Lite jobbigt att både se kod och namn.

clindh

Forumvärd
Vi läser...

Jorå, vi läser. Och funderar. Namnet måste nämligen bli unikt i databasen; därför är inte bara för/efternamn så lämpligt. Bara medlemskod skulle funka, men ser inte det lite anonymt ut då?

Man kan ju vända på det förståss, typ
Christer Lindh (clindh)
 
Va?

Jag förstår inte vad "-" tycker är så irriterande, eller kanske jag borde skriva: Jag förstår inte vad Niklas tycker är så irriterande...

Vilket av alternativen föredrar du "-"/Niklas?

"kaxe" säger inte mig inte lika mycket som Pia Olsson gör. Och inte på långa vägar lika mycket som både namnet och användarnamnet gör kombinerat, i alla fall när är fråga om ett beskrivande användarnamn istället för ett som är kopplat till egennamnet (som Christer och jag har gjort).

Kombinerat med problematiken med unika användarnamn så tycker jag att det bästa alternativet är "Förnamn Efternamn (användarnamn)". (Men bara något bättre än den variant som gäller i dag ;-)

Hälsningar,


/JOHAN
[Ändrat av johanl 2000-10-06 kl 14:04]
 
Svar till Christer och Utsidan

Här lite diskussion och förslag.

Jag tycker det är okonventionellt och ovanligt att visa både namn och medlemskod bredvid varandra!

kaxes medlemskod är inte en förenkling av hennes namn så det ser okay ut.

Christers och Johans medlemskod är direkta förkortningar av deras namn.

Min medlemskod är "-", något annat tycker jag vore redundant för ni ser ju vad jag heter och mitt smeknamn är redan taget. Jag skulle helst just heta: Niklas Du Rietz.

Jag föreslår att man kan välja. Exempel på val kan vara:
Förnamn Efternamn (medlemskod)
medlemskod (Förnamn Efternamn)
Förnamn Efternamn [blir Förnamn Efternamn(2) om det redan fanns]

Just jag håller med Christer om att bara medlemskod skulle vara lite anonymt.

När man väljer att visa båda informationerna skulle man kunna välja eller så skulle parenteserna ha mindre fontstorlek. Det är egentligen det viktigaste tycker jag, att dra bort uppmärksamheten från det som står inom parentes men ändå måste finnas med.
 
Bara en liten fundering...

Det finns ju en länk som heter "profil", där får man all info om personen i fråga. Räcker det då inte med nicket i diskusen?
Det är inte ofta man vill ha reda på vem som skrivit en åsikt, bara vad man skrivit.
Nicket är ju unikt (här på utsidan), vilket namnet inte är.
Men d va bara en fundering...

*ler* Ja, "-" kan ju kanske vara lite kort för att va ett nick då.

=)/kaxe
 
Som vanligt ...

... är det tekniken som sätter käppar i hjulen.

Jag ska försöka förklara lite vad det är som har gjort
att jag valt att sätta hela namnet som användarnamn i forumen:

Forumen har vi köpt på internet eftersom vi tyckte att det var bättre än att göra dem själva. Om ni nånsin funderar på att sätta upp en sajt själva kan vi glatt rekommendera http://www.vbulletin.com ....

Problemet är att forumprogramvaran endast lagrar namnet på ett enda fält (userid), till skillnad från utsidan där vi har tre fält (förnamn, efternamn och kod) och för att kunna ha gemensam inloggning både på utsidan och forumen var vi tvungna att använda medlemskoden eftersom den var den enda som var unik. En del användare har dock namn som typ - , L35 eller 0297 eftersom medlemskoden inte var central förut. Då bestämde vi att ha hela långa namnet ...

Nu kanske folk börjar bli lite mer medvetna om att ha ett bra "nick" men å andra sidan har vi inga planer på att göra om hela databasen ...

Nåja, som vanligt blir jag helt otroligt glad att höra av er! Det är ROLIGT att få feedback på utvecklingen av utsidan, både positiv och negativ. Roligast är nästan negativ som man kan göra nåt åt så att utsidan blir bättre och bättre .

KRAM

Niklas, utsidanhackare...
 
Re: Som vanligt ...

