Knivar från Sika Hill

parerstång anänds vid fäktning, där av namnet.. vill man fäktas med sin kniv så bör man ha en parerstång på den, till allt annat så är den meningslös och ivägen.

jakt, fiske.. nötningströghet.. det var det jag misstänkte.. det bästa sättet för mig att välja kniv är att välja tvärt emot vad du tycker Paul, hehe.. vi har heeelt olika förväntningar av knivar..nötningströghet är helt ointressant för en jakt och fiskekniv i mina ögon medans du tycker att det är viktigt.. jag har länge misstänkt att vi inte använder eller ser lika på knivar men jag tror nu att det är helt bekräftat.. jag säger inte att du har fel på något sätt utan du är min raka motsats när det gäller knivar.. när jag någon gång köper något annat än en mora så ska jag dubbelkolla så att du inte gillar den..hehe
 
parerstång anänds vid fäktning, där av namnet.. vill man fäktas med sin kniv så bör man ha en parerstång på den, till allt annat så är den meningslös och ivägen.

jakt, fiske.. nötningströghet.. det var det jag misstänkte.. det bästa sättet för mig att välja kniv är att välja tvärt emot vad du tycker Paul, hehe.. vi har heeelt olika förväntningar av knivar..nötningströghet är helt ointressant för en jakt och fiskekniv i mina ögon medans du tycker att det är viktigt.. jag har länge misstänkt att vi inte använder eller ser lika på knivar men jag tror nu att det är helt bekräftat.. jag säger inte att du har fel på något sätt utan du är min raka motsats när det gäller knivar.. när jag någon gång köper något annat än en mora så ska jag dubbelkolla så att du inte gillar den..hehe
Hahaaha. Jag får kontra med det samma! Men vad exakt vill du ha i din optimala kniv?

Jag föredrar nötningsmotstånd pga flera orsaker. Den främsta är dock att jag inte orkar bära med mig annat än Lansky Dog Bone när jag är ute i markena och således inte tar med tyngre brynverktyg. Jag vill m a o slippa bryna/slipa ute i naturen så långt det går. Dessutom kan det vara skönt att kunna passa ett helt djur utan att behöva bryna kniven ett antal ggr ;).

Sedan är det det där med kvalité. En kniv i finare stål är oftast också tillverkad i trevligare material och väldigt ofta med bättre ergonomi. Jag slipper därmed rödmålade- eller röda plasthandtag :).

~Paul~
 
Sika Hill

Hej på er.
Anders heter jag och är en av de som driver företaget Sika Hill.
råkade snubbla över denna konversation.
Vi håller just på att ta fram en ny jaktkniv som vi då vill att så många personer som möjligt skall tycka om.
Därför var det intressant att läsa de ris och ros som stod om våra produkter.
nu tänkte jag ge er möjligheten att komma med idéer och förslag på vad ni skulle vilja se i en riktigt bra jaktkniv.

Om intresse finnes så ta gärna en titt på vår hemsida och kika under nyheter. Där har vi en prototyp på vad som förmodligen blir vår nästa produkt. Detta är en lite mer kortbladig modell med flatslipat blad. Alla förslag kommer att ha påverkan i vår slutliga modell.

Vänliga hälsningar
/Anders Sjöman
Sika Hill
 
OK, jag spelar.

personligen tycker jag att bladet i grund och botten ser OK ut, om än lite väl traditionsbundet. Eftersom jag umgås mycket med jaktintresserade människor så tycker jag mig veta vad denna grupp gärna vill se i en jaktkniv.

För det första så används kniven väldigt ofta i reverseläge, dvs upp och ner. Av den orsaken är det önskvärt med en ramp som motar bort materialet från fingrarna. Det saknar på din prototyp. Dessutom tycker jag nog att bladet är i kortaste laget. Varför inte någon cm längre så att kniven blir en allround-jaktkniv i stället för en som bara passar till småvilt?

En sak till. Handtaget kommer att vara rejält slipprigt. Av den anledningen skulle jag helst vilja se en viss struktur i det så att man får bättre grepp (eller möjlighet att välja t ex G-10). En mer utpräglad ändbutt skulle heller inte vara dum.

Jag har inte brytt mig om att korrigera handtaget i min skiss. Däremot har jag i en mycket usel skiss ritat för mig det ideala bladutseendet gällande en allround-jaktkniv. Lustigt nog så insåg jag sedan att bladet i sin form påminne en hel del om Spyderco Temperance. Detta var absolut inte meningen!

~Paul~

PS Buken på bladet hade kunnat vara mer utpräglad på min skiss. Tyvärr är jag värdelös på att rita.
 

