Köp av allroundkniv, tips?

Behöver råd ang. knivköp.

Mina krav: Ska vara en slidkniv. Helst trähandtag. Får gärna vara snygg. Bladets längd helst inte mindre än 10 cm eller större än 14 cm.

Ska bli en långvarig kompis, användas som "jakt/fiske/skogs-allroundkniv" (arbeta med trä, kött, fisk och likartat), vad ska jag köpa?

Lägger väl ut max runt en tusing, men om jag kan få en kniv med ett bra blad som fyller ovannämnda funktioner billigare tar jag det alternativet.
 
Vi har pratat om liknande knivar i otaliga trådar på det här forumet. Enklast vore om du använde sökfunktionen. I min tråd som heter "Stort knivintresse - välj din favoritkniv" hittar du säkert många uppslag på intressanta knivar.

Att ge ett tips i vilket man endast väljer ut en enda favorit är omöjligt eftersom det till stora delar hänger på dina egna preferenser gällande utseende, materialval och sättet att använda kniven på.

~Paul~

PS Jag hälsar en ny knivintresserad medlem välkommen
party.gif
 
Åhå, där ser man, jag ska lusläsa vederbörande trådar. Tack och bock. (Men ändå, om du kollar på mina kriterier, en kniv som får se ut lite hur som helst, där huvudsaken är att klingan klarar tidigare nämnda uppgifter, och att priset är rätt, hoppar inga möjliga modeller upp? :) Den bör även finnas på någon webshop.)
 
Och sedan undrar jag lite om olika stålsorter. Jag tror att jag vill ha kolstål i kniven. Det lär ju vara robustare, kraftigare. Det är ju dock så att kniven kommer utsättas för väta (fiskrens, tappa i mossen o.s.v. ;) ). Klarar sig kolstålet om jag torkar av det? Måste jag använda en sidenduk eller räcker det med jackärmen? ;) Vill gärna har en robust klinga som kan bändas, huggas med o.s.v.
Sedan undrar jag om 420-stål. Har läst någonstans att det är värdelöst om man använder det ovanför vattenytan och endast bör sitta på dykarknivar. Hur är det?
 
Norsk kvalitet

Behöver råd ang. knivköp.

Mina krav: Ska vara en slidkniv. Helst trähandtag. Får gärna vara snygg. Bladets längd helst inte mindre än 10 cm eller större än 14 cm.

Ska bli en långvarig kompis, användas som "jakt/fiske/skogs-allroundkniv" (arbeta med trä, kött, fisk och likartat), vad ska jag köpa?

Lägger väl ut max runt en tusing, men om jag kan få en kniv med ett bra blad som fyller ovannämnda funktioner billigare tar jag det alternativet.

Hej ! http://www.karport.no/knivsmia/

Kolla länken , så kanske dom flesta med Rambo snack kan tänka till.

Debatten e livlig, har själv en kniv från Knivsmed Strömeng, en ks 8 de lux, kanon när man väl behöver den, i övrigt så nöjer jag mig med en Victorinox till o tälja pinnar för korv grillningen. men bägge e med i packningen.

Mvh

Stefan
 
Hej ! http://www.karport.no/knivsmia/

Kolla länken , så kanske dom flesta med Rambo snack kan tänka till.

Debatten e livlig, har själv en kniv från Knivsmed Strömeng, en ks 8 de lux, kanon när man väl behöver den, i övrigt så nöjer jag mig med en Victorinox till o tälja pinnar för korv grillningen. men bägge e med i packningen.

Mvh

Stefan
Du får ursäkta Stefan men i ditt första inlägg över huvud taget på forumet så rekommenderar du ett specifikt märke och presenterar en länk, samtidigt som du uttrycker din personliga åsikt om tillverkarens förträfflighet. Det här luktar trolleri lång väg.

En annan sak. Du och Badde har lägligt kommit fram just i samband med denna tråd...

~Paul~
 
Billig och bra = Morakniv
Dyrare och bra =Fällknivens F1

http://www.fallkniven.com/sv_index.html
Jag söker något mer exklusivt än Mora 2000.
F1 är väl en fällkniv, söker en slidkniv. :)
Hej ! http://www.karport.no/knivsmia/

Kolla länken , så kanske dom flesta med Rambo snack kan tänka till.

Debatten e livlig, har själv en kniv från Knivsmed Strömeng, en ks 8 de lux, kanon när man väl behöver den, i övrigt så nöjer jag mig med en Victorinox till o tälja pinnar för korv grillningen. men bägge e med i packningen.

Mvh

Stefan
Ojoj, stora knivar. Får väl bli barnmodellen då. ;) Utseendet tilltalar mig dock inte riktigt. Men om de är bra knivar så, tja, kanske (har Paul en åsikt? ;) ). Verkar dock inte som att de går att beställa?

edit:
Du får ursäkta Stefan men i ditt första inlägg över huvud taget på forumet så rekommenderar du ett specifikt märke och presenterar en länk, samtidigt som du uttrycker din personliga åsikt om tillverkarens förträfflighet. Det här luktar trolleri lång väg.

