Är verkligen slöa knivar farliga?

^_^; sa:
Jag såg en dokumentär på tv en gång om en italiensk violinist som skar av sig lillfingertoppen på vänsterhanden när hon hackade grönsaker, på julafton. En vanlig person som skär av sig 2 mm av en fingertopp behöver väl knappt åka till sjukan, men på henne fick de ringa in den duktigaste kirurgen som fick försöka lappa ihop nervtrådarna igen. Det tog två år innan hon kunde spela som vanligt igen...
...och det finns skäl till varför somliga av oss (på den tiden jag trodde att jag skulle kunna bli duktig musiker) inte åkte till Norge och rensade fisk för att tjäna storkovan.

Skär-anekdoter i all ära, min tidigaste är den där söndasmorgonen när Anders 6 år (just fyllda) satt och täljde med sin riktigt vassa Frost-kniv, inspirerad av sina Emil-kasettband. -Snitt, så var vänster pekfinger skuret in till benet (några mm utanför pekfingrets yttersta led, ärret finns kvar). Föräldrarna väcktes halv åtta av en sexåring som inte ens grät (kniven var som sagt väldigt vass), trots att det droppade blod på fuskparketten och i dubbelsängen. Sen blev det akuten och finger-tuta i några veckor.

Det tog flera år innan jag fick hyfsad känsel i den fingertoppen, men den blev bra. Sen kapade jag in till benet en gång till (fast nu i höjd med mellersta knogen), och det ärret känns fortfarande konstigt 7 år efter, köldkänslan är inte riktigt bra. Däremot funkar fingret, vilket jag får vara tacksam över.
 
^_^; sa:
Jo, och problemet med just violinister är att man använder just de där små nerverna som slutar i fingertoppen för att pricka rätt ton, kallas för att intonera. Om man prickar fel blir det falskt. Intonerar gör man på alla instrument, utom på instrument som har "färdiga" toner, typ piano, nyckelharpa och såna.
Konstigt att hon blev bra över huvud taget.

~Paul~
 
Strykarräven; sa:
Det tog flera år innan jag fick hyfsad känsel i den fingertoppen, men den blev bra. Sen kapade jag in till benet en gång till (fast nu i höjd med mellersta knogen), och det ärret känns fortfarande konstigt 7 år efter, köldkänslan är inte riktigt bra. Däremot funkar fingret, vilket jag får vara tacksam över.
Jag tror att vi är många som har gjort liknande stunts. Jag skulle en gång torka en kniv mot byxbenet och råkade vinkla den en aning. Det blev 7 stygn.

~Paul~
 
Burr alltså. Avskyr blod och kirurgist fina skärsår. Blir nästan lite vimmelkantig av att läsa allas erfarenheter.

Till alla: Snälla, försök vara lite försiktiga. Känner verkligen smärtan med er.

Från en som hoppas aldrig skära sig med sin nyinköpta morakniv från Claesohlson. :)

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
Avskyr blod och kirurgist fina skärsår.

Från en som hoppas aldrig skära sig med sin nyinköpta morakniv från Claesohlson. :)
Det blev verkligen kirurgiskt i mitt fall. Till en början kände jag inte att jag hade skurit mig.

Efter ett tag kändes det kallt på benet, så jag tänkte att det var vatten eftersom jag skar mig i samband med att jag diskade. Snacka om hakan som ramlade ner när jag såg ett 12 cm långt snitt i mitt byxben
speechless-smiley-040.gif


Du får verkligen vara försiktig med moran.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Gyllengahm; sa:
Avskyr blod och kirurgist fina skärsår.

Från en som hoppas aldrig skära sig med sin nyinköpta morakniv från Claesohlson. :)
Det blev verkligen kirurgiskt i mitt fall. Till en början kände jag inte att jag hade skurit mig.

Efter ett tag kändes det kallt på benet, så jag tänkte att det var vatten eftersom jag skar mig i samband med att jag diskade. Snacka om hakan som ramlade ner när jag såg ett 12 cm långt snitt i mitt byxben
speechless-smiley-040.gif


Du får verkligen vara försiktig med moran.

~Paul~

(Ryser i hela kroppen!)
Ska verkligen försöka vara försiktig!
 
Ärr ja.

Jag har bakgrund som fotograf (medlem på fotosidan) och som assistent till en bröllopsfotograf (för många år sedan) fotograferade vi en gång ett par där brudgummen var helt slät i de hudpartier som syntes.

Inte sminkad, men hans ansikte var helt utan tecken på slitage eller skador.

Det kändes nästan lite obehagligt att se, den killen hade nog aldrig gjort något fel, tokigt eller farligt.
Jag litar inte på sådana människor...
 
I min ungdom drog jag upp min kniv ur slidan, kniven hängde på snölåssnöret i ryggsäcken och befann sig nere i ryggsäcken. Jag stoppade ned båda händerna i ryggsäcken, höll med vänsterhande runt slidan och drog ur kniven med högern.

Synd bara att vänster tumme greppade ovanför slidkanten mot skaftet, senare eggen...

Den välslipade kniven skar fint mitt i tummens yttersta falang, djupt, möjligen inte helt till benet.

Ingen smärta, bara lite sträv känsla. När jag drog upp händerna och inspekterade den nya designen på tummen minns jag att jag blev lätt illamående, med en REJÄL promenad till närmaste grusväg, och 12 mil till sutur.

Lite plåster och en trasa räckte dock fint och inga problem med nerver eller annat, men ett prydligt är tvärs över hela tummen även idag 35 år senare.

Skadan var inge märkvärdig, men tanken i efterhand på eggen som skar sig genom tummen, lugnt o fint känns fortfarande lite obehaglig. Vill minnas att det var en mycket vass kniv i okänt kolstål - samma som jag fortfarande har i ryggsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.