Märkeshysteri...!!!

Re: Re: Re: Hysteri?

MW; sa:
Du vinner en jacka i en tävling och får välja mellan tre membranjackor. En från ICA, en från ITAB och en från Mamut.

Vilken har den besta kvaliteten? (Inte detsamma som vilken är mest prisvärd)

Jag har ingen aning om vilken som är bäst kvalitet. Vora jag en vanlgi Svensson skulle jag säkert ta ICA-jackan eftersom det är det enda märke jag känner igen. Varken ITAB eller Mamut är namn som jag tror vanligt folk skulle känna igen.
 
Re: Re: Re: Re: Hysteri?

nermander; sa:
MW; sa:
Du vinner en jacka i en tävling och får välja mellan tre membranjackor. En från ICA, en från ITAB och en från Mamut.

Vilken har den besta kvaliteten? (Inte detsamma som vilken är mest prisvärd)

Jag har ingen aning om vilken som är bäst kvalitet. Vora jag en vanlgi Svensson skulle jag säkert ta ICA-jackan eftersom det är det enda märke jag känner igen. Varken ITAB eller Mamut är namn som jag tror vanligt folk skulle känna igen.
Om jag har ett ICA friluftliv (inte nedvärderande menat) så duger ju ICA jackan utmärkt. Och varumärket bär även där ett budskap.

Men för den som däremot känner varumärket Mammut eller Asterix eller Klättermusen ... så är det en god informationsbärare som faktiskt (oftast) säger en del om kavliteten.
 
Om man som konsument verkligen vill ha reda pà vad som är bäst köp för just ens eget behov, sà finns det ju en hel del källor att ösa ur.

Man bör nog kunna kráva ett en konsument anstránger sig lite-lite grand för att hitta det just han vill ha/behöver, och inte enbart skylla felköp pà de hemska "marknadskrafterna" etc etc.
 
Det blev mer svar på detta än jag räknat med och uppenbarligen lite skilda åsikter. Jag uttryckte mig väl inte helt klart heller och det är synd om det missförstås. Någon reagerade på "bomullskläder" och min poäng med det var att det har fungerat bra vid friluftsaktiviteter för min del när jag varit yngre. Jag menar ändå inte att det är mitt förstaval när det finns bättre. Flera har reagerat på "ITAB" som jag nämnde som exempel. Jag har ITAB-kläder varav några som jag är mycket nöjd med och andra som jag är mer missnöjd med. Jag har även utrustning av dyrare märken som det är likadant med (nöjd och missnöjd). Vad jag kan tycka är synd är när folk uteslutande köper det senaste och dyraste eftersom det faktiskt finns billigare fullt fungerande utrustning med bra kvalitet. Om det sen handlar om "märkeskläder" på rea och utgånget mode eller mer okända märken men med bra kvalitet spelar väl mindre roll. Jag tycker inte att det här handlar om att vara en "gnällspik" eller snål utan poängen är mer att få fram att det går att göra mycket utan att det kostar skjortan! Dyr utrustning skaffar jag också ibland, men jag ser inte alltid fler fördelar med det. Jag får lite känslan att de som uteslutande skaffar det senaste blir irriterade av åsikten att det går att använda billigare utrustning också som inte alltid är "senaste modellen" eller rätt märke?
 
Malindo; sa:
Man bör nog kunna kráva ett en konsument anstránger sig lite-lite grand för att hitta det just han vill ha/behöver, och inte enbart skylla felköp pà de hemska "marknadskrafterna" etc etc.

Helt sant!
Särskilt när man är beredd att slanta upp flera tusen borde man ju vara intresserad av att ta reda på någonting mer än vilka ekonomer som ligger bakom produkten (vilket ju förenklat är det enda man kan utläsa av ett varumärke).
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-12 kl 10:38]
 
Tycker att det är rätt så oinstressant med vilka klädmärken folk köper. Jag tycker att det är mer intressant att träffa en gammal "friluftsuv" med välanvända kläder och höra hur kläder blev just välanvända, om sedan kläderna var dyra eller inte bryr jag mig inte så mycket om..
 
myospinae; sa:
Jag får lite känslan att de som uteslutande skaffar det senaste blir irriterade av åsikten att det går att använda billigare utrustning också som inte alltid är "senaste modellen" eller rätt märke?

Hmm, men var hittar du dom? Knappast på utsidan iallafall.

Visst är vi lite prylgalningar här en del av oss, men knappast märkesgalningar.
 
Allt Går...

För ett par år sedan genomförde jag min första vandring tillsammans med min dåvarande sambo. Efter många år i arméns kläder så var/är jag van vid att "allt funkar" kanske inte ultimat men det är funkis. Hur tusan överlevde dom annars förr när dom knallade runt i vadmal och byggde Porjus kraftstation tex! Så var mitt resonemang..då!

Efter nio dygn med 35kg på ryggen och kläder(regn)som pajjade ihop så insåg jag att ofta bedrar snålheten visheten.

Efter den läxan så läste jag på om utrustning, märken, tillverkare, kvalité, pratade med folk som använder dom(ute i markerna).
Jag köper varan efter vad jag ska ha den till. Ska jag gå efter leder med stugor på 2 mils avstånd(eller kortare) så kan jag ha ett sämre regnställ. Men om man är ute mitt ute i ingenting under svåra förhållanden sommar som vinter så är marginalerna mindre och utrustning som inte håller måttet kan vara direkt livsfarligt!

