Kökskniv med fodral (att ta med)?

Nordesjö; sa:
Jag har exakt samma problem med Global. Anmärkningsvärt obekväma. Dessutom har deras formgivare gjort misstaget att förmoda att man plötsligt får mindre händer de gånger man behöver ett mindre knivblad.

(Men de funkar väldigt bra tillsammans med en knivslip från Fiskars - min Global har jag lyckats hålla rakbladsvass i flera år ;) )
Ja, de har verkligen fått det där med ergonomin om bakfoten. Bra att din Rollsharp funkar på den Martin. Globalknivarna är ganska tunnbladiga så det borde funka ett bra tag till :)

~Paul~
 
-PaTRiC-; sa:
1. men eftersom du tog fram dom så ifrågasätts dit val.. det får du ta..

2. Jag vet inte hur mycket du jagar men jag skulle säga att dom ser ut att vara rätt kass jaktknivar..

3. Det skall mycket till för att man skall käka nyfångat vilt
1. Det är riktigt. Jag anser att de här två knivarna är så nära perfektion som det går med tanke på Rickards önskemål. Men återigen: Det är från Rickards ganska så precisa önskemål jag utgår ifrån.

2. Kan du förklara det här lite närmare?

3. Jag pratade inte om att käka vilt.

~Paul~
 
dePaul; sa:
1. Det är riktigt. Jag anser att de här två knivarna är så nära perfektion som det går med tanke på Rickards önskemål. Men återigen: Det är från Rickards ganska så precisa önskemål jag utgår ifrån.

det där akn man älta om till dödagar..

dePaul; sa:
2. Kan du förklara det här lite närmare?

njae, det är nog jag som skall ställa frågan här, jag har ju redan angivit vad jag anser att man skall ha en jaktkniv till..

vad tycker du man skall ha en jaktkniv till är väl den korrekta frågan..?

som jag ser det är ditt alternativ nog bäst till att skära korv vid fikabrasan inte till jaktgöromål som hantering av det döda viltet, till det är den nog tämligen kass till.. när man jobbar med urtagning så vill man ha en kniv med kort och kompakt blad helst en så kallad buköpnare, en så stor kniv med ett sådant blad där handen kommer låångt ifrån själva urtagningen gör att man kan skära sönder saker man inte vill ha sönder, ett stort blad vid den hanteringen är värdelöst..

dePaul; sa:
3. Jag pratade inte om att käka vilt.

~Paul~

nä men vi pratar om att ta med den typen av mat vilken behöver en kniv för att tillredas, då pratar vi inte om frystorkat utan färsklivsmedel och då har vikten sprungit iväg och en riktig kniv för ändamålet är försvarbar.
 
Nordesjö; sa:
-PaTRiC-; sa:
Nordesjö; sa:
Jag har exakt samma problem med Global. Anmärkningsvärt obekväma. Dessutom har deras formgivare gjort misstaget att förmoda att man plötsligt får mindre händer de gånger man behöver ett mindre knivblad.

HALLÅ!!! Japansk kniv, små människor = små händer..

Ah - smart!

40_2.JPG

euro,
euro,
euro,
jappe,
jappe?

well, boys and girls.. I will avsloja one hemlis.. the form and storlek of the handtag is desajned for the sättet the kniven is to be used, smaller knivar often are held på another sätt than stora knivar..
 
-PaTRiC-; sa:
1. det där akn man älta om till dödagar..

2. njae, det är nog jag som skall ställa frågan här, jag har ju redan angivit vad jag anser att man skall ha en jaktkniv till..

vad tycker du man skall ha en jaktkniv till är väl den korrekta frågan..?

3. när man jobbar med urtagning så vill man ha en kniv med kort och kompakt blad helst en så kallad buköpnare, en så stor kniv med ett sådant blad där handen kommer låångt ifrån själva urtagningen gör att man kan skära sönder saker man inte vill ha sönder, ett stort blad vid den hanteringen är värdelöst..

4. nä men vi pratar om att ta med den typen av mat vilken behöver en kniv för att tillredas, då pratar vi inte om frystorkat utan färsklivsmedel och då har vikten sprungit iväg och en riktig kniv för ändamålet är försvarbar.
1. Antagligen :)

2. Jag menade inte vad man skall ha kniven till. Jag ville få reda på hur den perfekta camping-/all-/jaktkniven skall se ut enligt din åsikt.

3. Bladet på TTKK:n är 11 cm långt. Det kallar jag inte för onödigt/våldsamt långt. Som jämförelse så är Mora 2000 bladet 11,5 cm långt. Återigen; kniven är en kompromiss mellan en liten kökskniv på campingen, jaktkniv och allkniv.

De flesta jägare använder omvänt grepp i samband med passning. Dvs upp och ner varvid tummen följer samma linje som eggen. De föredrar därför knivar med rymligt utrymme under handtaget. Det är egenskaper som jag anser att den här kniven besitter. Dessutom är kniven av drop point modell.

Jag har talat med jägare från både Canada och USA som anser att kniven är alldeles utmärkt för den här typen av arbete.

4. Den här kniven passar väl till ett stort antal arbeten, bl a dem som du har nämnt.

~Paul~
 
dePaul; sa:
De flesta jägare använder omvänt grepp i samband med passning. Dvs upp och ner varvid tummen följer samma linje som eggen. De föredrar därför knivar med rymligt utrymme under handtaget. Det är egenskaper som jag anser att den här kniven besitter. Dessutom är kniven av drop point modell.

~Paul~

jag vet inte, jag får inte ihop den typen av knivgeometri och passning av vilt.. vad använder du själv vid jakt?
 
-PaTRiC-; sa:
vad använder du själv vid jakt?
Ehm, vet inte om jag törs säga det. Mora 2000
redface.gif


~Paul~

PS Som samlare så är jag kinkig när det gäller utseende på mina knivar. Därför kör jag oftast med skräpknivar och låter de "finare" vila sig i form i vitrinskåpet
laugh.gif
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.