutiner. Det blev uppenbart redan första dagen att denna halvljumma gegga var i praktiken oätbar. Det blev ett antal tuffa förmiddagar resten av vandringen, där jag med bävan såg varje lunchrast närma sig med samma oundviklighet som ett jordskred.

Nej, hellre lägger jag ut 600 kronor på en veckas frystorkade luncher än utsätter mig för detta igen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.