Kökskniv med fodral (att ta med)?

Strykarräven; sa:
1. Jag tycker tvärtom att de mindre Globalknivarna är riktigt, riktigt fina att skära med.

2. Var sak till sitt ändamål.

3. PS: vilken kniv har man till att röra om i chokladkoppen med?
1. Har bara provat de större.

2. Håller med.

3. Nja, smörkniven skulle jag vilja säga :)

~Paul~
 
Strykarräven; sa:
.....
PS: vilken kniv har man till att röra om i chokladkoppen med?
Efter mångåriga studier och ett fynd i Sarek har jag kommit fram till att ingen kniv utan Sarekvispen är den enda rätta vägen vid omröring av choklad, baserad på kakao, socker och torrmjölk:

visp_170x170.jpg




Raskesven
 
Var och kikade lite på Cudemanknivarna. De är gjorda i Spanien i Toledo 420 och 440 stål. 440 är väl ganska OK. Tyvärr är de flesta tillverkade i rejält tjockt gods och skålslipade. Inte direkt optimalt i samband med köksbestyr.

Dock hittade jag en kniv som skulle kunna platsa. Tyvärr är det en fällkniv, m a o inte riktigt vad Rickard hade tänkt sig.

FllknivfrCudeman.jpg


~Paul~
 
dePaul; sa:
Raskesven; sa:
Sarekvispen är den enda rätta vägen vid omröring av choklad, baserad på kakao, socker och torrmjölk:
Garanterat. Å andra sidan så blir det en grej till att bära på.

Japp, men 7 gram (visp från Ikeas barnavdelning) kan det vara värt för den som lagar mat på riktigt även på fjället. Någon extra plats tar den heller inte eftersom den går ner i kastrullen.
Hyfsad lättkomfort alltså. :)
 
Nordesjö; sa:
Japp, men 7 gram (visp från Ikeas barnavdelning) kan det vara värt för den som lagar mat på riktigt även på fjället. Någon extra plats tar den heller inte eftersom den går ner i kastrullen.
Hyfsad lättkomfort alltså. :)
Hm, håller med; riktigt praktisk. Visste inte den var så lätt. Undrar om man kan customizera den för fler uppgifter. Vad är det för material?

~Paul~
 
Outback cooking knife.

4002293406633.jpg


Alvarligt talat så brukar jag ta med en skalkniv av kockkvalitet. (Paring Knife) Jag tycker inte att varesig lappknivar eller jaktknivar är lättjobbade till matberedning. Jag har funderat på att göra någon form av "slida" men inte kommit så långt. Inlindad i en trasa och inskjuten i toarullen brukar vara hur den reser med mig.

Lev väl!

/Patrik

(Min är inte av detta fina märke utan av det lite billigare "Atlantic Chef")
 
Många intressanta knivar där Patrik! Blir intressant att se vad Rickard anser ;)

Din egen kniv ser också trevlig ut.

~Paul~
 
Re: Här!

chinerunner; sa:
Jag sökte runt lite och denna firma verkar kunna tillgodose dina önskemål.

http://www.caribooblades.com/kitchenknives.html

http://www.caribooblades.com/shop1.html


/P

Wow! En uppsättning såna ska i alla fall jag önska mig i julklapp! Mina (för övrigt utmärkta) Zwilling Five Star känns plötsligt jobbigt tillrättalagda i designen..

oups! insåg plötsligt hur lätt det är att bli knivfetischist.. även jag har blivit biten. Måste nog gå & söka hjälp nu... Eller i alla fall gå & tälja lite trä för att prova den nya slipvinkeln på min morakniv:)
[Ändrat av mountainfox 2006-11-05 kl 18:30]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.