Kökskniv med fodral (att ta med)?

Re: Re: Här!

mountainfox; sa:
Wow! En uppsättning såna ska i alla fall jag önska mig i julklapp!

insåg plötsligt hur lätt det är att bli knivfetischist
Håller med, vissa modeller ser onekligen mycket intressanta ut. Jag gillar den här:

SixInchChopper.jpg


Det finns till och med utrymme att borra ett fånglinehål. Kanon.

Som sagt, du får se upp så du inte blir som vi andra: Förtappade zombies med intensivt stirrade hålögd blick så fort någon råkar nämna ordet - kniv.

Skämt å sido. Välkommen till en mycket trevlig hobby!

~Paul~
 
Jag har letat efter info gällande vilken typ av stål det handlar om. Den enda information man får är att stålet är ett s k sågbladstål.

De flesta sågblad är tillverkade i L6 kolstål. Det skulle stämma på utseendet på Caribooknivarna, som jag tycker ser lite patinerade ut. L6 rostar väldigt lätt. Något att tänka på.

~Paul~
 
Eärendil; sa:
..Hur tunn är modellplywood,

De finns i flera olika dimensioner, från 0,4 mm till 4 mm finns inom kategorin som brukar räknas som modellplywood.

Har jag förstått det hela rätt att man sågar ut bladets profil+yta för limfog och sen limmar ihop två halvor med en öppning?
Nja, helst inte, även om det kan funka om du gör slidan rejält bredare än bladet.
Hmm, eller kanske lägga in någon tunn distans ( mellan halvorna i alla fall.
Nu är du på rätt spår! Börja med att skära till 3 bitar, knivbladets profil + yta för limfog. Sen skär du bort knivbladets profil ur en av bitarna och använder den biten i mitten.

Det är alltså bara en enkel transportslida du är ute efter, du har inget behov av att fästa den i bältet eller så?

En sån går ju fort att göra, hör av dig om du vill ha hjälp.
 
Re: Ännu en...

greendanger; sa:
men med hålet redan klart och rostfritt blad, visserligen bara 13 cm.

http://www.tradera.com/auction/Knivar___Svard/aid_35012234
Anders, jag tittade på den i morse när jag i vanlig ordning gick igenom Traderautbudet av nya knivar.

Linder tillverkar sina knivar i 420J2 stål. Det är enligt min åsikt på tok för mjukt och lämpar sig bäst till dykarknivar eller för fiskare/sjömän eftersom det här stålets största tillgång är dess rosttröghet.

Såvida man inte älskar att slipa/bryna sina knivar efter i stort sett varje användning så skall man nog hålla utkik efter någon annan kniv än en Linder i 420J2.

~Paul~
 
Re: Re: Ännu en...

dePaul; sa:
greendanger; sa:
men med hålet redan klart och rostfritt blad, visserligen bara 13 cm.

http://www.tradera.com/auction/Knivar___Svard/aid_35012234
Anders, jag tittade på den i morse när jag i vanlig ordning gick igenom Traderautbudet av nya knivar.

Linder tillverkar sina knivar i 420J2 stål. Det är enligt min åsikt på tok för mjukt och lämpar sig bäst till dykarknivar eller för fiskare/sjömän eftersom det här stålets största tillgång är dess rosttröghet.

Såvida man inte älskar att slipa/bryna sina knivar efter i stort sett varje användning så skall man nog hålla utkik efter någon annan kniv än en Linder i 420J2.

~Paul~

Hejsan Hoppsan...
Så det är flera som håller daglig koll där...
Kul!
 
Re: Re: Re: Ännu en...

greendanger; sa:
Hejsan Hoppsan...
Så det är flera som håller daglig koll där...
Kul!
Asså, jag köper de flesta nya knivar där. Det gäller dock att ha koll. Lätt att missa fina knivar (som jag tydligen gjorde igår när jag slarvade bort en ny Frost Lapplander för 300:).

~Paul~
 
Bilder på slidorna

hittar du genom att klicka på produktkatalog i vänsterspalten i Frosts hemsida.

Fiskeknivarna kan t ex vara alternativ. http://www.frosts.se/index_2.html

De har för övrigt en bra text om slipning också.

Det här citatet kanske nu gillar Paul?

"GÖR KNIVVÅRDEN TILL EN RITUAL OCH INTE TILL SLENTRIAN!"

Thure
 
Re: Frosts

thureb; sa:
har ju många alternativ och en hel del som finns med slida om jag tolkar tabellen rätt.
Jag har en KJ Eriksson som är väldigt lik dessa modeller. Den heter 205P. Bladformen är en avlägsen kopia på Loveless designen. Den är fullt flatslipad. Min Buck Nighthawk-slida passar perfekt till den.

Knivar liknande dessa passar alldeles perfekt för friluftsliv, e m å. Godset är dock lite tunnare i dem, varför man får vara lite mer försiktig i samband med täljning, späntning.

~Paul~
 
KJ Eriksson 205P
KJEriksson205P.jpg

Obs, utseendet på dessa knivar kan variera lite. Min kniv har inte så långt utdraget fingerskydd som den på bilden här. På min kniv är eggen och parerskyddet nästan i linje med varandra.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.