Knivar från Sika Hill

Har inte hanterat någon av dessa knivar men har hört talas om dem.

Tja vad skall man säga. Är lite kluven inför dem. Det står att de är framtagna med tanke på jakt och fiske. Men varför äger i så fall de flesta modeller ett skålslipat blad?!? Ett fullt flatslipat är med tanke på den tilltänkta funktionen avsevärt mer lämpligt. Dessutom är tjockleken på bladen i grövsta laget (3 mm) i förhållande till de flesta längderna. Jag förstår i och för sig varför man har valt den här tjockeken: Pga slipningsfasen.

Vidare är alla knivar tillverkade i AISI 440C, ett i och för sig alldeles utmärkt stål men ett stål som funnits på marknaden sedan "urminnes tider", varvid de flesta customtillverkare av jakt-/fiskeknivar rört sig ifrån det här stålet i riktning mot mer nötningståliga stålsorter. Personligen hade jag gärna sett några modeller i åtminstone RWL34, gärna ännu bättre.

När det gäller handtagen så finns det däremot inget att anmärka på. Klassiska naturmaterial och på pappret bra ergo.

Också priserna är det inget att orda om och med tanke på det så är 10 års-garantin närmast en sensation.

Jag sammanfattar.

På plussidan:
- priset
- handtagsmaterialet
- ergonomin
- garantin

På minussidan
- för få modeller
- enahanda utbud av bladstål
- uppgifter om slidor saknas
- bladgeometrin/slipfasen

~Paul~
 
Vidare är alla knivar tillverkade i AISI 440C, ett i och för sig alldeles utmärkt stål men ett stål som funnits på marknaden sedan "urminnes tider", varvid de flesta customtillverkare av jakt-/fiskeknivar rört sig ifrån det här stålet i riktning mot mer nötningståliga stålsorter. Personligen hade jag gärna sett några modeller i åtminstone RWL34, gärna ännu bättre.

~Paul~
´

ännu bättre.. jag är nyfiken på vilka egenskaper du anser vara viktiga för ett knivblad?
 
Ett par användarsynpunkter

Tjocka, höga skålslipade blad lämpar sig föga för slakt och än mindre för matlagning och pinnträljning. Fällkninvarna saknar dessutom hål för fånglina.
Att marknadsföra verkar företaget vara bättre på än att ta fram vettiga bruksknivar....
Men Moramodellerna är svårslagna....Och söjdknivarna var fulländade för länge sen...
//J
 
Senast ändrad:
´

ännu bättre.. jag är nyfiken på vilka egenskaper du anser vara viktiga för ett knivblad?
Alltså i samband med knivar för jakt och fiske så vill jag ha så mycket nötningsmotstånd som möjligt. Jag behöver således inte en kniv tillverkad i stålsorter som är slagsega.

Men som sagt, varje stålsort har sitt optimala anv. område om bladgeometrin stämmer.

Personligen så skulle jag välja en kniv i t ex Crucible S30V till det här ändamålet. CPM D2 hade också dugit, liksom R2 ;). Dessa ståltyper uppvisar både en tillräckligt hög grad av slagseghet men också nötningstålighet till skillnad från 440C som är jämförelsevis mediokert.

~Paul~
 
Tjocka, höga skålslipade blad lämpar sig föga för slakt och än mindre för matlagning och pinnträljning. Fällkninvarna saknar dessutom hål för fånglina.
Att marknadsföra verkar företaget vara bättre på än att ta fram vettiga bruksknivar....
Men Moramodellerna är svårslagna....Och söjdknivarna var fulländade för länge sen...
//J
Håller fullständigt med :).

~Paul~
 
Snygga japanska knivar

men varför parerstång på en jaktkniv?
Fulltångemodellen är inte mycket att ha när kvicksilvert kryper neråt.
Alla brukknivsmodeller har en orsaksfunktion som få moderna tillverkare riktigt har satt sig in i...
//J
 
men varför parerstång på en jaktkniv?
Fulltångemodellen är inte mycket att ha när kvicksilvert kryper neråt.
Alla brukknivsmodeller har en orsaksfunktion som få moderna tillverkare riktigt har satt sig in i...
//J
Därför att en jaktkniv används ofta också till andra arbetsuppgifter än endast till urtagning av vilt. En jägare har som sagt oftast en enda kniv med sig ut och det är just jaktkniven. Återigen - en kompromiss.

Jag har aldrig haft problem med fulltångemodeller i kyla. Brukar inte hålla i kniven så länge utan handskar att jag börjar frysa och brukar heller inte ha kniven hängande vid bältet. Dessutom har det med designen att göra. Handtagsmaterialet som är antingen av naturmaterial eller t ex Thermorum, Micarta, Zytel (FRN), G-10 eller gummerat brukar inte vara direkt känsligt för kyla. Det är ju inte själva stålet man håller i ;).

~Paul~
 
men varför parerstång på en jaktkniv?
Fulltångemodellen är inte mycket att ha när kvicksilvert kryper neråt.
Alla brukknivsmodeller har en orsaksfunktion som få moderna tillverkare riktigt har satt sig in i...
//J

Det du skriver om fulltångeknivar, de som inte är det, är det inte en nackdel ex. vis när man klyver mindre ved (där yxan är för klumpig), du vet när man bankar på kniven med ett annat vedträ o klyver, att kniven viker sig o inte pallar "trycket" ?
Men jag har iof en kniv som pallat för det i 30 år så det kanske inte är ett problem, bara man hittar en starkt byggd kniv? Hur vet man det innan ?
peter1959
 
spetsfundigheter

Det är helt klart en nackdel om en kniv inte håller.En knivs huvudfunktion är att skära,inte klyva.Vill man klyva ved med sin kniv köper man en fulltånge-kniv och sätter en vante på handen vintertid.

3/4-vändare peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.