Märkeshysteri...!!!

Jag känner för att avreagera mig en del när det gäller vad som "måste has" när det gäller olika former av friluftsliv! Själv känner jag mig uppväxt med den här livsstilen och upplever mer och mer hur andra ser det som något "speciellt och märkvärdigt". De senaste åren har jag själv fått minska en del på mitt eget uteliv pga nya familjeförhållanden och barn men jag har med intresse följt utvecklingen här på utsidan! Jag har naturligtvis blivit inspirerad av allehanda rekommendationer, men faktiskt ofta blivit en hel del besviken när det gäller dyrare märkesvaror! Dagligen cyklar jag 3 mil och promenerar i alla fall 5 km ToR till jobbet (utöver ledig tid), och jag känner inte att de här nyare märkesprylarna ger så mycket utöver "valt billigare klädesplagg efter kunskap" än vad jag trodde från början. Snarare känner jag mer tveksamhet för att verkligen använda prylarna när det varit dyrare (tex icebreaker, fjällräven, etc). Mycket trevligare har varit att använda ITABS klädesplagg eller funktionskläder från "Price Off eller liknande". Då har jag inte tvekat att använda det hårt och det har också hållt bra. Skulle det gå sönder är det ju heller inte någon katastrof! Det finns tre här på utsidan som gett mig riktigt bra inspiration och det är: "JohanKse, NUI, och Peter Nermander", de ger intryck av att ffa gå efter erfarenhet och kunskap - inte efter vad marknad och mode säger! Andra jag också blivit inspirerad av är Anders Jonsson och Björn Thomansson som egenhändigt tillverkar sina saker (vilket jag själv också gjort efter att ha läst deras sidor). Tänker jag tillbaks till barndomen (förhållandevis långa vandringar med utesovande i egenhänt byggda bivacker, snöfall, minusgrader, bomullskläder, billig utrustning, föräldrarnas uppmuntrande och härliga upplevelser) så förstår jag inte varför det idag ska vara så "märkvärdigt" och att man måste ha "det och det märket". Jag känner mer och mer att (efter att ha provat dyra märkesvaror) det är roligare att hitta billigare varor som funkar lika bra och som man vågar använda utan att tänka på att de går sönder (vilket alla, även dyra varor, förr eller senare gör)! Liten tanke här är att har du råd så köp naturligtvis de här dyra sakerna eftersom det kan vara kul på sitt sätt, men har du sämre ekonomi så klarar du dig MYCKET bra på billigare saker om du bara skaffar dig kunskap utan att påverkas av "marknadskrafterna"!
Hoppas jag inte är ensam om att tänka så här...
 

avslutad210712

Gäst
Jag har varit en av förespråkarna för ITAB's kläder därför att jag trodde/hoppades på att de var lika bra eller i alla fall nästan lika bra som "märkeskläderna" men till ett billigare pris.

Och det är klart att vill man sy i knappar som ramlar bort, byta dragkedjor som går sönder efter kort tids användande, laga sömmar som inte håller mer än ett år, byta strumpor som går sönder efter 3-4 dagars vandrande!!! osv så är ITAB's kläder ett alternativ.

Jag är den första att beklaga att så är fallet för jag tycker att "märkeskläder" är nog så dyra om man bara använder dem under den tid man idkar friluftsliv men själv använder jag den typen av kläder dagligdags till och från jobbet och på jobbet. Som det ser ut nu kommer jag (troligen) aldrig mer att köpa ITAB's kläder och än mindre kan jag rekommendera dem till någon annan. Nu kommer troligen någon att invända att dagens märkeskläder minsann också har dåliga sömmar och jag erkänner att jag har väldigt begränsad erfarenhet just pga att jag inte köpt så många pga priset men tittar man tex på sömmarna på de GTX-kläder jag har så ger de ett betydligt bättre intryck.

Så därför söker jag märkeskläder på reor eftersom jag tror att det är det bästa sättet att få kvalitetskläder.

Har också prövat på att vandra i bomullskläder och ser ingen som helst nostalgi i det utan bara ett fuktigt, kallt och luktande nöje.
[Ändrat av avslutad210712 2007-03-03 kl 23:29]
 
myospinae; sa:
Liten tanke här är att har du råd så köp naturligtvis de här dyra sakerna eftersom det kan vara kul på sitt sätt, men har du sämre ekonomi så klarar du dig MYCKET bra på billigare saker om du bara skaffar dig kunskap utan att påverkas av "marknadskrafterna"!
Hoppas jag inte är ensam om att tänka så här...

