Kökskniv med fodral (att ta med)?

Funktion är ett gärna bortglömt ord men i valet av köksredskap har det sin absoluta betydelse. Att tro att en 15 cm kockkniv kan ersätta en lång tyder bara på att man inte har hackat tillräckligt med grönsaker och kryddor ännu....Patics inlägg mycket berättigat.
När jag åker till främmande kök brukar jag ta med mig en knivkänguru med 5-6 köksknivar i bagaget. Behövs de så har jag dem och behövs de inte får de ligga kvar... Om smaken av knivskaft är personlig så har väl just de helmetalliska fått igång diskussionen, jag är själv en förespråkare av stora träskaft. Inte de mest lättdiskade, men smaken är som baken....

Go tur
 
Patric, om du menar knivarna som jag har föreslagit så finns det en enkel förklaring. Dessa knivar är inte enbart köksknivar utan också jakt-/vildmarksknivar.

Till skillnad från vanliga köksknivar så är dessa tillverkade i något tjockare gods. Båda två har en ytterst funktionell slida och ett utsökt stål. I fallet med TTKK:n så kan du önska i stort sett vilket stål du vill.

Jag har inte använt någon av dessa knivar men pratat med en hel del folk som har. Alla har enhälligt varit helt lyriska i bedömningen av dem.

~Paul~
 
Haha "Tactical Kitchen Knife". Man gör allt för att det ska låta häftigt. Jag ska nog gå ner och hämta min Tactical mattskärare:)

/mattias
 
johankse; sa:
1. Att tro att en 15 cm kockkniv kan ersätta en lång tyder bara på att man inte har hackat tillräckligt med grönsaker och kryddor ännu....Patics inlägg mycket berättigat.

2. När jag åker till främmande kök brukar jag ta med mig en knivkänguru med 5-6 köksknivar i bagaget.

3. jag är själv en förespråkare av stora träskaft.
1. Det är det ingen som påstår Johan. Rickards önskemål är en kompromisskniv. En kniv som klarar inte enbart köksbestyr utan också jakt/fiske och göromål i samband med camping, om jag fattat det rätt. Vidare så ville han ha en fuktionell slida.

2. I Rickards fall så tror jag att det här inte är aktuellt. Återigen; om jag förstått det rätt så vill han också hålla vikten nere.

3. Samma här. Jag har hanterat en del Globalknivar och alla har haft två saker gemensamma. För det första så blir handtaget väldigt halt (och då menar jag halt) när det blir fuktigt eller kletigt.

För det andra så är greppet en katastrof. Handen liksom glider fram och stoppas av bladet som inte är rundat eller avfasat. Det börjar göra rejält ont efter ett tag.

~Paul~
 
norpan_; sa:
Haha "Tactical Kitchen Knife". Man gör allt för att det ska låta häftigt. Jag ska nog gå ner och hämta min Tactical mattskärare:)

/mattias
Håller med. Namnet är en katastrof. Men jag tror att tillverkaren vill ge oss en idé om hur mycket den här kniven klarar av. Alltså inte enbart att skiva gurka eller sallad ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jag har inte använt någon av dessa knivar men pratat med en hel del folk som har. Alla har enhälligt varit helt lyriska i bedömningen av dem.

~Paul~

jag får en känsla av att dom du referar till är knivfeteshister som är mer intresserade av pappersversionen av kniven, det vill säga stål, egg vinkel, hur man slipar och sånt än att verkligen använda kniven till det den är tänkt till.. själv är jag jägare, fiskare och matlagnings-tok-amatör och jag skulle aldrig köpa en sådan multifunktionskniv.. en jaktkniv är en kniv man har för att ta ur ett djur, väl på plats hemma så finns det helt andra knivar till att flå, stycka och bena ur, när köttet senare tillagas så är det ytterligare knivar som dyker upp.. samma med fisk, svamp och annat från naturen.. förklara när man vill ha en tacticla kökskniv?
 
-PaTRiC-; sa:
1. jag får en känsla av att dom du referar till är knivfeteshister som är mer intresserade av pappersversionen av kniven, det vill säga stål, egg vinkel, hur man slipar och sånt än att verkligen använda kniven

2. en jaktkniv är en kniv man har för att ta ur ett djur,

3. väl på plats hemma så finns det helt andra knivar till att flå, stycka och bena ur, när köttet senare tillagas så är det ytterligare knivar som dyker upp.. samma med fisk, svamp och annat från naturen.. förklara när man vill ha en tacticla kökskniv?
1. För det första så är dessa knivar inte mitt val. Jag tog fram dem eftersom Rickard uttryckte ett önskemål. Men visst, den här typen av knivar tilltalar en speciell grupp.

2. Båda dessa knivar är exceptionellt bra jaktknivar som inte står många andra efter.

3. Det kanske blir lite opraktiskt när man är därute och behöver kniven till göromål kring lägerelden eller på en vandring.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jag har hanterat en del Globalknivar (...) Handen liksom glider fram och stoppas av bladet som inte är rundat eller avfasat. Det börjar göra rejält ont efter ett tag.

Jag har exakt samma problem med Global. Anmärkningsvärt obekväma. Dessutom har deras formgivare gjort misstaget att förmoda att man plötsligt får mindre händer de gånger man behöver ett mindre knivblad.

(Men de funkar väldigt bra tillsammans med en knivslip från Fiskars - min Global har jag lyckats hålla rakbladsvass i flera år ;) )
 
dePaul; sa:
1. För det första så är dessa knivar inte mitt val. Jag tog fram dem eftersom Rickard uttryckte ett önskemål. Men visst, den här typen av knivar tilltalar en speciell grupp.

men eftersom du tog fram dom så ifrågasätts dit val.. det får du ta..

dePaul; sa:
2. Båda dessa knivar är exceptionellt bra jaktknivar som inte står många andra efter.

Jag vet inte hur mycket du jagar men jag skulle säga att dom ser ut att vara rätt kass jaktknivar.. jag tar hellre en buköppnare eller liknade som fyller en funktion vid jakt, 90% av de så kallade jaktknivarna är till för att skära korv vid fikat mellan passen, inte till hantering av jagat vilt. men jag tror nog att den här tactical kniven duger utmärkt till just korvskärning..

dePaul; sa:
3. Det kanske blir lite opraktiskt när man är därute och behöver kniven till göromål kring lägerelden eller på en vandring.

~Paul~

Det skall mycket till för att man skall käka nyfångat vilt, det mest vilt så när som på fisk gagnas av hängning.. sen fattar jag inte detta heller, har man asat med sig så mycket mat att man behöver en kökskniv för att hantera tillredningen av maten så är vikten på en bättre lämpad kniv försumbar.. Det här ser verkligen ut som en ren desajnprodukt..
 
Nordesjö; sa:
Jag har exakt samma problem med Global. Anmärkningsvärt obekväma. Dessutom har deras formgivare gjort misstaget att förmoda att man plötsligt får mindre händer de gånger man behöver ett mindre knivblad.

HALLÅ!!! Japansk kniv, små människor = små händer..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.