Knivar från Sika Hill

re

Hej.

Okey.
Har själv varit och jagat lite bock i småland men lyckades inte den här gången. Kompisen sköt en iallafall så det var ju bra fast det borde varit från min pipa
mvh Kimmo
 
Vidare

Tack för era inlägg och synpunkter.
Jag måste hålla med Bo Grindborg "om att du krånglar till det Paul med den där spydercopuckeln för att styra bort vad jag tolkar som tarmar eller köttet vid öppningen av skinnet. Puckeln blir också lite som ett hinder att göra en smal och smidig slira som håller kniven i ett fast grepp."

Ändbutten skulle vi mycket väl kunna använda delar av din idé. Kanske inte just svängen upp av den anledningen att många vill kunna lägga kniven på dess rygg med bladet vänt uppåt handleden vid tex buköppning. Vidare så har vi det där med bladlängd. Förvisso så har vi på hemsidan inte en skalenlig modell. (Jag återkommer med de exakta måtten) Anledningen till att vi valt ett så pass kort blad är att många vill kunna lägga sitt pekfinger längs bladryggen och nå hela vägen fram till spetsen. Men med knivar så är det ju så att det finns förmodligen lika många idéer som det finns brukare av knivar.
Hursomhellst så är det där med ett fäste för fånglina något som vi kommer att ta oss en ordentlig funderare på.
/Anders
 
1. Puckeln blir också lite som ett hinder att göra en smal och smidig slira som håller kniven i ett fast grepp."

2. Ändbutten skulle vi mycket väl kunna använda delar av din idé. Kanske inte just svängen upp av den anledningen att många vill kunna lägga kniven på dess rygg med bladet vänt uppåt

3. Anledningen till att vi valt ett så pass kort blad är att många vill kunna lägga sitt pekfinger längs bladryggen och nå hela vägen fram till spetsen.

4. Hursomhellst så är det där med ett fäste för fånglina något som vi kommer att ta oss en ordentlig funderare på.
1. I min värld så är det så att knivens funktion är den viktigaste detaljen. Slidan kommer i andra hand. Jag är som sagt inte mycket för läderslidor i samband med seriösa användarknivar. Min preferens är Kydex.

Precis som du antar så har bladpuckeln en viktig arbetsuppgift. Nämligen att mota bort materialet man skär i och låta det passera över fingrarna i omvänt (reverse) grepp. Detta har jag redan tagit upp en gång. Därmed måste jag bestämt protestera mot uttalandet att "jag krånglar tilll det" ;).

2. Just av denna anledning så bör kniven ha en "ankstjärt". I alla andra fall så är risken större att man glider av greppet.

3. Vilket är ganska onödigt om kniven uppvisar den formen som jag har föreslagit. Därför kan man ganska enkelt förlänga bladet utan att ta bort dess effektivitet.

4. Gör så. De flesta jägare använder inte kniven till att enbart ta ur vilt med, utan till allmäna camping-/friluftsgöromål.

~Paul~
 
Måste lägga fingrarna lite i blöt.
Min åsikt är så här.
Åsikten bygger på att jag jagar älg och fågel i Jämtland samt fiskar röding och öring i Lappland. Min älgjakt omfattar ca 15-20 jaktdagar per år och jag är med och hanterar ungefär eller drygt 10 älgar per år. Fågeljagandet omfattar betydligt mindre tid (kanske 5 dgr / år)och fiskandet omfattar ca en månad sommarsemester och en lång fiskehelg på hösten och en veckas pimplande på påsken. Slaktmässigt så köper vi också en halv gris och ett lamm.

Knivintresserad som jag är har jag koll på vad mina jakt och fiskevänner använder (ca 20 st). Vissa är ute mindre än jag och andra mer.

