Märkeshysteri...!!!

Jag hörde följande av en "kanotexpeditionsprofil";

"Det finns många bra grejer, men det är inte bra med många grejer..."

Mycket sant.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hysteri?

joask202; sa:
Personligen tycker jag att vi på utsidan är ganska märkesfixerade, visst man får betala en del för kvalite och det nyaste materialen, men det är knappast hela sanningen.

Jag behöver bara se till mig själv, när jag skall köpa något nytt så utgår jag inte enbart från funktion utan snarare från funktion + märke. Det finns vissa tillverkare vars produkter jag inte ens bryr mig om att titta på trots att jag vet att det är bra och ibland helt likvärdiga grejer.

...

Vi är märkesfixerade, vi får betala för vår fixering, dagens outdoormarknad lever på det för den kan inte göra annat.

Jag vet inte om jag håller med...
"Märkesfixerad" innebär för mig att märket i sig är överordnat den objektiva funktionen.
Visst har jag i viss mening gått på "märkesmyten" iom att jag utgår från att en produkt från en "märkestillverkare" ska ha bra kvalitet, medan jag utgår från att nonameprodukter är mer av slit och slängkaraktär. Sedan struntar jag blankt i om det står klättermusen, tierra, north face, haglöfs eller arcteryx på jackan.
 
Vad som däremot är lätt för en typisk utsidan-läsare att gå på...

...är ju överspecialicerade produker!

Typiskt för "atatusprylar" i utebranchen är väl att de är väldigt inriktade på en viss aktivitet.
Så köper man en svindyr skaljacka som är specialdesignad för vänsterhänta isklättrare i oktober på södra halvklotet (på tredje replängden).

Just i det läget är den kanske värd sina extra tusenlappar, men för alla andra tillfällen hade det kanske gått bättre med en intersport-jacka. Men vilken vänsterhänt isklättrare på väg till södra halvklotet bryr sig om det, när han ser specialjackan ;-)
 
Mezzner; sa:
Jag hörde följande av en "kanotexpeditionsprofil";

"Det finns många bra grejer, men det är inte bra med många grejer..."

Mycket sant.

Magnus Fischer om jag inte minns fel.

Utmärkt maxim. Gäller att ha små väskor så att man helt undviker onödiga "bra ha" grejor.

Thure
 
Haha, han har kanske sagt det till fler än mig!

Så sant i alla fall, och det som retar mig mest i min packning må var det jag glömt att ta med - men det som kommer på god andra plats är i alla fall det jag tagit med, men inte använder.
 
Klart märket har betydelse. Få plagg går till exempel upp emot en sportig tre-delad tweed-kostym från Norton & Townsend. Ett plagg man med vördnad bär när man idkar ädla sporter som till exempel flugfiske eller fasanjakt.

aa_cas_1_lg.jpg
 
I detta fall hàller jag helt med Dave. Skulle just se fint ut att dyka upp i en simpel tvàdelad svenne-suit fràn Harris! Och utan keps!

shooting-pic8.jpg

"Svenne"
 
Re: Re: Hysteri?

nermander; sa:
Peikko; sa:
OK då är jag mer än gärna märkesfreak i synnerhet om det är något som borgar för bra kvalitet.

Hur kan ett varumärke borga för bra kvalitet?
Nu kan jag inte se att jag skrev varumärke i mitt inlägg. men Märkesfreak för mig innebar en viss tillverkare.

Om inte tillverkarens namn säger lite om kvalitet så förstår jag inte varför så många väljer t.ex. ett Hilleberg tält, det fungerar lika bra (ialla fall så länge det är medvind och solsken:)) som ett tält från ÖB.

Är det inte för att tälten får bra betyg/rekommendationer från andra användare, samt att Hilleberg tält borgar för kvalitet. Om ett sådant företag skulle börja sälja undermåliga tält så tror jag inte dom blir så långlivade.

Men om man inte i inledningsskedet, kan gå på tillverkarens namn, att namnet inte säger något om kvalitet och namnet inte borgar kvalitet då får jag väl lägga ned verksamheten. Jag kan ändå inte handla något för jag blir bara lurad, allt som säljs är skit, och det går inte att lita på någon.

Om jag får välja mellan en Volvo och Skoda så vet jag vad jag väljer, jag väljer inte den bilen som drar mer bensin eller rostar mitt på taket efter 3 år.Men det kanske beror på att jag inte har råd att köpa bil efter vart tredje år:)
 
Hysteri & Varumärken som hjälp i kommunikation?

Nu kliver jag iväg i tankarna...

Ordet tält är ett användbart begrepp för "bärbart boende för 'campingbruk', lätt att resa och att ta ner". Det är ju effektivare och klarare att säga ordet tält istället för att beskriva den generella funktionen. Så funkar ju språket.

När man sedan inom den generella funktionen tält behöver prata om specifika funktioner, eller specifika lösningar av vissa funktioner så blir det lätt och smidigt - men kanske i grunden felaktig - om man tar hjälp av tillverkarnamnet. Det är inte nödvändigt att nämna en tälttillverkare i Östgersundstrakten om man vill prata om behovet av "integrerat yttertält och innertält, för samtidig resning" men det förenklar nog.

Några av oss ser kanske dessa språkliga hjälper (oegentligt javisst, men även en hjälp) som fokus på märket snarare än vad det är, dvs ett sätt att försöka prata om funktion.


Med det sagt så är jag kluven av "märken"; jag kan ibland bli lite extra glad över av att funktionen jag eftersträvat och köpt har ett flott märke, det känns kort sagt bra, kanske av olika skäl olika gånger. Jag kan dock lika ofta, säkert också hyfsat irrationellt, känna motsatsen [Smålänningen i mig? ;) ] och sätta igång med funderingar kring den fördyrande och förfulande märkesmarknadsföringen.

Patric
ps. Vi har även de klassiska explena som tar ett steg till på mina tankar ovan: Aramid fiber/Kevlar, kopieringsmasking/Xerox, Scooter/Vespa, Inlines/Rollerblades mfl
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_trademarks
 
Re: Re: Re: Hysteri?

Peikko; sa:
Om jag får välja mellan en Volvo och Skoda så vet jag vad jag väljer, jag väljer inte den bilen som drar mer bensin eller rostar mitt på taket efter 3 år.Men det kanske beror på att jag inte har råd att köpa bil efter vart tredje år:)

OT?
Jag bor i Göteborg, med viss kontakt till en stor biltillverkare här... Jag tror kort sagt att det är dumt som konsument att bibehålla de bilder man har från "förr" av ovannämnda bilmärken. Sedan Skoda blev uppköpta av VAG-koncernen skall man nog fråga sig varför man INTE just köper en Skoda istället för en VW eller en Audi. Eller istället för en Volvo. :)

Med det lämnar jag gärna bilindustrin, men ovanstående lilla tankeväxling berättar kanske lite om hur vi tänker kring förväntningar på och bilder av ett märkes värde eller associerade kvalitet. Kanske sällan helt fel, kanske sällan helt rätt... Men likväl en emotionell klangbotten för våra beslut (självupplevt rationella, men...).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.