Jag förstår inte vad du menar. Du säger att du inte vill påverkas av marknadskrafterna. Marknadskrafter handlar om utbud och efterfrågan. Sänker man priset har fler råd och efterfrågan ökar. Vill du inte låta dig påverkas av marknadskrafterna så ska du handla utan att bry dig om priset.
 
Den som tror att genom informationsinhämting är man fri från marknadskrafterna, har väl knappt tänkt halva tanken. I allt vi gör och företar oss blir vi ständigt utsatta av marknadskrafterna, vare sig det gäller mat, mode eller vad som skall konsumeras av kultur eller sport.
Själv tycker jag det är fenomenalt att gå i skogen eller vid sjön numera är en industri, med jätteomsättningar, det som förut var en promenad är numera ett exklusivt äventyr, en veckas fjällvandring är för nybörjarna en expedition....

Regionens upplysningar om vandringar handlar om två dygn med hotellstandard, taxitransport av packningen samt tre och femrätters middagar med spa....
Upplysningarna om vandringsståk med utedass och eldplatser är oåtkomlig....ett tecken?

Inom det mesta är det förmågan att skapa märkesikoner det som driver prisskruven uppåt.
Funktionstänkandet, återbruket och hobbytillverkning är en motkraft, men bara delvis, för märkesprylarna i de övre segmentan har ofta eleganta och funktionella lösningar som mången välorienterad gärna kopierar.

När jag läste MF höll vi på och sorterade annonser och rörelsemönster i specialbutiker. Av 45 elever var det en som inte hade egna rörelsemönster i specialbutiker under kursen. Hon hade 4 småbarn och tre hästar hemma bl a.
Allas upptäckta och sorterade annonser handlade om en övervikt för egna intressen. Vi ser vad vi vill se.
Så är det sannorlikt även med prylar. Ett bra ylleställ kostar mellan 15kr på basar i mellanösten till 1500kr i dyra sportaffären hemma. Funktionen är ungefär densamma men finish och etikett samt förpackning och inte minst marknadsföring skiljer en hel del. Det senare kan du direkt se och känna på samt inhandla. Det förra kräver lite anstränging att få hem till ditt käll.
Den senare delen innebär om du inte vill resa själv, och det blir ett garanterat äventyr!
Att du måste ge dig ut på ett äventyr i den vardagssociala världen och skaffa dig själv en agent etc...
En del av vad du betalar för för det senare stället är en elegant förpackning men främst är det för minskat eget arbete...Valet är som alltid ditt.
[Ändrat av johankse 2007-03-04 kl 09:29]
 
Hoppas ingen tar illa upp men jag måste ändå få göra någrasmå kommentarer till Johans inlägg:


[Q€UOTE]johankse (Johan K Persson) skrev:
Själv tycker jag det är fenomenalt att gå i skogen eller vid sjön numera är en industri, med jätteomsättningar, det som förut var en promenad är numera ett exklusivt äventyr, en veckas fjällvandring är för nybörjarna en expedition....

-Visst är det komiskt...

Regionens upplysningar om vandringar handlar om två dygn med hotellstandard, taxitransport av packningen samt tre och femrätters middagar med spa....
Upplysningarna om vandringsståk med utedass och eldplatser är oåtkomlig....ett tecken?

-Tycker du att det är anmäkningsvärt att folk inom turistnäring vill erbjuda sina tjänster?

Ett bra ylleställ kostar mellan 15kr på basar i mellanösten till 1500kr i dyra sportaffären hemma. Funktionen är ungefär densamma men finish och etikett samt förpackning och inte minst marknadsföring skiljer en hel del.

-Jag misstänker att du skriver med glimten i ögat. Jämförelsen haltar mer än lovligt.

Visst kan man tycka att friluftvärlden blivit full av gescheft, det tyckte man tydligen redan på 70-talet. Inte för att jag var mer än två äpplen hög på den tiden men min pappa hade lite kamrater inom SFK, Friluftsfrämjandet, Argaladei och "Skogspojkarna" som framförde samma tänk redan på den tiden.

Uffe
 
Oj, ja "marknadskrafterna" var nog fel ord. Har kanske bara skrivit utan att tänka riktigt vad som stod... Vad jag menade är just att billigare produkter ofta fungerar bättre än vad många menar på.
 
För de som vill ha bra saker så till billig penning kan jag bara rekomendera bagagnat. Fick tag i en KM ratatosk för nån vecka sedan för 300kr (Ja, det var ett stort antal svaranden på den annonsen så ju bättre läget är desto större anledning att vara snabb) och den får jag nog jobba grymt länge på att slita ut.

