Val av multiverktyg

Fundera på att köpa en multi verktyg. Tittar nu på
Gerber MP 800
Leatherman Surge
Leatherman XTi
Leatherman Ti

Vilket märke håller ni högst Leatherman eller gerber.
pluss och minus?
 
Leatherman tycks vara det mest populära multiverktyget. Har själv ingen uppfattning om någon av dom.

Men tänk på vad du kan tänkas få för användning för verktyget och vilka funktioner du vill ha.

Om det är tänkt för fjällvandring, så kan jag inte rekommendera något av dom.

//Gustav\\
 
Higgis; sa:
Vilket märke håller ni högst Leatherman eller gerber.
pluss och minus?
Beror på vad du prioriterar. Jag personligen föredrar den högsta kvalitén på kniven och därför skulle jag välja en L-man med 154CM blad. Många anser att Gerbers tänger med keramiska inlägg är bättre dock.

~Paul~
 
Multiverktyg kan verka lockande, så är mycket i reklamens värld. Själv är jag tämligen besviken efter att i 20 år sett multiverktyg efter multiverktyg krokna vid lite normalt arbete...
Själv med dagens erfarenhet skulle jag lägga mina slantar på något vettigare.
Anser du att du behöver verktyg gå då till en verktygsaffär och skaffa dig vad du behöver. Belzer och Bacho står för kvalitet, då håller verktygen. Handlar du nonnames hos CO och Biltema mfl får du vad du köper, somligt är utmärkt och somligt är mindre bra....
Mitt råd vid val av multiverktyg är låt bli.
 
Multiverktyg är inte verktyg utan till-hands-hjälpmedel. Ett råd: välj ett så litet och lätt som möjligt. Då kommer det till användning. Strunta i de tunga, de blir liggande i byrålådan eller handskfacket tills de kommer bort.

Själv har jag en Leatherman Juice som är med jämt. Det väger inget, tar ingen plats, duger inte till Reparationer, men man kan dela äpplen,skära av kablar, klippa plåster, skruva i och ur skruvar (x och vanliga),dra åt eller loss muttrar och kort sagt provisoriskt åtgärda de flesta förtretligheter som drabbar en.Rekommenderas varmt. Makens Leatherman, minns inte sorten, tre gånger så dyrt,fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.
 
CEN; sa:
fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.
Så sant som det är sagt :)

Vikten är oftast avgörande. Det enda multiverktyg som jag alltid har på mig är.......: Micran! Den sitter på nyckelknippan tillsammans med en ARC AAA minificklampa, P38 öppnare och SwissTech UtiliKey.

~Paul~
 
Multiverktyg

Jag hade länge en Leatherman SuperTool som jag var mycket nöjd med, den pallade med nästan 6 år i Försvarsmaktens tjänst och den användes dagligen. Sedan gick den plötsligt sönder nu för ca 6 månader sedan - materialutmattning kanske? Jag tyckte att det var väl investerade pengar iaf.
Vad den väger har jag ingen aning om, men jag har aldrig upplevt den som en belastning.

Nu blev det så att när jag skulle köpa en ny så blev det inte en Leatherman igen utan en Gerber MP600, har som sagt bara haft den i dryga 6 månader, men än så länge så tycker jag att den fungerar jättebra.
Den stora fördelen med Gerber är att den går att hantera med en hand (när man vill åt tången).

Precis som någon förnuftig människa påpekade här så är ett multiverktyg enligt min uppfattning en "bra-ha-sak" inte en tång och inte en kniv...behöver man en kniv så är det det man ska köpa (förslagsvis en Mora 2000 - billig och sjukt hållbar)

Om jag ska råda dig till någon av dessa så skulle jag välja Gerbern, för även om jag inte haft den lika länge så känns den mycket bra (och upplevs som lättare).

Mvh

Andreas
 
Tjo!
Jag har en Leatherman Charge Ti..
den funkar kalas... inte så att man sitter och täljer skulpturer men för att ha användts i ca 2 år så är knivarna i riktigt gott skick...
Multiverktyg är ju en kompromiss men en väldigt vettig sådan..
Ang. att hantera den med en hand så funkar detta utmärkt även med Charge Ti eftersom knivarna (som jag använder mest) sitter väldigt lätt tillgängligt...
Okej den var inte billig men jag tycker att det var ett bra köp...

Lycka till i valet...

/Emanuel
 
CEN; sa:
Makens Leatherman, minns inte sorten, tre gånger så dyrt,fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.

Det beror på hur man prioriterar. Ett tungt multitool väger ca 300 gr. I kajaken eller pulkan på vintern märker man inte skillnaden. Går ex skidbiningen sönder blir man inte glad av en tång i två delar. Men är man på UL tur så är 300gr. kanske mycket.
 
Charge Ti är toppen. Har alltid med den och gör det lätt med spontana lagningar. Alldrig at man skjuter på något för att man måste knalla iväg och leta verktyg som ungarna inte lägger tillbaka....

E-bay för 800 spännn......taget...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.