ERI; sa:
... är det tekniken som sätter käppar i hjulen.
Att både namn och nick syns har väl ingen betydelse om tekninken kräver att bägge skall synas. Mitt problem vid registreing var att hitta ett bekrivande nick som funkade.
Det finns ju de som vill vara anonyma även på utsidan. Detta är nog det maxade skyddet för "personlig integritet" men jag tycker att det drar ett löjets skimmer över medlemmen. Här behöver man ju inte lämna ut allt och det räcker med de funktioner som finns under melemssidorna.
Det finns alltid en debatt om hur anonym man skall vara på nätet. Jag har haft namn, adresser och telefonnummer utlagda på nätet sedan 95 och på ICQ i minst ett år. Det är ingen som bryr sig, det kommer reklam och porrerbjudanden till min skräppostadress på spray men det går snabbt att radera.
Vad de flesta anändare inte vet är att man alltid lämnar ett spår efter sig i form av ett IP nummer. Jag som sitter i ett kabelnät har ett tilldelat nummmer som följer mig. Har inte kollat om det byts överhuvutaget. Loggar ni på utsidan alla IP nummer?
Naturligtvis är det så att man skall vara försiktig ute på nätet och det finns alltid galningar därute men en 50 årig gubbe behöver inte förvänta sig några främmande besök :-| Roland
 

clindh

Forumvärd
Re: Re: Som vanligt ...

Alla webbplatser loggar IP-nummer. Däremot kan man inte fråga tex Telia om "vilken person har detta IP-nr?". Det skall till polis och domstol för att få ut sådan information.

Liknande gäller cookies; man kan med sådana särskilja alla anrop från en viss browser men man vet ändå inte vilken person som ligger bakom.

Ang spam så notera att Utsidan aldrig exponerar din epost-adress; följdaktligen kan de inte "sugas upp" av de robotar spam-företagen kör över webbplatser för att få tag i email-adresser till sina databaser.
 
Jag tycker det är ett bra system med både nick och namn på Utsidan.

Min mening är att det varken är jobbigt eller störande med både nick och namn. Utsidans forum är det grafiskt, innehållsmässigt och mest användarvänliga forum jag har sett, och jag använder ganska många. En eloge till teamet.

För att återvända till ämnet:

Bara nick på medlemmarna skulle göra hela sajten ganska opersonlig, enbart namn skulle kunna göra det svårt att skilja varandra från mängden, dessutom skulle inloggningsproceduren försvåras om man t.ex. heter €®ïk Wîs@€ü$... (ja, jag överdriver). :)
Jag menar att diverse fjongar som många har i sina namn (é) är vanligt, men torde ställa till problem vid inloggning.

Dessutom finns en bra möjlighet till att vara anonym om man vill det.
Ytterligare en möjlighet är ju att uppge ett fejkat namn vid registrering, t.ex. "Stålmannens vän", om man vill vara på den helt säkra och anonyma sidan.
 
Re: Re: Som vanligt ...

walk_alone; sa:
Det finns alltid en debatt om hur anonym man skall vara på nätet. Jag har haft namn, adresser och telefonnummer utlagda på nätet sedan 95 och på ICQ i minst ett år. Det är ingen som bryr sig, det kommer reklam och porrerbjudanden till min skräppostadress på spray men det går snabbt att radera.

Jag har också länge kört mycket öppet (och på den tiden jag hade en hemsida hade jag telefonnummer och annat där).

Jag har dock bara en gång råkat ut för att någon missbrukat detta. Då handlade det om en 13-årig kille som gick över till rena persoangrepp på en BBS och när jag deklarerade att jag inte mera tänkte debattera med honom så ringde han upp och fortsatte personangreppen per telefon (samt en del mindre otrevliga saker om vad hans kompisar skulle göra med mig).

men det var en gång på ca 16 år så jag tycker jag har klarat mig bra.

Så namnet bör man kunna köra med åtminstone tycker jag. Att debattera med någon som bara har ett nickname ger jag inte mycket för.

mvh Christian
 
Arbetstid

En anledning att folk inte vill visa sitt namn kan ju vara att arbetets dator används på just arbetstid, till inlägg på Utsidan alltså. Det går ju inte att veta vem som är på utsidan och kollar och skriver man då ett antal inlägg när man nog borde arbeta (klockslag visas ju också) så kanske inte chefen blir så glad. Rent hypotetiskt alltså, jag gör aldrig sådant på arbetstid ;) .
Det kanske räcker med att medlemmar kan se namnet om det är tekniskt möjligt alltså?

Hans
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.