Fällknivsval

Jag har funderat på att skaffa mig en rejäl fällkniv, men har verkligen ingen som helst aning om vad jag vill ha eller vad som betraktas som bra.
Den kommer troligen aldrig att följa med på någon fjälltur, så vikt är underordnad, även om det givetvis inte gör något om den är lätt. Det får gärna finnas andra funktioner på kniven, men är inget krav. Den är tänkt att följa med på kortare turer i skogarna runt Örebro, samt fungera som "bra-att-ha"-kniv i portföljen eller i handskfacket.
Jag är intresserad av såväl "bäst" kniv som "mest prisvärd".

HåkanF
 
En ganska dyr men bra är Gerber Gator. Den är inte speciellt hemslöjdsromantisk men väl så bruksig! Finns för jakt med flåkrok för den som är så lagd..

Prisvärd: Opinel-kniv storlek #09, de är desto mer hemslöjdsromantiska!
 
Har precis gått igenom samma frågeställning, behövde en ersättare till min Victorinox, som jag tycker är lite för vek. Sökte en kniv för mer delikata sysslor som att skära fiskelina, tälja korvpinne, grovrensa fisk, hacka mango, passa hamster o s v, en som hänger med när en fastbladare är onödig ("every day carry"). Till slut beställde jag en EKA Swede 88 som vann dels på sin vikt (runt 50 gram om jag inte minns galet) och priset: under 200 på Clas Ohlson. Motståndarna var både dyrare och ofta tre gånger så tunga, så valet var relativt enkelt. Personligen ser jag ingen användning i en kraftig fällkniv, det känns som att det är lite onödigt: en fällkniv är en fällkniv är en fällkniv. "En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk." Man tar väl hellre en kolstålsfastbladare som är starkare och t o m väger mindre om det vankas grovt arbete?
 
Som en ren portföljkniv tycker jag Gerbers LST 300 eller 400 (ultralätta och "ultrasmalt" handtag, dvs ligger inte som en kloss i väskan) funkar. Inget jag skulle ha som min primära täljkniv i skogen dock, lite för vek. Är dock betydligt robustare än man tror när man tar i det nätta plasthandtaget, upplever den som stabilare än min Victorinox.

Annars är Leatherman Micra en hyglig portföljkniv pga sina många funktioner, men återigen inget jag skulle gå ut i skogen med. Men vem går i skogen med portfölj?

Kniven: http://www.hanghoi.dk/product.asp?product=641&page=1
Vem mer än jag går med portfölj?: http://www.youtube.com/watch?v=Xd97RpJXZ9A

OBS: den sista var låg
 
Gerber Gator...

...får min röst.
Är annars inte så förtjust i fällnivar, men Gatorn kan man tälja/spänta ved med utan problem.
Ligger bra i handen dessutom.
 
Spyderco & Eka

Mina favoriter är redan nämnda så jag kan bara hålla med.

Eka är aldrig fel. Swede 88 är lätt, lagom stor och har träskaft. Den ligger oftast i fickan på kortare turer i skogen.

Spyderco är trevliga. Jag har en Dragonfly och en Jester, två små men fortfarande ganska rejäla knivar, och jag kommer definintivt att skaffa fler. Delician som Raskensven rekommenderade är t.ex. ganska lockande. Bra att ha på jobbet för tejp, lådor, snören, mm.

Byrd , Spydercos budgetvariant, är en serie med en hel del trevligt. Cara cara och Starling har jag och trivs med.

: )
Ola
 
Tre trevliga fällisar

En fällkniv kan i mitt tycke, och som tidigare nämnts, inte ersätta en fastbladare. Därför är jag lite skeptisk till större fällisar - det finns dock säkert en hel uppsjö kraftiga fällknivar som jag inte känner till. Kanske www.utrustning.se kan vara behjälpligt?

Dessa tre knivar äger jag dock och har god nytta av:

Eka Swede 88: Träsidor och ett smalt blad som skär bra. Lite större än övriga.

Fälkniven U2: Skitvass i pulverstål

Spyderco Delica: Enhandsöppning och clips är guld värt.

Uffe
 
1. Den kommer troligen aldrig att följa med på någon fjälltur, så vikt är underordnad,

2. Den är tänkt att följa med på kortare turer i skogarna runt Örebro, samt fungera som "bra-att-ha"-kniv i portföljen eller i handskfacket.

3. Jag är intresserad av såväl "bäst" kniv som "mest prisvärd".
1. Finns en hel uppsjö av knivar som skulle passa. Frågan är hur mycket du är beredd att ge för en bättre fällkniv?

2. Om du tänker lämna kniven i handskfacket så skulle jag rekommendera ett bladstål som tål korrosion på ett tillfredsställande sätt. I ett handskfack kan det lätt bildas kondens.

3. Vad menar du med bäst? Bäst till vad? Tälja med eller till lättare matlagning? Att öppna kuvert, vässa pennor och öppna paket med elller rensa fisk och passa vilt med? Ett bladstål som är slagsegt eller ett som är nötningståligt? Alla knivar är nämligen kompromisser.

Svårt också att bestämma vad som är mest prisvärt då en del anser att kvalité aldrig kan kosta för mycket medan andra har helt annan åsikt gällande detta.

~Paul~
 
Jag har tre fällknivar jag gillar:

Eka swede: bra skit, lätt att få tag på. Har hängt med sen strövarna. Lite tråkig bara.

Trevor Ablett: snygga hantverksmässigt gjorda knivar i kolstål: http://www.sheffield-cutlery.com/pocketknife.html Har en farmers blade med rosenträ handtag. Underbar känsla och kvalité. Skulle jag få välja en fällkniv skulle det bli den här. Samma prisnivå som eka typ, fast bättre hantverk. Skaftet har perfekt storlek för mig. Pundet är lågt så den är riktigt prisvärd nu.

Svord peasant knife, mest för att den är lite udda. Också bra känsla och finfin kvalité. Bra stål tycker jag också. Märks att de är gjorda i småserier.

Fast ärligt talat, fällknivarna följer mest med när det är svampplockning och kortare dagsturer, annars är det mest samekniven som hänger med. Fast jag har tagit ut ett rådjur med ekan en gång i tiden.
 
Jag har tidigare använt en EKA Swede 60 (eller Normark Big Swede som den hette). Jag saknar den lite grann :( Om man skruvar dit en plutt för tummen på en sådan så vore den jättebra.

Numera använder jag en Leatherman Fuse och en Fällkniven U2 parallellt.
U2 är väldigt liten och smidig och fruktansvärt vass. Den går att öppna automatiskt, men det är inte bra för kniven och orsakar märkliga skärsår på underarmen. :)
Det kommer en ny fällis från Fällkniven i april. Den skall vara lite rejälare. Om tre dagar så får du se bilder.
 
Mest för pengen är Optinel!

Ego är nöjd med Gerber ATS 34 EZ out. Lätt, bekväm, plasthandtag med gummi på, fångsnörehål och clip samt givetvis enhandshansövererad.

Typisk portfölj, handskfackskniv är annars Spyderco Dragonfly. Räcker länge. Givitvis med snörhål och clip.

//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.