Utan krusiduller kan jag säga att basverktyget för älgjakt, fiske och jaktvardagen är en Mora 2000. Törs med utgångspunkt av min knivnyfikenhet påstå att detta gäller för minst hela jämtland och får större genomslag ju oftare jägaren i fråga är ute. Ju mer man skär ju mer blir kniven ett riktigt verktyg. Jägare som mest håller i ben och rullar skinn och i största almänhet förlitar sig på erfaren hjälp klarar sig med mest vad som helst. Fåfängan gör ju dock att man vill ha finare verktyg. Ofta använder man då den kniv man fått i present, gjort själv eller tjockbladarn man köpt från fällkniven för att man läst att den är perfekto. Är det en van jägarhand går det absolut utmärkt och annars blir det som det blir.
I slaktboden används sedan slaktknivar. Både för att de är bra och för att det blir hygieniskt.
För 9/10 av jägarna är exvis sandvik 12 27 utmärkt då det är en kompromiss av tåligt, rostfritt och lättbrynt.
Gör man en kniv för den stora massan att lockas av tror jag att företagsprototypen är att föredra. Enkel, i fas med traditionen (men lite nyskapande) snygg och går att göra en enkel stark och pålitlig slira till. Få sen ut den genom en stor grossist och lyckan är gjord.

Vill man sälja till mig, kanske Paul och endel andra individer med knivvirus i blodet kan man konstra till det med finare stål osv men då får man inse att nån vill ha kniven med spyderkopuckel och andra vill ha den utan, blir vi inte nöjda så köper vi nåt annat ur hela världens utbud.
Vi vill ha schysst stål, vilket kan vara D2, VG 10 eller pulverstål. Kostar mycket och uppskattas bara av dem som inser att förbättringen innebär merjobb vid bryning/slipning.

Jag tror att företagsprototypen passar den första gruppen och även vissa i den andra gruppen och det är en välavvägd allroundkniv för jakt men väl bred för fiske och inget speciellt för att tälja med.

Hoppas det blev begripligt och att allas tår är oskadda.

Bosse
 
Paul.
Med all respekt för ditt kunnande på knivområdet och det nöje jag finner i att läsa dina inlägg.

Jag undrar ibland hur/vad du jagar och till och med hur du håller kniven i arbetsmomenten. Jag tvivlar inte på att du kan hantera den skickligt men.

När jag öppnar en älg så besväras jag inte av om det kommer lite slaktmaterial mot mina fingrar. Tvärt om vill jag undvika att få älgblod ända upp till armbågarna när jag jobbar långt inne i bukhålan..
Jag vill förvisso ha en spets som inte repar upp kött och tarmpaketet, lite drop eller clip hjälper till med det. I övrigt skär jag ibland försiktigt, ibland med fingret nära spetsen för att skydda-peta undan, ibland med spetsen mellan andra handens fingrar för att neutralisera den och ibland med skaftet i handen och bladet upp längs handled /arm för att öppna med bakåtskärande egg.

Bosse
 
Inte heller jag vill på något vis trampa någon på tårna.
Så inget ont till någon som lagt inlägg i denna tråd. Jag tycker att det är väldigt intressant att höra allas åsikter. Vårat mål är som Bosse är inne på är att försöka få fram en kniv som kanske inte skall vara direkt anpassad för att tälja med utan främst som en mindre allroundkniv för jakt. Så ännu en gång. Tack för alla tips och åsikter.
Med vänliga hälsningar
Anders Sjöman Sika Hill
 
1. Åsikten bygger på att jag jagar älg och fågel i Jämtland samt fiskar röding och öring i Lappland.
Utan krusiduller kan jag säga att basverktyget för älgjakt, fiske och jaktvardagen är en Mora 2000.

2. I slaktboden används sedan slaktknivar.

3. För 9/10 av jägarna är exvis sandvik 12 27 utmärkt då det är en kompromiss av tåligt, rostfritt och lättbrynt.

4. uppskattas bara av dem som inser att förbättringen innebär merjobb vid bryning/slipning.
Mycket begripligt Bosse. Jag kommenterar dina senaste två inlägg separat.

1. En Mora 2000 är självklart ett mycket bra val om du anväder kniven på detta sättet. Hade det endast handlat om fiske eller endast om jakt så hade jag haft en del kommenterer. Men som sagt; som en kompromisskniv mellan fiske, camping och jakt så är det inte många knivar som slår Mora 2K.

2. Samma här.

3. Håller fullständigt med om.

4. Det här håller jag däremot inte med om. Antingen kan man det där med att slipa eller så kan man det inte. Det är ingen större skillnad mellan att slipa ett blad i Sandvik 12C27 jämfört med ett i S30V. Det hela har att göra med vilken metod och vilka redskap man använder. Med andra ord. Skillnaden är i praktiken inte speciellt stor.

