Ju tyngre desto bättre!!!

150%...

Angående ditt exempel: På pappret (och i det nördiga excellarket med vikter som alla prylgalningar med självaktning har) verkar en 2090 g Mountain Equipment Everest med komfort temp på -40 mycket bättre än en Ajungilak Denali på 3800g och komfort på -25. Men, åker man till Svalbard och gör en tvåveckorstur upptäcker man att så inte är fallet. Efter 1 vecka väger bägge säckarna 5 kg var, men dunsäcken är inte så varm längre. (Jag vet, för jag har testat.)

Tja..lyckas du få in nära 3kg vatten i en dunis på 2kg så kan jag tro att den inte värmde så mycket ;-)...eller...?

//A
 
Hahaha, den här damen verkar ju vara giftasmaterial. Och dessutom kan hon bära min packning också!

Skämt å sido, känns ganska onödigt att diskutera lättpackandets vara eller inte vara. Man kan ju ta de bitarna man tycker passar en, utan att behöva konvertera helt. Lustiga är förhållandet mellan prylartiklar och resereportage på fjaderlatt.se. En MASSA prylspan och totalt två turer. Är det typiskt för lättpackare?

Sen det här med kök fattar jag inte, vem tar inte med sig mer än ett kök om man är flera? (undantaget klätterexpeditioner)
 
Lättvikt?


Heja Ola Skinnarmo som asade med sig ett tungt åbäke till satelittelefon när han skidade på sydpolen!

Hej du Wiking!
Nja, det finns en mellanväg, där man optimerar vikten utan att ge avkall på säkerhet och komfort, och att förflytta sej lätt är ju också en form av komfort. Lite lättare innebär också att komma fram utan att vara helt utpumpad, vilket minimerar risken att göra dumma beslut och indirekt ökar säkerheten.

Intressant att du nämner Ola Skinnarmo som exempel på ideal. Mej veteligen är det inte många seriösa äventyrare som är så viktfixerade som han (klipper myggnät ut tältet mm).

Om du vill släpa på en gigantiskt packning så är det givetvis ditt val, men jag är inte säker på att du är säkrare ute på fjället för det.
 
Ironi!

Tror nog att Wikinggirl skrattar gott över att den helt förväntade diskussionen om vad som är rätt fortfarande pågår :) 1-0 till henne ;-)
 
I grund och botten kan jag inte annat än hålla med, framför allt vad det gäller maten. God mat smakar aldrig bättre än vad den gör på fjället, gärna med ett glas vin till. Men för egen del har jag unnat mig lyxen att ha två uppsättningar med utrustning.


Sen får man inte glömma bekvämligheten!!! Själv släpar jag av den anledningen alltid med mig en "stol" till Thermarest-liggunderlaget. Hellre ett par hekogram extra i ryggan eller pulkan än att sitta som en ostbåge hela turen!!!'

/ Stefan

Vad är det för turer du sitter dig genom? Har du dragdjur?
 
För övrigt håller jag med herr Mezzner: Det trevligaste är ju att läsa om upplevelser. Skönt att lättpackning och GPS har fått egna forum.

Dock har det inte räckt för att hålla idiotinläggen borta - tvärtom har väl den flugan spritt sig. Samtidigt har jag ju rätt roligt åt att dessa inlägg är så lika och så entusiastiskt fördomsfulla, som om en del ville skryta med att de inte kan tänka egna tankar.
Doktorn sitter vid soffkanten och antecknar.
 
Dock har det inte räckt för att hålla idiotinläggen borta - tvärtom har väl den flugan spritt sig. Samtidigt har jag ju rätt roligt åt att dessa inlägg är så lika och så entusiastiskt fördomsfulla, som om en del ville skryta med att de inte kan tänka egna tankar.
Doktorn sitter vid soffkanten och antecknar.

"idiotinläggen... fördomsfulla... inte kan tänka egna tankar"

Där har du verkligen lagt ribban på rätt nivå. ;-) Undrar du fortfarande varför du ibland får en del råa kommentarer tillbaka?:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43894&highlight=personangrepp
 
De så kallade Sporkarna driver sina fjäderfä kulter och bekämpar UH trådar med utövande av makt.

