Urbota dum konstruktion

Bevara aromen

thureb; sa:
Ser ännu allvarligare på att glastermosar är på väg ut. Kaffe oxiderar alldeles för fort i rostfria kärl.

Thure

Aha! Faktiskt aldrig tänkt på att kaffet försämras olika beroende på kärlmaterial. På något sätt är en kopp kaffe ute i naturen en särskild njutning. Man kanske har större tolerans mot blaskigt kaffe då?

Under dagens utflykt till Dammtorpssjön tänkte jag på ditt inlägg och det är ju rätt, kaffet i termosen smakar räligt.

Litet utmanande att ta upp diskussionen i denna tråd, men jag blir smått nyfiken på hur en titantermos skulle bete sig i kaffehänseende. Någon titantermosinnehavare som vågar uttala sig?
 
Re: Bevara aromen

Eärendil; sa:
thureb; sa:
Ser ännu allvarligare på att glastermosar är på väg ut. Kaffe oxiderar alldeles för fort i rostfria kärl.

Thure
...Litet utmanande att ta upp diskussionen i denna tråd, men jag blir smått nyfiken på hur en titantermos skulle bete sig i kaffehänseende. Någon titantermosinnehavare som vågar uttala sig?
Tricket borde väl vara att ha ett material som inte oxiderar så lätt. Aluminium är alltså ingen höjdare, men nån mer ädel metall, och dit hör väl titan (guldbeläggning?)

Men annars, är inte ytterligare en del av problemet att allt kaffe som står varmt en längre tid börjar smaka mer och mer surt? Ungefär som restaurangkaffe som står på en 70-gradig värmeplatta tills det förvandlas till batterisyra.
 
Eärendil; sa:
thureb; sa:
Ser ännu allvarligare på att glastermosar är på väg ut. Kaffe oxiderar alldeles för fort i rostfria kärl.

Thure

Aha! Faktiskt aldrig tänkt på att kaffet försämras olika beroende på kärlmaterial. På något sätt är en kopp kaffe ute i naturen en särskild njutning. Man kanske har större tolerans mot blaskigt kaffe då?

Under dagens utflykt till Dammtorpssjön tänkte jag på ditt inlägg och det är ju rätt, kaffet i termosen smakar räligt.

Litet utmanande att ta upp diskussionen i denna tråd, men jag blir smått nyfiken på hur en titantermos skulle bete sig i kaffehänseende. Någon titantermosinnehavare som vågar uttala sig?

Skulle vara intressant med att höra en titantermosägare uttala sig om titantermosens påverkan på kaffe. Skulle vara intressant att höra en titantermosägare uttala sig överhuvudtaget :)

Tills vidare ska jag försöka bidra med kopparpläterad insida. Får sätta på en panna och fylla den och en vanlig ståltermos och se om resultaten blir divergerande. Återkommer :)
 
lapetter; sa:
Skulle vara intressant med att höra en titantermosägare uttala sig om titantermosens påverkan på kaffe. Skulle vara intressant att höra en titantermosägare uttala sig överhuvudtaget :)

Titan funkar alldeles utmärkt till kaffetåren ute. Det man ska passa sig för ( har jag hört iaf...) är att förvara mjölk i titantermosen, det ska den tydligen inte gå bra ihop med. Annars fungerar den utmärkt!
 
öringen; sa:
Titan funkar alldeles utmärkt till kaffetåren ute. Det man ska passa sig för ( har jag hört iaf...) är att förvara mjölk i titantermosen, det ska den tydligen inte gå bra ihop med. Annars fungerar den utmärkt!

Betvivlar inte att det funkar bättre än med rostfritt.

Man kan nog ändå konstatera att kaffe smakar mer eller mindre rävigt efter några timmar i en termos oavsett material.
 
Glasthermos vs. stålthermosen

Nu gillar inte kaffe oavsett om det är kokt, bryggt eller har varit i Thermos i ett antal timmer. Jag är tveksam om någon i bekantskapskretsen (skridskoåkare) använder glasthermos längre. Även om glasthermosen nog en gång i tiden ändrade vanor för utefolk, så kom stålthermosen till glädje för dom som någon gång krossat en glasthermos.

Kemifråga: Vad gör det rostfria stålet med kaffet? Katalysator i någon kemisk process ?

Per Brune
 
Re: Högklackade skor

Brune; sa:
Vem har lurat på en tonåring skor, som inte går att gå i? Om man extra polerar. Om det tar 30 s att gå 3 m, hur lång tid tar det då att gå hem från skolan om hon har 1 km från skolan och hem? Dessutom i rejält regn. Det var därför jag var lat och körde bil istället för att cykla som jag brukar göra.
Per Brune

Dagens tonåringar går aldrig mer än 100 meter så det är inget problem.

Min röst på dum kontruktion går till skor som har en tyg/läder/gummi-flärp på baksidan/hälen. Brallorna lägger sig ovanpå flärpen hela tiden och det är så jävelusiskt störande. Klipp bort!

Angående termosar har jag aldrig haft en termos med trycköppning som inte läcker.
/Johan
 
Nordesjö; sa:
3-lagersprincipen på händerna.
Alltså underställshandske, värmehandske och skalhandske. Så vill ju producenterna att vi klär oss även på händerna nuförtiden.

Jag använder ofta tunna bomullsvantar från Clas O innerst (men inte direkt som "underställ" utan för att slippa hålla på med iskalla saker med bara händer). Utanpå dem har jag tumhandskar med löstagbart foder. Det blir ju i princip tre lager.
 
http://www.thermos.com/

Jag gillar min termos. Den har en liten söt öppning som man öppnar med en röd knapp. Den är tät. Den funnkar utmärkt. Och i och med att jag bara har vatten i min termos så är det inga problem med diskningen. Jag är nöjd.

Men det är ju självklart så att man med kletigare eller färgade drycker har en större utmaning med rengöringen. Kanske borde Thermos sälja "hel termospropp" som tillbehör. Eller köra ett upplägg med två produktlinjer.

I övrigt tycker jag nog att keeperspedaler på roderkajaker är en styggelse... ;)

Och så saknar jag rena enkla lätta smala svarta toppmatade ryggsäckar. Alla andra 30-liters versioner är urbota dumma konstruktioner i min skola. :)
 
Re: svart

olle11; sa:
Och så saknar jag rena enkla lätta smala svarta toppmatade ryggsäckar. Alla andra 30-liters versioner är urbota dumma konstruktioner i min skola. :)

Utsidan får gärna ha färg efter brukarens preferenser men insidan bör helst vara vit så att det blir lättare att hitta sina prylar där nere.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.