UL-kniv!?

dePaul; sa:
Jag har inte fått grepp om såvida det är en fällkniv eller en kniv med fast blad du önskar??

Det jag har haft i åtanke har främst varit fällknivar. Har fått för mig att det blir lättast så samt att jag tycker det är ett trevligt koncept. För maximal funktionalitet tror jag dock att någon form av slidkniv är att föredra.

Diskussionen om bladtyp är mycket intressant. Att hugga ner björk är som sagt inget jag gör till vardags så kanske är en annan bladtyp bättre? Å andra sidan hackar jag sällan lök ute heller (om turen har sådan karaktär att lökhackning ingår kan jag nog tänka mig att ta med en något tyngre men endamålsenlig kniv).

Som sagt för mig är kniven mest ett "utifallredskap" när jag är på fjället.

//AA
 
Alla ni som bryr er om stålkvalite och grejer, vad använder ni kniven till egentligen?

Min brytbladskniv kostade 10 spänn och då medföljde det mer än 5 andra olika knivar i paktet. Den duger utmärkt till det jag använder den till så jag undrar ju vilket användningsområde som jag missat att jag borde ha en kniv till?

De har ett liknande set fortfarande på Rusta, den kniven jag kör med är den gula allra längst till vänster, bredvid den blå skrapan.
http://www.rusta.se/product.asp?pro...tegori=Klippverktyg/Knivar+Verktyg&p=30101285
 
nermander; sa:
Min brytbladskniv kostade 10 spänn och då medföljde det mer än 5 andra olika knivar i paktet. Den duger utmärkt till det jag använder den till så jag undrar ju vilket användningsområde som jag missat att jag borde ha en kniv till?

Det enda du har missat är att väga den och berätta vad den väger! :D
Jag börjar fundera på om inte sån där brytbladskniv skulle funka alldeles perfekt för mig, möjligen kombinerat med en pytteliten Victorinox för saxens och pincettens skull. Och pennans, och lampans, och...

Med en sån lösning kanske man till och med kan få med en avbitare utan att hamna över 80 gram (vilket min Victorinox väger idag). Avbitaren skulle mest vara för till för att skrytvisa för 300-gramsmultitångsanvändare.
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-07 kl 14:40]
 
Hej,

Lite repliker/svar inskrivna i inlägget.

> Till Björn-Olov:
Jag har nog inte sett en Delica i AUS-8 på väldigt länge (inte sedan en first production run). De är nuförtiden tillverkade i VG-10. Så den där anmärkningen om att du föredrar svenskt ......ehm.

Jo den är gammal, liksom jag ;-)

> Har själv en EKA 88. Min absoluta EKA favorit!

Där ser du - Svenskt (och prisvärt)

> När det gäller Gerber Gator så tror jag att du har blandat ihop lite grejer. Den i den här tråden tidigare omnämnda Gerbern har inte samma stål som en Gerber Gator!

> Gatorn tillverkades i antingen 154CM eller ATS-34, alternativt 440C stål. Alla dessa stålsorter är alldeles utmärkta som knivstål, framför allt ATS-34!!

Vet inte vilket av stålen som är i min Gator. Jag baserade kommentaren på min erfarenhet av hur lätt den är att skärpa och hur känslig eggen är (jämfört med övrigt nämnda knivar). Min referens till den tidigare Gerbern var obetänkt. (numera med konvex egg)

Att hitta en fin Gator idag är inte helt fel ;) så lycka till med din egen alligator :)

Tackar, tackar
Hittar man "Alligatorn" billigt, är det bara att plocka med sig den hem.

/Björn-Olof
 
nermander; sa:
Första steget mot UL-kniv är ju att eleminera alla göromål som kräver en rejäl kniv. Skippa huggande, späntande, täljande etc.

Vad blir då kvar? För min del blir det lite kapa snören, öppna matförpackningar, skära mat och sånt.
På BAMM hade vi ett skalpellblad (stl 11 vilket är rätt stort) för dylika göromål. Vikt 3 gram.

Annars är en halvliten (typ 6,5 cm blad) Opinel med träskaft liten och nätt. Själv tycker jag dock att fällknivar generellt är för veka.

Vad tror ni om att modda en av slöjdknivarna från Frost som man hittar på Klasse O för 70 spänn? Såga av skaftet och tälja ned det till betydligt tunnare, och sen en enkel läderslida? Kan inte bli tungt, och jag har goda erfarenheter av dessa knivar som täljverktyg.
 
Re: Men hur litet får knivbladet bli innan det blir oanvändbart?

Nordesjö; sa:
Själv tycker jag att "stora" kniven (6 cm?) på en standard-Victorinox ligger precis på gränsen när man ska hacka en lök, till exempel, och de här miniknivarna har väl ännu kortare blad?
Ja och nej. Det väsentliga är vikten. Det finns många knivar som har både längre eller kortare blad och som väger avsevärt mindre än en Victorinox med ett 6 cm långt blad.

~Paul~
 
ala; sa:
Att hugga ner björk är som sagt inget jag gör till vardags så kanske är en annan bladtyp bättre?
//AA

ska du hugga i saker så ska du inte ha ett skärande verktyg utan ett huggande..

kniv-skära
yxa-hugga



oohh.. nu blirre snart fart på denne tråden
 
-PaTRiC-; sa:
ala; sa:
Att hugga ner björk är som sagt inget jag gör till vardags så kanske är en annan bladtyp bättre?
//AA

ska du hugga i saker så ska du inte ha ett skärande verktyg utan ett huggande..

kniv-skära
yxa-hugga

Jo jag känner till det. Såg är också bra om man ska fälla träd. Som sagt. Grejerna jag diskuterar i denna tråd är inte till för skogsavverkning. Frågan är som jag antydde i ett tidigt stadie, vad man egentligen behöver kniven för!? Om trädfällning är temat på utevistelsen tar jag nog med både såg och gränsforsaren, eller andra lämpliga hjälpmedel. I vart fall inte en minikniv...

//AA
 
Re: Re: Re: Blandade erfarenheter

Nordesjö; sa:
Ni som har knivkoll - finns det några lätta fällbara knivar med tunnare blad, för oss som anser att det är lök och inte björk som är knivens huvudmotståndare?
Som tidigare nämnt: Opinel, Spyderco, Victorinox, Kershaw, Benchmade, Fällkniven och EKA har alla modeller som motsvarar din beskrivning.

~Paul~
 
ala; sa:
1. Det jag har haft i åtanke har främst varit fällknivar.

2. Att hugga ner björk är som sagt inget jag gör till vardags så kanske är en annan bladtyp bättre?

3. Å andra sidan hackar jag sällan lök ute heller (om turen har sådan karaktär att lökhackning ingår kan jag nog tänka mig att ta med en något tyngre men endamålsenlig kniv). //AA
1. Se tillbaka på tråden
2. Använd yxa, alt. machete, alt stor huggare
3. Det behövs ingen större kniv till lökhackning

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.