En annan sak. Du och Badde har lägligt kommit fram just i samband med denna tråd...

~Paul~
Hahahah, nej, något sådant skulle jag aldrig vara med på. :) Men jag förstå att du misstänker Stefan för "trolleri".
 
Senast ändrad:
Åhå, där ser man, jag ska lusläsa vederbörande trådar. Tack och bock. (Men ändå, om du kollar på mina kriterier, en kniv som får se ut lite hur som helst, där huvudsaken är att klingan klarar tidigare nämnda uppgifter, och att priset är rätt, hoppar inga möjliga modeller upp? :) Den bör även finnas på någon webshop.)
Frosts Lapplander kanske?. http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=2652&osCsid=6887404dc88699ae6982fdcfbd7e8633
Fällkniven's F1 är slidkniv med krytonhandtag; deras TK1 har trähandtag men är dyr som ett spjut. http://www.fallkniven.com/tk/sv-tk1-2.htm
 
Jag söker något mer exklusivt än Mora 2000.
F1 är väl en fällkniv, söker en slidkniv. :)

Ojoj, stora knivar. Får väl bli barnmodellen då. ;) Utseendet tilltalar mig dock inte riktigt. Men om de är bra knivar så, tja, kanske (har Paul en åsikt? ;) ). Verkar dock inte som att de går att beställa?

edit:

Hahahah, nej, något sådant skulle jag aldrig vara med på. :) Men jag förstå att du misstänker Stefan för "trolleri".
OK, då får du ursäkta. Men då det gäller Stefan så är jag fortfarande övertygad om att jag hade rätt.

~Paul~
 
1. Jag söker något mer exklusivt än Mora 2000.

2. F1 är väl en fällkniv, söker en slidkniv. :)

3. Ojoj, stora knivar. Får väl bli barnmodellen då. ;) Utseendet tilltalar mig dock inte riktigt. Men om de är bra knivar så, tja, kanske (har Paul en åsikt? ;) ). Verkar dock inte som att de går att beställa?

4. Hahahah, nej, något sådant skulle jag aldrig vara med på. :) Men jag förstå att du misstänker Stefan för "trolleri".
1. Varför?
2. Nej. Det är en slidkniv.
3. Återigen blir jag misstänksam. Varför skulle du bli intresserad av just denna kniv när t ex Marttiini finns i "hundratals" liknande modeller för en bråkdel av dess pris???
4. Hm.

~Paul~
 
myggan i tältet;310148 sa:
Frosts Lapplander kanske?. http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=2652&osCsid=6887404dc88699ae6982fdcfbd7e8633
Fällkniven's F1 är slidkniv med krytonhandtag; deras TK1 har trähandtag men är dyr som ett spjut. http://www.fallkniven.com/tk/sv-tk1-2.htm
Jasså, jag tyckte väl att det såg ut som en slidkniv, lite missvisande namn då.
Lapplandern ser intressant ut. Dock rostfrittstål.
F1:an blir iallfall väldigt intressant nu. Kan väl gå med på det där handtaget när dess läderslida är så jäkla snygg. :) Undrar dock över hur dess stål är, och hur den är som universalkniv. Har hört att den är ganska präglad på att hantera kött?

edit:
1. Varför?
2. Nej. Det är en slidkniv.
3. Återigen blir jag misstänksam. Varför skulle du bli intresserad av just denna kniv när t ex Marttiini finns i "hundratals" liknande modeller för en bråkdel av dess pris???
4. Hm.

~Paul~
1. Ja du... den frågan kan nog du besvara bättre än jag. :) Jag vill väl ha något som håller, som går att lita på, något som är vackert... jag vet inte riktigt.
2. Ok, jag hade fel. :)
3. Jag hade ingen aning om att Marttiini har "liknande modeller i hundratals", och dessutom till halva priset? Namnet Marttiini har jag hört någon enstaka gång, har hållit någon enstaka kniv. Men nu blir jag ju intresserad av Marttiini istället. Är de något du kan rekommendera?
4. Som sagt, jag skulle aldrig göra smygreklam på det där viset. :)

Och, lyfter denna lite:
Och sedan undrar jag lite om olika stålsorter. Jag tror att jag vill ha kolstål i kniven. Det lär ju vara robustare, kraftigare. Det är ju dock så att kniven kommer utsättas för väta (fiskrens, tappa i mossen o.s.v. ;) ). Klarar sig kolstålet om jag torkar av det? Måste jag använda en sidenduk eller räcker det med jackärmen? ;) Vill gärna har en robust klinga som kan bändas, huggas med o.s.v.
Sedan undrar jag om 420-stål. Har läst någonstans att det är värdelöst om man använder det ovanför vattenytan och endast bör sitta på dykarknivar. Hur är det?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...