Knivar från Sika Hill

Njaa. Är det bra 12c27 stål så fungerar det alldeles utmärkt. Inga problem för mig iallafall.
mvh Kimmo Lilja
Det borde du veta att det inte är så enkelt ;). Det hela har att göra med bladgeometrin, dvs eggens slipfas och vinkel. Jag har ett antal 12C27 knivar och de kräver olika behandling, var och en av dem.

Ponera att du har en kniv som är 3,7 cm hög och 2 mm tjock i bladryggen med en jämnt avtagande konvex slipfas och en egg som är på 12,5 grader. Du har sedan en liknande kniv som är 2,8 cm hög, 1,8 mm tjock i bladet och slipfasen är flat och 13 grader. Båda har zero-egg och båda är 12C27 värmebehandlade på samma sätt och slipade i samma fabrik....

Vilken av dessa två blad behåller skärpa längre om man skär i exakt samma material och lika långa snitt?? ;)

~Paul~
 
Det borde du veta att det inte är så enkelt ;). Det hela har att göra med bladgeometrin, dvs eggens slipfas och vinkel. Jag har ett antal 12C27 knivar och de kräver olika behandling, var och en av dem.

Ponera att du har en kniv som är 3,7 cm hög och 2 mm tjock i bladryggen med en jämnt avtagande konvex slipfas och en egg som är på 12,5 grader. Du har sedan en liknande kniv som är 2,8 cm hög, 1,8 mm tjock i bladet och slipfasen är flat och 13 grader. Båda har zero-egg och båda är 12C27 värmebehandlade på samma sätt och slipade i samma fabrik....

Vilken av dessa två blad behåller skärpa längre om man skär i exakt samma material och lika långa snitt??

...Morakniven...
 
re

Det borde du veta att det inte är så enkelt ;). Det hela har att göra med bladgeometrin, dvs eggens slipfas och vinkel. Jag har ett antal 12C27 knivar och de kräver olika behandling, var och en av dem.

Ponera att du har en kniv som är 3,7 cm hög och 2 mm tjock i bladryggen med en jämnt avtagande konvex slipfas och en egg som är på 12,5 grader. Du har sedan en liknande kniv som är 2,8 cm hög, 1,8 mm tjock i bladet och slipfasen är flat och 13 grader. Båda har zero-egg och båda är 12C27 värmebehandlade på samma sätt och slipade i samma fabrik....

Vilken av dessa två blad behåller skärpa längre om man skär i exakt samma material och lika långa snitt?? ;)

~Paul~

Hej Paul. Vi prtade om stålsorter och 12c27 är ett bra stål. Självklart så har en flat slipad bättre skärande egenskaper men håller den eggen lika bra?? Vad tror du?Inte är det flat slipad enligt mina erfarenheter.
mvh Kimmo Lilja
 
Hej Paul. Vi prtade om stålsorter och 12c27 är ett bra stål. Självklart så har en flat slipad bättre skärande egenskaper men håller den eggen lika bra?? Vad tror du?Inte är det flat slipad enligt mina erfarenheter.
mvh Kimmo Lilja
Jo, jag vet att vi pratar om 12C27. Min poäng är att en viss kniv tillverkad i 12C27 kanske inte behöver brynas i samband med ett specifikt arbete, medans en annan kniv i exakt samma stål måste kanske brynas både 1, 2 och tre gånger. Allt beroende på bladgeometrin.

Mitt exempel var faktiskt en slammkrypare. Det går inte få till en kniv med de måtten som kniv nummer två har. Jag har bara velat visa att man inte kan kategoriskt säga att 12C27 tål ett visst arbete utan att ta hänsyn till bladets slipfas och alllmäna bladgeometri.

~Paul~
 
re

Hej Paul.

Självklart så påstår jag inte att 12c27 stål är bäst. Jag har inte heller sagt att flat. hollow, scandi osv... skulle vara bäst. Det måste du ha förstott. Allt beror på vad man ska använda kniven till. Jag tror att vi båda vet vad slipfaserna är. Skulle förövrigt vara kul att se en av knivarna du gjort om du har en bild.
mvh Kimmo Lilja
 
Senast ändrad:
Hej Paul.

Självklart så påstår jag inte att 12c27 stål är bäst. Jag har inte heller sagt att flat. hollow, scandi osv... skulle vara bäst. Det måste du ha förstott. Allt beror på vad man ska använda kniven till. Jag tror att vi båda vet vad slipfaserna är. Skulle förövrigt vara kul att se en av knivarna du gjort om du har en bild.
mvh Kimmo Lilja
Självklart vet jag att du förstår allt detta Kimmo.

Hm, tyvärr så har jag ingen digicam :(. Får se om jag kan be någon om hjälp. De pjäser jag har tillverkat är dock inte av det "skandinaviska snittet" om man säger så. Har heller inte gjort något på kanske tio år. Min boendemiljö tillåter tyvärr inte det.

Har du alltid pysslat med enbart skandidesign?

~Paul~
 
re

Hej paul.

Nej då jag har inte bara gjort scandi style. Har också gjort bowie . chopper . dolk (stabber) buköppnare, tanto. osv.. Tyvärr inte bild på alla men en del. Vad jag förstått så kan du en hel del om knivar . Håller på med en modell mindre fulltånge kniv med blad ca 7cm just 12c27 stål flat grind. Tänkte om jag skickar den till dig och du gör en recension på den? Enda kravet jag har är att du är jägare eller allmänt ute mycket i skogen.
mvh Kimmo Lilja
 
Hej Kimmo.

Den 6:e nästa månad åker jag på en kombinerad fiske-/jaktresa och är borta i ca 10 dagar. Det skulle självklart passa bra att ge kniven ett försök. Tack för förtroendet, förresten. Jag har lämnat några recensioner tidigare på det här forumet men då har det handlat om de mest kända knivmärkena/modellerna. Kika gärna på dem.

~Paul~
 
re

Hej Paul.

Ska försöka hinna med den tils dess. Måste jobba också men försöker hinna med det på mina lediga stunder.

Mvh Kimmo Lilja
 
re

Hej Paul,
Jg gör mitt bästa så får vi se om det blir nu eller senare. Hoppas det blir en bra resa villket fall som helst. Vart ska du förresten?
mvh Kimmo Lilja
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.