Pris kopplat till kvalité och funktion.
Ja, oftast är det så... köp en dunjacka på Dressman eller på MQ och fråga vilket "CUIN" den har!
För mig tex är det viktigt att vinterskaljackan är har en djup hög huva, ventilation och att den täcker ändan. Ratade Tierras "Prime", Haglöfs "Fusion" och fastnade för Bergans "Istind" som kostade nästan 2000kr mindre än ovanstående jackor.

Men visst, vissa märken är mera "inne" än andra och kostar Stooora pengar av den orsaken.

Ju mer man kan om ämnet, om vad man ska göra, egna erfarenheter, desto lättare och billigare kommer man undan.

Som slutord... Läste någonstans att Fjällräven hade sålt mest jackor av sin gamla retromodell(vilken det nu var) till "mode intresserade" i storstan. Det är jackor som i bästa fall kommer till en park :)!

Undrar hur många procent av de "utekläder" som säljs verkligen används mer än ett par km utanför bebyggelse?

//A
 
Re: Allt Går...

andy69; sa:
Undrar hur många procent av de "utekläder" som säljs verkligen används mer än ett par km utanför bebyggelse?

//A

Rent krasst är ju detta ointressant sâ länge anvándaren är nöjd med sitt inköp.

Själv använder jag ju naturligtvis mina friluftskläder, skor, ryggsäck etc under utövande av friluftsaktiviteter. MEN, med tanke pà hur funktionella och bekväma dessa kläder och övriga prylar är i jämförelse med "vanliga" plagg, sà vore jag vál tokot om jag icke ocksà använde dem även till vardags.

Och, tyvárr, tyvärr, tid som brukas "till vardags" övertráffar ju med hástlängder den tid som brukas till friluftssport (i mitt fall).
 
Ärligt talat: folk har för mycket tid och för mycket bredband. Det gör att man kan sitta och surfa på tillverkares hemsidor, forum som dessa etc och teoretisera kring utrustning på ett sätt som har INGET att göra med hur man gör ute i fjällen/skogen etc. Det är därför man får tusentals knasiga idéer om vad man behöver och vad som är fel med det man har. (Jag har ett nytt, dyrt, fint tält. Ändå sitter jag och kollar på nätbutiker..)

Alla på Utsidan.se har ju följande problem: kvoten friluftstid/vardagstid är väldigt liten.

Om man kunde isolera den kritiska granskningen av ens utrustning till då man faktiskt är ute i naturen så skulle många "behov" aldrig uppstå.

Det är även så att om jag själv slutade surfa och istället la tiden på att sy tarp, rygga m m så skulle jag (1) bli duktig på att sy, (2) få en lätt packning och (3) spara en massa pengar.

Det är synd om människorna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hysteri?

nermander; sa:
På samma sätt finns det märken som har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av att en enstaka produkt varit dålig.

Raka motsatsen till detta finns också, tillverkare som har ett så starkt varumärke att de kan sälja felaktiga eller undermåliga produkter utan att konsumenterna reagerar, det facinerar mig.

Tittar man på elektronik så blir det ännu mer intresant. En Sony LCD-skärm som är dyrare än en LG LCD-skärm, trots att det är LG som tillverkar skärmen åt Sony och det är exakt samma innanmäte. (Branding kallas detta, man låter ett annat företag sätta sitt märke på produkten och sälja den under eget namn. Membran i friluftsplagg är ju ett bra exempel.)

Varumärken är inget annat än ett marknadsföringsknep. Och uppenbarligen fungerar det:)

Detta är ett ganska tydligt bevis på att konsumenten inte bara betalar för en produkt utan även varumärket som står på produkten, detta utan att egentligen få något för det.
Alla som jobbat med försäljning torde vara välbekanta med fenomenet. Finns många exempel från andra marknader på stora varumärken som har sina egna billighetsmärken, samma produkter men utan högstatusmärkning och till ett lägre pris.

Någon som vet i vilken utsträckning branding förekommer inom outdoormarknaden?


Personligen tycker jag att vi på utsidan är ganska märkesfixerade, visst man får betala en del för kvalite och det nyaste materialen, men det är knappast hela sanningen.

Jag behöver bara se till mig själv, när jag skall köpa något nytt så utgår jag inte enbart från funktion utan snarare från funktion + märke. Det finns vissa tillverkare vars produkter jag inte ens bryr mig om att titta på trots att jag vet att det är bra och ibland helt likvärdiga grejer. Detta oavset när, var och hur jag tänker använda produkterna, det är ju inte så att jag köper billigare eller alldagligare grejer nu än då jag bodde på Svalbard, snarare tvärt om.
Naturligtvis försöker jag köpa billigare via nätet eller på rea, men i slutet av dagen har jag trots allt utan nått annat än emotionell vinning betalat extra endast för märkets skull och det är jag långt ifrån ensam om, jag förstår bara inte varför man vill hymla om det.

Vi är märkesfixerade, vi får betala för vår fixering, dagens outdoormarknad lever på det för den kan inte göra annat.
 
millimeter; sa:
Ärligt talat: folk har för mycket tid och för mycket bredband. Det gör att man kan sitta och surfa på tillverkares hemsidor, forum som dessa etc och teoretisera kring utrustning på ett sätt som har INGET att göra med hur man gör ute i fjällen/skogen etc. Det är därför man får tusentals knasiga idéer om vad man behöver och vad som är fel med det man har. (Jag har ett nytt, dyrt, fint tält. Ändå sitter jag och kollar på nätbutiker..)

Jag får ofta små lediga stunder över på jobbet. Om jag skulle sticka ut och tälta då skulle nog min chef bli arg ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...