Trendspaning på utsidan: Skrik istället för samtal?

Vart tog det goda samtalet vägen på utsidan? De oftast sansade diskussioner som brukade föras här har för mig varit anledningen att delta. Ofta har diskussionerna varit ett respektfullt givande och tagande av åsikter och ideér (iallafall utanför kniv-, varg- och hillebergstrådarna...). Olika intressen, expertområden och kunskaper har gett en intressant blandning.

Jag saknar det kultiverade friluftssamtalet helt enkelt, oavsett om det handlat om prylar, upplevelser eller berikande diskussioner som t.ex. denna http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22943

Nu har samtalet allt oftare ersatts av skyttegravskrig - skrikande av egna åsikter utan intresse varken av att granska sina egna eller andras åsikter, bara skrika så högt och ofta att andras åsikter är fel. Sådana är kanske vi människor, men jag trodde Homo friluftsiensis möjligen kunde föra sansade samtal också.

Varför har det blivit så här och kan vi komma ifrån denna tråkiga trend?

/Staffan
 
Hmm... om det nu är så kanske det beror på att flera av oss har hängt här lite för länge och ältat samma saker lite för ofta med samma människor.
När så ett ämne dyker upp för untisjörtionde gången dänger vi bara till med de åsikter som vi har mejslat fram under lång tid (för vi vill ju ändå vara med i diskussionen eftersom vi ju tycker att våra åsikter är väl genomarbetade).

Alltså behöver vi nya tankeväckande människor och nya tankeväckande frågeställningar!
Och vi behöver spänna av och inse att saker inte är svarta eller vita. :)
 
Nog är det som Nordesjö skriver.
Veteranerna har blivit lite blasé, och det dyker upp lite för få verkligt nya diskussioner för att underhålla "det kultiverade samtalet".

Men så illa är det väl inte? Det är fortfarande väldigt mycket läsvärt på forumen. Det gäller bara att sålla lite.

(edit: även jag ikäder mig säck och aska och lovar att försöka hålla uppe kvaliteten. Det är visserligen ibland underhällande med tramssträngar, men bara till en viss gräns.)
 
(Lågmäld) Fråga:
Menar du sättet att skriva inlägg eller vilka trådar som startas?

Provokationsliknande argumentation förekommer kanske oftare när det är lite åsikter med i bilden, och inte mer renodlad informationssökning från trådsstartaren.

Jag tror att jag personligen drar till med saker som är lite effektssökeri när det gäller åsiktsrelaterade diskussioner, eftersom jag är otålig (-are numera?).

I någon mån härsknar jag personligen till när jag läser samma argument igen och igen, även när någon redan har bemött det heltäckande.

Jag ser det som en brist att bli otålig och aggressiv, och inser att man klarar sig bäst i de flesta diskussioner/förhandlingar om man är lugn och tålmodig.

Fast kanske forumet ibland fungerar som en pysventil när man behållit fattningen "tillräckligt" även i andra sammanhang.

Som tråden startats, är det dock förändringen som sådan som ska analyseras, och där har jag inte så mycket att bidra med. Möjligen har jag blivit mer otålig med andras futtiga åsikter, i perspektivet av att t ex klimatförändringarna gör att dagens i-landsproblem alltmer kommer att te sig som trams...


Edit:
Nordesjö förekom mig, som "veteran" blir man "irriterad" när en redan urvattnad fråga dyker upp igen... Helt onödigt. Men exempel på sådana trådar är nog: lärkfötter på dyneemaslingor, vargtrådar i alla former, knivtrådar i många former, endukstält kontra tvådukstält osv
Veteraner kanske borde förpassas till ett annat gubbdagis, ett forum där man inte får upprepa nåt gammalt eller nåt. Det skulle antagligen bli helt trådlöst...
[Ändrat av Mezzner 2006-12-14 kl 11:28]
 
Det där med ensamhet ska kanske inte överdrivas. Känner mig dock möjligen som en internetsociopat eller vad det kan kallas.


(Har vi schysst nivå och ton nurå, Stadan?)
 
Mezzner; sa:
Det där med ensamhet ska kanske inte överdrivas. Känner mig dock möjligen som en internetsociopat eller vad det kan kallas.

(Har vi schysst nivå och ton nurå, Stadan?)

:) jorå...

Point taken, kanske är det inom mig själv jag främst bör söka ;) vem vet vem man där finner?? Kanske är det mitt behov av kaffeeldar i trollskogar som bör tillfredsställas i första hand? Har blivit alldeles för mycket innesittande för min del det senaste halvåret - kan vara bidragande till att jag låter mig påverkas av sociomellpater och liknande. Dessutom detta växthusväder och isbrist.

Jag blev biolog för att jag gillar att vara i naturen - men sitter mest framför en dator eller i möten med slips - känns inte som jag uppnådde mitt mål.

/Staffan
 
Hehe den som inte blir frustrerad av att sitta framför en datorskärm istället för en kaffeeld, befinner sig väl helt enkelt på fel forum.

Jag ordinerar bums en akut uteaktivitet så du åter kan se skogen för alla troll... eller nåt. Med eller utan kikare.
 
Ett problem tror jag är storleken. När utsidan var en mailinglista så fick alla hem i sin bervlåda vad alla andra skrev, där skedde urvalaet först då man scrollade i mailet. Det fungerade för det var inte så många som var aktiva.

Idag när man surfar in här så har man et stort antal trådar det har hänt saker i, och det är väldigt många som skriver idag. Utsidan har blivit stor, och i vissa fall kanske för stor.

Ju fler som skriver och producerar inlägg, desto mer anonym kan man käönan sig om man så vill. Och då kan det vara lätt att inte vara så överdrivet saklig i sin framställning.

mvh Christian

Sen är det kanske sympomatiskt att ingen med 0-300 inlägg har svarat i denan tråd hittills. Är det så att vi 'gamla' blivit omsprungna av nån ny verklighet. Eller som de säger i radioreklamen 'är du född på sjuttiotalet eller'.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.