Bilagor

  • Proto.jpg
    Proto.jpg
    12.6 KB · Visningar: 427
Jag tyckte att den där prototypen på hemsidan såg bra ut. Storleksuppgifterna var oklara men lite längre blad vore nog en fördel. Däremot så tycker jag att du krånglar till det Paul med den där spydercopuckeln för att styra bort vad jag tolkar som tarmar eller köttet vid öppningen av skinnet. Puckeln blir också lite som ett hinder att göra en smal och smidig slira som håller kniven i ett fast grepp.

Bosse
 
Hahaaha. Jag får kontra med det samma! Men vad exakt vill du ha i din optimala kniv?

Jag föredrar nötningsmotstånd pga flera orsaker. Den främsta är dock att jag inte orkar bära med mig annat än Lansky Dog Bone när jag är ute i markena och således inte tar med tyngre brynverktyg. Jag vill m a o slippa bryna/slipa ute i naturen så långt det går. Dessutom kan det vara skönt att kunna passa ett helt djur utan att behöva bryna kniven ett antal ggr ;).

passningen av vilt utgör väl trots allt inte så mycket slitning på kniven så att den behöver brynas, det stora jobbet gör man trots allt hemma med knivar framtagna just för ändamålet. jag har en liten playwood skiva som är 30x100mm med 150 korn på ena sidan och 600 korn på andra, lättare än någon annan sliputrustning, den väger bara några gram och jag kan slipa, bryna på några enstaka minuter om det krävs, därför är det viktigare för mig att kniven lätt kan slipas/brynas än att den har högt nötningsmotstånd vilket samtidigt av förklarliga själ blir lite trögare att slipa.


Sedan är det det där med kvalité. En kniv i finare stål är oftast också tillverkad i trevligare material och väldigt ofta med bättre ergonomi. Jag slipper därmed rödmålade- eller röda plasthandtag :).

~Paul~

nu ska man akta sig att slänga sig med kvalitetsbegreppet, det är lätt att få på fingrarna då det är ett väldigt subjektivt begrepp.. strunt i det, du vet att jag är prylnörd och jag har många ggr berättat om min älsklingskniv, det är.. hör o häpna ingen mora även om moran e den jag använder till 90%..
 
Jag tyckte att den där prototypen på hemsidan såg bra ut. Storleksuppgifterna var oklara men lite längre blad vore nog en fördel. Däremot så tycker jag att du krånglar till det Paul med den där spydercopuckeln för att styra bort vad jag tolkar som tarmar eller köttet vid öppningen av skinnet. Puckeln blir också lite som ett hinder att göra en smal och smidig slira som håller kniven i ett fast grepp.

Bosse
Alltså som jag skrev tidigare. Jag är usel på att rita. Hade tidigare Corel Draw, vilken jag tyckte funkade väl. Tyvärr försvann den i samband med ett nytt op-system. Nu har jag endast Paint.

Min förra teckning var således inte exakt som jag ville ha det. Min senaste teckning (lika usel) kanske visar lite mer hur jag skulle vilja att kniven såg ut.

Obs, bladet bör vara antingen fullt flatslipat eller lätt konvexslipat.

~Paul~
 

Bilagor

  • Proto 2.JPG
    Proto 2.JPG
    13.8 KB · Visningar: 425
1. passningen av vilt utgör väl trots allt inte så mycket slitning på kniven så att den behöver brynas,

2. strunt i det, du vet att jag är prylnörd och jag har många ggr berättat om min älsklingskniv, det är.. hör o häpna ingen mora även om moran e den jag använder till 90%..
1. Där måste jag nog protestera Patric. Att passa ett större djur kräver ganska ofta att man bryner kniven både 1, 2 och t o m 3 gånger. Segt skinn, ben och brosk kräver rejält mycket av en kniv.

2. Jo, det känner jag till :). Där är vi lika.

~Paul~
 
1. Där måste jag nog protestera Patric. Att passa ett större djur kräver ganska ofta att man bryner kniven både 1, 2 och t o m 3 gånger. Segt skinn, ben och brosk kräver rejält mycket av en kniv.


~Paul~


nu kan vi ha gått olika skolor i vad passning innebär så jag vill inte gå in i detalj, jag vet att det finns många olika sätt och traditioner, personligen gör jag så lite som det absolut är möjligt i skogen för att göra grovarbetet hemma med riktiga redskap, belysning och vettig arbetsställning, en passning för mig innebär inte omslipning, visst kan man åka på det men jag ser det inte som ett problem.
 
re

Hej.
Håller nog med Patric här. Brukar heller inte behöva bryna något under en passning om allt går väl. En passning tar inga längre tider och mycket sliter man med händerna.

mvh Kimmo Lilja
 
Alltså man "behöver" inte bryna men jag har upptäckt att arbetetsresultatet blir avsevärt bättre om man ger sig tid att göra det ;). Jag är kanske överdrivet noga med det. Att bryna en 12C27 kniv 2-3 ggr är därför ingen ovanlighet för mig :).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.