Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå hur man kan lyckas med att kapa en 5 cm/diameter tjock slana med ett enda snitt med en vanlig mora, trots att man böjt slanan innan. Jag förmodar att den vanliga moran i vårt exempel har en bladlängd på runt 100 mm?

Om det nu skulle visa sig att det är möjligt, så vill jag liksom Thure få reda på den exakta tekniken bakom ett sådant snitt. Jag har då aldrig lyckats med ett sådant stunt.

~Paul~
 
Ok, jag var ute med treåringen för en timme sedan och passade på att (utan att fråga) försöka kapa en nästan femcentimeters asp/ask/al/alm.

Tur att ingen såg mig, jag lyckades f.n inte ens böja slanan/trädstammen.

Eller, böja den lyckades jag, men hur tar man sig fram till den del man vill kapa?
Hålla delen i armhålan medförde avslagna glasögon och snorig näsa (ni vet hur det blir när en kall/fuktig trädstam glider mot ansiktet).

Att böja den en och en halv meter från marken var -om vi säger så- inget för en fjolla som jag.
 
nu kanske ni förstår varför det är viktigt att den skärande delen av eggen går ända till handtaget, för att lyckas måste man vara stark eller kunna uttnyttja hävstångseffekten för att få spänning i slanan och ha en kniv där avståndet mellan handen och den skärande delen av eggen är minimal.. det kräver en del träning..

(det var en tunn kille som lärde mig detta, kommer inte ihåg exakt hur han gjorde men han använde sig av ett benlås på slanan för att få böj på den..)
 
-PaTRiC-; sa:
nu kanske ni förstår varför det är viktigt att den skärande delen av eggen går ända till handtaget, för att lyckas måste man vara stark eller kunna uttnyttja hävstångseffekten för att få spänning i slanan och ha en kniv där avståndet mellan handen och den skärande delen av eggen är minimal.. det kräver en del träning..

(det var en tunn kille som lärde mig detta, kommer inte ihåg exakt hur han gjorde men han använde sig av ett benlås på slanan för att få böj på den..)

Intressant för det var en liten tunn kille med skrivbordshänder som lärde mig med. Vass kniv och rätt teknik. Han gick in och fick ner slyet med ett benlås jobbade med moran ända intill skaftet. Blev röd om öronen och upprepade processen två sly till. Sen var det till att fälla tio var, varm blev man...
Klart att vi hade tillstånd och visste var gränserna gick.
När jag har gjort om det med ungdom har jag givetvis haft markägarens tillstånd och inte varit ivägen för jakt och annat skogsbruk. Fattas bara!
 
johankse; sa:
Intressant för det var en liten tunn kille med skrivbordshänder som lärde mig med. Vass kniv och rätt teknik. Han gick in och fick ner slyet med ett benlås jobbade med moran ända intill skaftet. Blev röd om öronen och upprepade processen två sly till. Sen var det till att fälla tio var, varm blev man...
Klart att vi hade tillstånd och visste var gränserna gick.
När jag har gjort om det med ungdom har jag givetvis haft markägarens tillstånd och inte varit ivägen för jakt och annat skogsbruk. Fattas bara!

där har vi benlåset igen.. hehe
 
Så brukar det se ut när jag är i skogen, en tunn kille som halkar runt på marken med benlås runt ett träd, röd i ansiktet och en mora i handen.

Och en bit bort står fyra barn och undrar var de kan hitta en ny pappa...
 
Jag har inte ägnat mig åt detta som konstform, men känner ändå igen att man skär genom små stammar om man "förböjer dem". Det handlar väl till viss del om att man unviker att friktionen mot knivbladet minimeras, men lika mycket om att man skär i fibrer som är utsatta för rätt stor dragspänning (böjspänning).

Det som brukar vara ett problem är möjligen ifall stammen böjer sig nedanför marknivå, annars brukar det ju gå bra att bara trycka omkull med vänsternäven och skära med högern.

Det är förstås årstidsberoende och jag skulle tro att det brukar funka bäst när stammen är mjuk, dvs från vår och lite över sommaren, eller nåt?

Motorsåg kan dock inte överskattas, röjsåg är kanske ännu bättre, men med motorsåg så röjer man ju så snabbt att det brukar vara värt att bära ganska långt även om man ska röja nån yta som inte är alltför stor.
Luktar och väsnar gör dock sågen förstås...
 
mipert; sa:
Så brukar det se ut när jag är i skogen, en tunn kille som halkar runt på marken med benlås runt ett träd, röd i ansiktet och en mora i handen.

Och en bit bort står fyra barn och undrar var de kan hitta en ny pappa...

dina barn borde vara stolta, nu e jag för gammal för att bli adopterad men annars vet om jag inte vatt en kandidat..hoho
 
Benlås?

Ursäkta en "icke brottare" - men vad 17 är ett benlås?

Och när man ändå besvarar detta kanske en mer mindre detaljerad beskrivning av själva förfarandet vid slanskärandet skulle kunna vara på sin plats.

En sådan har efterfrågats av åtminstone två skribenter.

Uffe
 
Re: Benlås?

Schneeberger; sa:
Ursäkta en "icke brottare" - men vad 17 är ett benlås?

Och när man ändå besvarar detta kanske en mer mindre detaljerad beskrivning av själva förfarandet vid slanskärandet skulle kunna vara på sin plats.

En sådan har efterfrågats av åtminstone två skribenter.

Uffe
Det är riktigt. Kan fortfarande inte föreställa mig hur hela proceduren går till när man med ett enda snitt avskiljer en 5 cm:s böjd slana med en morakniv utförandes diverse brottargrepp.

Jag föreställer mig att om man trots allt skulle vilja använda kniv till det här arbetet så måste en stor huggare vara i längden fasen så mycket bekvämare att använda. Dvs, när man snackar om typ 40 slanor.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.