~Paul~
 
1. När jag öppnar en älg så besväras jag inte av om det kommer lite slaktmaterial mot mina fingrar. Tvärt om vill jag undvika att få älgblod ända upp till armbågarna när jag jobbar långt inne i bukhålan..

2. Jag vill förvisso ha en spets som inte repar upp kött och tarmpaketet, lite drop eller clip hjälper till med det. I övrigt skär jag ibland försiktigt, ibland med fingret nära spetsen för att skydda-peta undan, ibland med spetsen mellan andra handens fingrar för att neutralisera den och ibland med skaftet i handen och bladet upp längs handled /arm för att öppna med bakåtskärande egg.
1. Samma här. Men jag förstår inte varför min design skulle omöjliggöra det här förfarandet?? Tvärtom så har du ju multipla möjligheter till skiftande grepp, bl a med fingret smygandes längs med bladet ;). "Puckeln" ger dig ett extra alternativ.

2. Jag gör på samma sätt. Återigen den designen som jag har ritat omöjliggör på intet sätt det här greppet. Däremot underlättar det i händelse att man har med mindre slaktdjup att göra.

~Paul~

PS I grund och botten så tror jag att vi tänker lika, jag har dock lite svårt att förklara fördelen med den designen som jag har ritat ;).
 
Inte heller jag vill på något vis trampa någon på tårna.
Så inget ont till någon som lagt inlägg i denna tråd. Jag tycker att det är väldigt intressant att höra allas åsikter. Vårat mål är som Bosse är inne på är att försöka få fram en kniv som kanske inte skall vara direkt anpassad för att tälja med utan främst som en mindre allroundkniv för jakt. Så ännu en gång. Tack för alla tips och åsikter.
Med vänliga hälsningar
Anders Sjöman Sika Hill
OK, ingen orsak. Som mindre allroundkniv för jakt så duger självklart din design alldeles utmärkt :).

~Paul~
 
dePaul;380621 4. Det här håller jag däremot inte med om. Antingen kan man det där med att slipa eller så kan man det inte. Det är ingen större skillnad mellan att slipa ett blad i Sandvik 12C27 jämfört med ett i S30V. Det hela har att göra med vilken metod och vilka redskap man använder. Med andra ord. Skillnaden är i praktiken inte speciellt stor. ~Paul~[/QUOTE sa:
Där tänker jag så här.
Utifrån dina många och nyanserade inlägg jag läst över tid så tror jag att du likt mig vill ha en väldigt vass kniv med låg eggvinkel och att du står ut med att slipa lite extra för att få ha det på det sättet. bara "vass" räcker inte (utan håret på armarna skall känna djup skräck när kniven tas fram). För att uppnå detta har vi köpt allehanda diamanter och keramik för att hantera våra stål. Har man den utrustningen samt kan hålla eggvinklar så är inget stål jag provat nåt problem och det går fort.

Men

Om man inte har känslan av att behöva helt vass kniv och tolbrynar eggen utan känsla. Hemskt vanlig åsikt att skiteggen visst är vass och att brynkunskapen finns trots att motsatsen syns direkt = ohjälpliga problem.

Man har brynkunskaper förvärvade på en mora och en sandsten. Moran har bytts mot en finkniv av exvis VG 10 men sandstenen finns kvar = problem.

Vad gäller din skiss så tycker jag visst att lövformen ser bra ut och jag tror att jag förstår vad du tycker nyttan med bladryggens utformning är men jag använder själv aldrig kniven på det sättet. Jag har 2 spyderco med sådan puckel. Caly jr och Delica. Fina knivar som jag använder en hel del till vardags och ibland till fiske. Det puckeln gör för mig är att ge stöd för tummen men jag ser den inte som något plus när fingrarna skall närmare spetsen.

Funktion kontra slire. Funktionen på en använd kniv är avgörande men den förvaras minst 95 % i sliret på bältet under olika omständigheter och jag skulle aldrig köpa en kniv som har en ofunktionell slira om jag inte bedömmer att jag kan göra en egen av rårandsläder som fungerar enligt mina krav.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.