Fällknivsval

Yepp. Det är inte olagligt att ha kniv i handskfacket.

Det är inte tillåtet att ha en kniv eller annat redskap i en bil på allmän plats om redskapet är avsett att användas för brott...

Eller om det är en springstilett och du är under tjugoett år...
Jo, en del knivar har ju uppenbart bara ett enda syfte. En mora i handskfacket är ett stående inslag i de bilar jag kört.

Men en dePaul-huggare innanför skinnvästen på Statt i Härnösand, kan man motivera det med att "Jag är ju femtitre och råkar bara ha ett brinnande intresse för knivar"?

Förlåt, jag glömde ju att man inte ens får in en sån kniv med mindre än att man har en Raskolnikov-rock... glöm kommentaren.
 
2 - Gerber gator... 6-700 pix tyvärr.
Säker på att den är lämplig för dessa ändamål? Gerber använder ett 420-stål (rostfritt) har jag för mig, och jag tror att ett kolstål är att föredra på en sådan kniv. Dessutom gissar jag att formen av bladet inte är optimal, men jag vet inte.
 
Aha, på så vis.

Låter mycket logiskt. Närmast genialt. Finns säkert en marknad för handskfacksknivar. Om inte annat är det en rolig tungkrängare.

Men bara för att stilla nyfikenheten när det ändå snackas: finns det alls fällknivar som är robusta nog att de är lämpade för hård täljning eller t o m vedspäntning? Som klarar det med tillfredsställande effekt, tål sådant användande utan att det sliter för mycket på konstruktionen?

Jag använde faktiskt min Swede 60 för vedspäntning ganska länge (tiotal ggr) tills låsningen pajade. Den gick dock att laga. Upplever dessa Ekaknivar att vara hyfsat robusta. Vidare sägs Opinel vara bra att tälja med. Själva låskonstruktionen måste vara det centrala för en robust funktion. Benchmades Axis-lock vs lockback?

Annars ser jag mest fällkniven som det rostfria komplementet till fastbladaren i kolstål, bra för matlagning och pillijox till vardags. Just nu håller jag på att försöka bestämma mig för Fällkniven TK3 (kanske mest som vitrinvärmare...) eller Spyderco Stretch i ZDP-189. Innan FK släpper sin nya PXL försöker jag dock hålla mig.
 
Eärendil;343749 sa:
Jag använde faktiskt min Swede 60 för vedspäntning ganska länge (tiotal ggr) tills låsningen pajade. Den gick dock att laga. Upplever dessa Ekaknivar att vara hyfsat robusta.
Tror också de är relativt robusta. Dock skulle jag inte spänta ved med dem, och eftersom din gick sönder misstänker jag att de inte är starka nog.
Eärendil;343749 sa:
Vidare sägs Opinel vara bra att tälja med. Själva låskonstruktionen måste vara det centrala för en robust funktion.
Ja, jag har också hört att bladet passar för täljning. Däremot är åsikterna om dess låsmekanism delade - jag misstänker att den inte är stark nog. Men jag har inga personliga erfarenheter.

Jo, låset borde vara viktigt - tillsammans med chassit och ett kolstålsblad med passande slipning och tjocklek.
Eärendil;343749 sa:
Annars ser jag mest fällkniven som det rostfria komplementet till fastbladaren i kolstål, bra för matlagning och pillijox till vardags.
Precis så här betraktar jag också en fällkniv vanligtvis.
Eärendil;343749 sa:
Just nu håller jag på att försöka bestämma mig för Fällkniven TK3 (kanske mest som vitrinvärmare...) eller Spyderco Stretch i ZDP-189. Innan FK släpper sin nya PXL försöker jag dock hålla mig.
Ser ut som fina knivar.
 
Säker på att den är lämplig för dessa ändamål? Gerber använder ett 420-stål (rostfritt) har jag för mig, och jag tror att ett kolstål är att föredra på en sådan kniv. Dessutom gissar jag att formen av bladet inte är optimal, men jag vet inte.

Tja.. vad är "hård täljning & vedspäntning"? Jag anser att detta är en robust och stryktålig kniv, efter ett liv i naturen så har jag funnit att kolstålsknivar också har sina nackdelar. Ingen kniv är bra på att bryta & bända med eller att slå på med annat metallföremål. (Jag kanske ska tillägga att för mig så är knivar verktyg och inte ett särintresse.)
 
Fällkniv i all ära, men...

Fällknivar i all ära, men om du vill ha en robust liten kniv som klarar det mesta inom normalt friluftsliv är annars Fällknivens WM1. Den ligger grymt bra i handen, tar liten plats, gjord av bra stål och har en mängd användningsområden. Den är lillebror till den kritikerrosade modell F1. Vet flera som kombinerar denna med någon form av multitång (gerber/letherman) som är diskret och kan följa med i bältet till vardag. Med denna kombination är du i princip alltid SAFE i den lokala skogen och på fisketuren.