Ett annat exempel är ett hellyhansen regnställ som jag fick för 70 kr (eller nått liknande) på scondhand.

150 kr för en knappt använd TNF Windstopper. (Inte mitt favoritplagg men wtf, för de pengarna så är det helt ok.)

En klättermusen Mithriltröja för 700. (Inte det billigaste men förtfarande väl under 50% för att den varit i bruk en vecka.)

OSV OSV OSV...

Nästan hela min garedrob ser ut på det sättet, det gäller bara att ligga i framkant och veta vad man vill ha innan läget öppnar sig för att kunna vara kvick när det väl gör det.

Sen handlar det hela tiden om att bedömma plagget/prylen och inte märket. Tex har jag en av itabs softshell advanced och den är toppen, inga tecken på bristande kvalitet någon stans. Likadant med en hel del av itabs kläder.

Att köpa märkessaker nya i butik är svindyrt, nästan hur mycket rea det än är och det gäller inte bara friluftsprylar, skulle jag tex köpa min fotoutrustning på det sättet skulle den landa på säkert 5-10 gånger så mycket som den gjort hittills.
 
Man får väl hitta det som fungerar

I mångt och mycket kan man komma undan både billigare och lättare om man är lite händig. Då kan man sy eget och få precis den utrustning man vill ha.

Om man inte är så händig kan man ändå hitta alternativ till de dyrare varianterna, men visst kostar det mycket om man har tänkt sig köpa lätta och hållbara saker. Begagnat har redan nämnts, det är ett strålande sätt att fynda på.

När det gäller kläder så använder jag hellre lätta syntetkläder ytterst än Fjällrävens tunga ytterplagg. De är både billigare och lättare att ha att göra med.
 
Re: Man får väl hitta det som fungerar

^_^; sa:
När det gäller kläder så använder jag hellre lätta syntetkläder ytterst än Fjällrävens tunga ytterplagg. De är både billigare och lättare att ha att göra med.
Men är det inte så att Fjällräven också använder mest syntetfibrer?? Deras största bidrag till utekläder är ju annars G100-väven och den kan man inte kalla för tung och otymplig eller?

~Paul~
 
en tanke om detta med mærkes klæder.

om man dra på en lite større tur(allt från mt blanc, elbrus eller likn) så ser man inte itab klæder. ær det någon speciell grund till det?
det man ser ær arceryx, tierra, hagløfs, helly, lowe, patagonia, marmot osv osv. listan kan bli lång.

kan det finnas en førklaring på detta?
kanskje kvaliteten ær bættre æn itab?

ær helt klart enig i att man inte behøver det værsta av klæder på en skogspromenad eller en liten fjælltur(det skal dock hålla kvalitet efftersom att klæder ær en del av din sækerhet. sviktar klæderna kan man bli utsatt før fara på fjællet).

prisen gør oxå sitt. jag har slutat att handla fullpris(sista gången jag gjorde det var væl i 2002, mina først telis skidor) før annars hade jag fått byta hobby før vem har væl råd att lægga 4000.- på ett par skalbyxor eller 8000.- på ett tælt.

konkusjon: en promenerare tar det han har och njuter skogspromenaden men skal man på litt mer tur, se efter kvalitet. har man inte råd med ordentlig kvalitet(man behøver inte kjøpa det værst av det værsta av mærke først gången)så køp något som du tror passar ditt føremål.det gjorde jag før att så byta upp seg. vem har væl råd att køpa en jaguar som førsta bil? man børjar med en for och byter upp seg.

god tur
robert
 
Billiga friluftskläder!

Jag är den första att beklaga att fina frilufts kläder är så dyra! Men det går att få tag i för halva priset rätt ofta om man anstränger sig lite och letar både här och där.Jag köper hellre bra kvallitet istället för slit och släng prylar av sämre standard.Bättre för mljön!!!..och roligare att ha plagg som man gillar länge och väl...Klättermusens filosofi att göra så hållbara kläder som möjligt tilltalar mig..och bara tanken på att jag skulle byta ut ett plagg på grund av att färgen inte är "inne" är helt främmande för mig...Men folk får göra som dom vill..och jag föredrar långvariga hållbara lösningar..och väljer därför prylar som håller...och är dom dessutom tillverkade med en miljövänlig ambition..lyfter jag på "klättermusen basker`n" för det...Mvh.Europa12
 
Jag handlar alltid märkesgrejjor, dock aldrig till normalpris, det är emot mina principer :)

Den bästa dagen på året är när Haglöfs har sin VIP-rea!

// Jocke, som har 8 Haglöfs microfleece, 7 Haglöfs-brallor, 3 Hagl...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.