Man ska inte starta trådar som gör att man hamnar i "den blå boken" för då är det svårt att bli "en vanlig användare" efteråt.

Säg bara -Köp lätta saker från vissa websidor..! så klarar du dig.

Se liknande fall genom att googla: Jan Guillou IB-affären Säpo
 
Lustiga är förhållandet mellan prylartiklar och resereportage på fjaderlatt.se. En MASSA prylspan och totalt två turer.

Du har såklart rätt. Vi ska försöka göra två veckoturer varje vecka framöver för att matcha prylsnacket. Vi är ju trots allt två personer, så om vi slutar med våra riktiga jobb och säger upp bekantskapen med våra familjer ska det inte vara nåt problem. :)

---

Vad gäller "ju tyngre desto bättre" vet jag inte om jag tycker att grejerna håller eller funkar bättre bara för att de är tyngre. Den kopplingen är väl lika naiv som att tro att grejerna håller eller funkar bättre bara för att de är lättare.

Det är som sagt inte svart eller vitt. Poängen som vi på Fjäderlätt försöker få fram är att den funktionalitet som man vill åt väldigt ofta går att uppnå till lägre vikt, vilket i sin tur ger högre komfort.

Jag bär hellre ett lätt tält som pajar än ett tungt tält som pajar. Men helst bär jag ett tält som inte pajar.
 
Du har såklart rätt. Vi ska försöka göra två veckoturer varje vecka framöver för att matcha prylsnacket. Vi är ju trots allt två personer, så om vi slutar med våra riktiga jobb och säger upp bekantskapen med våra familjer ska det inte vara nåt problem. :)

---

Vad gäller "ju tyngre desto bättre" vet jag inte om jag tycker att grejerna håller eller funkar bättre bara för att de är tyngre. Den kopplingen är väl lika naiv som att tro att grejerna håller eller funkar bättre bara för att de är lättare.

Det är som sagt inte svart eller vitt. Poängen som vi på Fjäderlätt försöker få fram är att den funktionalitet som man vill åt väldigt ofta går att uppnå till lägre vikt, vilket i sin tur ger högre komfort.

Jag bär hellre ett lätt tält som pajar än ett tungt tält som pajar. Men helst bär jag ett tält som inte pajar.

Självklart kastar jag sten i glashus, men säg inte upp jobben inledningsvis, utan ägna en del av den tid som nu går till prylspaning till turer helt enkelt. Sen må det ju vara så att all tid inte är av samma "sort", men jag kan ändå förstå argumentet mot proportionerna.

Beträffande samband så brukar jag ju envist hävda att sambandet mellan pris/kvalitet inte är så strängt att det duger för att kvalificera prylar.

När det gäller vikt och hållfasthet är det förstås så att det går att göra tunga saker som ändå går sönder, men det generella sambandet mellan vikt och hållfasthet kan nog ändå sägas vara att ökat vikt ger ökad hållfasthet, definitivt är det i alla fall snarare så än tvärtom.

Tyävärr så sker ju många inlägg med en inbyggd subjektivitet som t ex att en pryl som "är tyngre än nödvändigt" är onödigt tung. I princip har man ju då per definition redan avgjort att det samband man vill uppmärksamma. Det är ungefär som att säga att det är dumt att äta för mycket. Självklart är det dumt att äta "för mycket" - frågan är bara vara gränsen mellan lagom och för mycket går.

Min generella poäng är dock att, erfarenhetsmässigt, så har inte vikten den avgörande betydelsen för en lyckad tur (det är bara skönare att bära mindre - men det kan också vara förenat med en "kostnad"). Däremot kan man alltid göra misstag, eller material kan vara undermåligt (väl i det läget kan ju vikten kännas ganska betydelselös).

Håller med Vandrare ovan om att hypen runt lätt packning är ett mindre problem eftersom det nu går att posta sånt i ett särskilt forum. Trist är däremot att konstatera att lättviktsdiskussionerna ofta dyker upp i andra trådar/forum.

Därmed inte sagt att jag inte lägger ned tillräcklig möda på att inte bära onödigt tungt! (per defintion typ...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.