/Johan (ägare av för många Victorinoxknivar)
 
Tja.. vad är "hård täljning & vedspäntning"?
Hård täljning? T.ex. avverka sly, slöjdning eller valfri ordentlig täljning. Motsatt korvpinneskärning. Vedspäntning: skala av stickor från en träbit gradvis genom att vila kniven på sagda träbit och sedan slå på knivsryggen med en annan träbit.
Jag anser att detta är en robust och stryktålig kniv, efter ett liv i naturen så har jag funnit att kolstålsknivar också har sina nackdelar. Ingen kniv är bra på att bryta & bända med eller att slå på med annat metallföremål. (Jag kanske ska tillägga att för mig så är knivar verktyg och inte ett särintresse.)
Det är möjligt att den har en robust konstruktion. Och ja, kolstål har också sina nackdelar. Rostar ju mer och har mindre nötningstålighet, tror jag. Men vid sådana här arbetsuppgifter är det rostfritt stål som har flest nackdelar. Kolstål har bättre slagtålighet, och vid jobb där man (endera lodrätt eller vågrätt) anbringar press på knivbladet (som lätt händer när kniven passerar genom ett hårt ämne, t.ex. trä: och detta förekommer nog extra frekvent vid späntning) är det nog just kolstål man vill ha.

Och det stämmer nog att man inte bör slå på metall med en kniv, men det är det förhoppningsvis ingen som gör heller. :)
Fällknivar i all ära, men om du vill ha en robust liten kniv som klarar det mesta inom normalt friluftsliv är annars Fällknivens WM1. Den ligger grymt bra i handen, tar liten plats, gjord av bra stål och har en mängd användningsområden. Den är lillebror till den kritikerrosade modell F1. Vet flera som kombinerar denna med någon form av multitång (gerber/letherman) som är diskret och kan följa med i bältet till vardag. Med denna kombination är du i princip alltid SAFE i den lokala skogen och på fisketuren.

/Johan (ägare av för många Victorinoxknivar)
Jepp. Men jag förstår mig inte på det tjocka bladet. Skala bort 1-1.5 mm så går väl de flesta pilljobben mycket smidigare? Det är ju ingen machete direkt.
 
Senast ändrad:
Men bara för att stilla nyfikenheten när det ändå snackas: finns det alls fällknivar som är robusta nog att de är lämpade för hård täljning eller t o m vedspäntning? Som klarar det med tillfredsställande effekt, tål sådant användande utan att det sliter för mycket på konstruktionen?
Det finns några sådana knivar därute. Några exempel:

Spyderco "Manix"
http://www.cutleryscience.com/reviews/manix.html

Extrema Ratio "Fulcrum"
http://www.cutleryscience.com/reviews/fulcrum.html

Många modeller av Strider
http://www.arizonacustomknives.com/images/products/strider1.jpg

Buck-Strider
http://www.noze-nuz.com/buck/BU889ODB.jpg

Lone Wolf Harsey T3
http://68.142.142.185/prodspics/LWHarseyT3a.jpg

Benchmade/HK 14200
http://i145.photobucket.com/albums/r212/photoSonny/hk14200plainaxis.jpg

Kershaw Zero Tolerance
http://www.premiumknives.com/knifefiles/Zero_Tolerance/zt_0301_ranger_green-0302-coyote_brown.jpg
http://catalog.bladeart.com/imgs/ba05235.jpg

Bara för att ta upp några :)

~Paul~
 
Säker på att den är lämplig för dessa ändamål? Gerber använder ett 420-stål (rostfritt) har jag för mig, och jag tror att ett kolstål är att föredra på en sådan kniv. Dessutom gissar jag att formen av bladet inte är optimal, men jag vet inte.
Både 420HC och 440A skulle med lätthet klara av en sådan uppgift. Jag är dock tveksam till Gerbers grad av robusthet.

~Paul~
 
Hm. Dock har dessa knivar breda blad (förmodligen också tjocka) och troligtvis klassiska amerikanska slipfaser? Så att de inte är lämpliga för trätäljning. I och för sig stämmer det väl att de är robusta nog, och alltså klarar det. Men...
Både 420HC och 440A skulle med lätthet klara av en sådan uppgift. Jag är dock tveksam till Gerbers grad av robusthet.

~Paul~
Det är alltså en vanföreställning att kolstål är mer eller mindre behövligt för jobb i trä? Eller är dessa stål ovanligt bastanta för att vara rostfria?
 
Hm. Dock har dessa knivar breda blad (förmodligen också tjocka) och troligtvis klassiska amerikanska slipfaser? Så att de inte är lämpliga för trätäljning. I och för sig stämmer det väl att de är robusta nog, och alltså klarar det. Men...

Det är alltså en vanföreställning att kolstål är mer eller mindre behövligt för jobb i trä? Eller är dessa stål ovanligt bastanta för att vara rostfria?
Det är riktigt. Det handlar om robusta blad som klarar av att spänta och i viss mån bända.

Det är ingen lag på att man måste använda kolstål till snideri/täljknivar. Ett slagtåligt och segt rostfritt klarar också den här typen av arbete. Självklart bör man inte använda de finare superpulverstålen. Dessa är alldeles för spröda.

~Paul~
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...