Fällknivsval

Det är riktigt. Det handlar om robusta blad som klarar av att spänta och i viss mån bända.
Ja, precis. Iallafall är ju de här fällknivarna riktigt tunga och stora. Det förtar ju liksom hela poängen med en fällkniv. Jag antar att det inte går att uppnå samma styrka med tympligare modeller?
Det är ingen lag på att man måste använda kolstål till snideri/täljknivar. Ett slagtåligt och segt rostfritt klarar också den här typen av arbete. Självklart bör man inte använda de finare superpulverstålen. Dessa är alldeles för spröda.

~Paul~
OK. Bra att veta. 12C27M kan jag tänka mig är lämpligt t ex?
 
Hård täljning? T.ex. avverka sly, slöjdning eller valfri ordentlig täljning. Motsatt korvpinneskärning. Vedspäntning: skala av stickor från en träbit gradvis genom att vila kniven på sagda träbit och sedan slå på knivsryggen med en annan träbit.

Såg på Discovery att Bear Grylls (kommer inte ihåg namnet på serien) ser ut att använda en Gator och då på ovan nämnda sätt...Han kanske byter kniv mellan varje klipp men, men...

Jag är iaf angenämt överraskad att Gatorn fungerar till just det du räknar upp - trodde när jag fick den att det var ännu en skåpdammsamlarpryl.
Faktiskt den kniv som nuförtiden ligger i benfickan när jag skall ut.
Och eftersom bladet är så pass högt går det att fälla ut med en hand.
Fast efter sommarens havsfiske i Norge har bladet fått en del kosmetiska rostblemmor...
 
Såg på Discovery att Bear Grylls (kommer inte ihåg namnet på serien) ser ut att använda en Gator och då på ovan nämnda sätt...Han kanske byter kniv mellan varje klipp men, men...

Jag är iaf angenämt överraskad att Gatorn fungerar till just det du räknar upp - trodde när jag fick den att det var ännu en skåpdammsamlarpryl.
Faktiskt den kniv som nuförtiden ligger i benfickan när jag skall ut.
Och eftersom bladet är så pass högt går det att fälla ut med en hand.
Fast efter sommarens havsfiske i Norge har bladet fått en del kosmetiska rostblemmor...
Antagligen tänker du på 'Man vs. Wild'. Bear använder olika knivar. I de första delarna körde han med en Emerson. Han fastbladare är en kniv tillverkad av Rob Bayley i samarbete med Bear. Det trevliga är att kniven är tillverkad i det svenska RWL-34 stålet, en pulvervariant på det japanska ATS-34!

De andra knivarna som han använder i serien är:
- Buck Iceman
- Titanium Pro Dive
- Wenger (sågtandad) Mountaineer
- Gerber Gator (sågtandad) Clip Point
- Becker BK-10

~Paul~
 
Kvarnträsk;343840 sa:
Såg på Discovery att Bear Grylls (kommer inte ihåg namnet på serien) ser ut att använda en Gator och då på ovan nämnda sätt...Han kanske byter kniv mellan varje klipp men, men...
I och för sig säger det inte jättemycket, men ja, här listas Gator som en kniv Grylls använder: http://www.survivaltopics.com/survival/bear-grylls-knife/ (edit: Paul hann före!). Att det fungerar är ganska självklart - frågan är om konstruktionen tål det på lång sikt. Det är mycket möjligt att den gör det, jag har ingen aning.
Kvarnträsk;343840 sa:
Jag är iaf angenämt överraskad att Gatorn fungerar till just det du räknar upp - trodde när jag fick den att det var ännu en skåpdammsamlarpryl.
Faktiskt den kniv som nuförtiden ligger i benfickan när jag skall ut.
Personligen skulle jag använda en fastbladare istället: Gator är otymplig, poängen med fällkniv försvinner. Eller?
Kvarnträsk;343840 sa:
Och eftersom bladet är så pass högt går det att fälla ut med en hand.
Det är ett stort plus.
 
frågan är om konstruktionen tål det på lång sikt. Det är mycket möjligt att den gör det, jag har ingen aning.

Gator är otymplig, poängen med fällkniv försvinner. Eller?
Jag är tveksam till knivens hållbarhet. Den har ett kopparchassi (i vissa fall: svart polymerchassi) och över det ett gummerat handtag som inte tillför handtaget någon ytterligare stadga. En sådan konstruktion är känslig för vridningar och i viss mån lateral stress. Det gäller att pivotskruven är väl tilltagen och att allting är tajt för att klara av en sådan svaghet. Kan vara svårt eftersom de övriga nitarna är så pass delikata.

