Forumet äter CPU-kraft

Firefox är känd för problem med minnesläckage och förhoppningtvis skall detta ha löst i snart kommande version 3. Ibland blir laddningen av hemsidan trögt pga nåt som går genom Google Analysis - osäker hur det fungerar men då tar det tid... Om man har haft FF på i några timmar, då kan minnet för FF ha ökat över 100 MB! En annan sak som kan även påverka är att man har installerat flera tillägg (extensions).
 
Ett bra tillägg är dock NoScript. Med det kan styra vilka som ska få köra script i ens egen dator. Då kan man stoppa t.ex. google-analytics.
 
Firefox är känd för problem med minnesläckage och förhoppningtvis skall detta ha löst i snart kommande version 3. Ibland blir laddningen av hemsidan trögt pga nåt som går genom Google Analysis - osäker hur det fungerar men då tar det tid... Om man har haft FF på i några timmar, då kan minnet för FF ha ökat över 100 MB! En annan sak som kan även påverka är att man har installerat flera tillägg (extensions).

Jag tror inte att FF eller IE är problemet här, det är att annonserna är alldeles för tunga och drar ner sidan i övrigt. Nu har jag blockerat alla annonser och sidan flyter på bättre än den någonsin har gjort.
 
Jag har inget emot reklam, så länge dom inte syns och skirker och suger för mycket cpu.

Så ett tips för dom som använder firefox är att installera flashblock!
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/433
Inga flashfönster varken visas eller laddas före du klickar på dom. Går även att lägga till undantag givetvis.

Då ser annonserna ut såhär:



Fast då i ubuntu linux.. Men pluginet finns även till windows versionen.
 
Senast ändrad:
Jag blockerar flash på min Firefox, mest därför att enstaka sajter pajar browsern.
Annars gäller Safari, som verkar problemfri i det här sammanhanget.
 
Vilken skillnad! :)

Det gjorde verkligen en väldigt stor skillnad att blokera flash-reklamen. Framförallt om man har många flickar och fönster öppna.
Vet att jag stört mig på andra sidor som tagit CPU-kraft.

//Gustav\\
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.