Bladet är däremot ganska tufft ur stålsynpunkt. Bordet tåla att bankas på med diverse pinnar. Det gäller dock att inte träffa snett ;).

Gatorn är inte direkt otymplig. Förvånansvärt lätt med tanke på storleken. Bra ergo och grepp.

~Paul~
 
Jag är tveksam till knivens hållbarhet. Den har ett kopparchassi (i vissa fall: svart polymerchassi) och över det ett gummerat handtag som inte tillför handtaget någon ytterligare stadga. En sådan konstruktion är känslig för vridningar och i viss mån lateral stress. Det gäller att pivotskruven är väl tilltagen och att allting är tajt för att klara av en sådan svaghet. Kan vara svårt eftersom de övriga nitarna är så pass delikata.
OK.
Bladet är däremot ganska tufft ur stålsynpunkt. Bordet tåla att bankas på med diverse pinnar.
Jo.
Det gäller dock att inte träffa snett ;)
Precis!
Gatorn är inte direkt otymplig. Förvånansvärt lätt med tanke på storleken. Bra ergo och grepp.
Den väger väl 150 gram och mäter 12 cm (och är rätt bred) ihopfälld. Visst, den är kortare än en fastbladare - å andra sidan är den i många fall tyngre.
 
Den väger väl 150 gram och mäter 12 cm (och är rätt bred) ihopfälld. Visst, den är kortare än en fastbladare - å andra sidan är den i många fall tyngre.
Allting är relativt. Om du jämför med en Buck 110 som väger 210 g så ter sig Gerbern ganska lätt.

En Spyderco Military är bara något lättare och ungefär lika stor. Spyderco Military anses allmänt vara något utav det mest optimala i dessa sammanhang.

~Paul~
 
Från kören hörs: gator, gator, gator, gator, gator!

Ni har säkert rätt i alla detaljer men JAG tycker att man ibland kan lämna fjällräventänket och testa nåt annat, såsom en amerikansk fällkniv. Det kan ju bli så att man överraskas positivt!?

Jag rekommenderar alltjämt trådstartaren att titta på en Gerber Gator och/eller en Opinel #9.
 
Från kören hörs: gator, gator, gator, gator, gator!

Ni har säkert rätt i alla detaljer men JAG tycker att man ibland kan lämna fjällräventänket och testa nåt annat, såsom en amerikansk fällkniv. Det kan ju bli så att man överraskas positivt!?

Jag rekommenderar alltjämt trådstartaren att titta på en Gerber Gator och/eller en Opinel #9.
Gerbern är nuförtiden finsk ;).

Då det gäller Opinelknivar så lider de alla av ett antal mindre lyckade lösningar. T ex halt grepp, svällande trä och därmed svårigheter med att fälla in-ut bladet, inget hål för fånglina, dålig bladlåsning och svårigheter för gemene man att bryna det svagt konvexa bladet.

Pga den dåliga pivotskruven så tål kniven heller inte någon vridning över huvud taget. Att banka in den i en mindre stubbe i samband med späntning är uteslutet om man vill ha kniven och händerna intakta.

Vidare. Bladet är så pass tunt att man riskerar deformation i samband med hårdare behandling.

~Paul~
 
Självklart bör man inte använda de finare superpulverstålen. Dessa är alldeles för spröda.
T ex "Super Gold Powder Steel" som Fällkniven använder i sin U2?
Allting är relativt. Om du jämför med en Buck 110 som väger 210 g så ter sig Gerbern ganska lätt.
Visserligen.
En Spyderco Military är bara något lättare och ungefär lika stor. Spyderco Military anses allmänt vara något utav det mest optimala i dessa sammanhang.
120 gram - mycket lätt i förhållande till sin storlek. Förstår att den är populär. Desvärre ett hiskeligt tjockt gods!

Personligen tycker jag att Frosts borde skapa en Clipper i fällknivsformat. :)
 
1. T ex "Super Gold Powder Steel" som Fällkniven använder i sin U2?

2. 120 gram - mycket lätt i förhållande till sin storlek. Förstår att den är populär. Desvärre ett hiskeligt tjockt gods!

3. Personligen tycker jag att Frosts borde skapa en Clipper i fällknivsformat. :)
1. Ja. Dock är deras superstål laminerat så det borde tåla något mer än ett rent sådant.

2. Visserligen, men efter en viss reprofilering så funkar den kanon.

3. EKA har en del i samma stål.

~Paul~
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...