UL-kniv!?

ala; sa:
Denna kniv kan vara ett alternativ.
Fällkniv från Gerber.
- totallängd:13,36cm
- längd när stängd: 8 cm
- bladlängd:5,41cm
- bältesclips
- vikt: 60 g
Pris 199:-

Uppgifterna från http://www.utrustad.se (jag tror min våg visade 58 g utan att modda av bältesclipset)
truss_opt.jpg

Denna kniv är nu nere på mellan 52 och 53 gram efter att bältesclipset försvunnit. Vägde 56 gram med clipset. Fortfarande en dryg matsked vatten sämre än dragonfly, rent viktmässigt. Att sen dragonfly dessutom ser lite mer rejäl och seriös ut gör att den (deargonfly) fortfarande nog innehar toppplatsen, i kamp med några av era andra alternativ.

//AA
 
Ni har glömt den bästa...

Ursäkta, kunde inte låta bli att registrera mig och göra en inflikning. Fällknivens minsting U2 (http://www.fallkniven.se/sv-u2.htm) är helt klart nåt om ni skall ha det bästa. Oerhörd skärpa som varar. Den är riktigt ergonomisk och bekväm att hantera trots att den är liten och lätt (42g). Betydligt starkare än dess lilla format antyder tycker jag. Finns på naturkompaniet.
 
ala; sa:
Denna kniv är nu nere på mellan 52 och 53 gram efter att bältesclipset försvunnit. Vägde 56 gram med clipset. Fortfarande en dryg matsked vatten sämre än dragonfly, rent viktmässigt. Att sen dragonfly dessutom ser lite mer rejäl och seriös ut gör att den (deargonfly) fortfarande nog innehar toppplatsen, i kamp med några av era andra alternativ.

//AA
Det finns ingen tävling mellan Gerbern och Spydercon. Dragonfly är så mycket bättre på alla områden, framför allt det viktigaste; stålvalet.

Dragonfly har en klinga tillverkad i AUS-8 som liknar (ungefärligt) 440C. Det är ett japanskt stål känt för sin renhet som är t o m bättre än hos 440C.

Gerbern tillverkas i 440A, ett ganska mediokert, för att inte säga undermåligt stål i samband med fickknivar.

Det enda det här stålet kan stoltsera med är dess resistens mot rost. Därför används 440A ganska ofta i dykknivar.

Slutligen: Stirra dig inte blind på utseende och vackra ord. Ta reda på fakta och lägg till någon hundralapp för att få kvalité. Du kommer inte att ångra dig.

~Paul~
 
Re: Ni har glömt den bästa...

Lars_P; sa:
helt klart nåt om ni skall ha det bästa.
Hej Lars och välkommen!

Jodå, det är en väldigt fin kniv. Jag är dock inte helt övertygad att det är den kniv som uppvisar det bästa förhållandet mellan pris och kvalité.

Med andra ord: Den är ganska dyr (630:), dvs dubbelt så mycket som en Dragonfly.

OK, stålet är superbt. Själv skulle jag välja den framför de redan nämnda knivarna men jag undrar som sagt om Andreas är beredd att göra detsamma?

~Paul~
 
Blandade erfarenheter

Hej,

Råkade snubbla in i diskussionen.

Har en liten blandad kompott "lätta" knivar av bl.a. nedan nämnda märken.

Fällkniven WM-1
Den kanske "bästa" kniven av dom här nämnda. Orkar man bära sisådär 120 gr. så torde denna kniv klara av all man normalt behöver använda en kniv till. Fantastiskt bra stål (VG10). Säljs nu för halva priset på Fällkniven och torde kanske, till detta pris, utgöra den bästa knivaffär man kan göra idag.

Victorinox camping
Följeslagaren på alla resor och utflykter. Utmärkt fixar allt man behöver och lite till men ändå kompetterar jag den ofta med en lite stadigare fällkniv (någon av de två följande)

Spyderco Delica (med clip) AUS-8
Mycket bra kniv med utmärkt rotfritt stål. Men jag föredrar ändå Svenskt.

EKA 88
Är mitt val när en liten lätt fällkniv ska väljas. Bra i handen och utmärkt rostfritt stål (Sandvik?)som är lätt att skärpa. Jag gillar den helt enkelt. Är lite tunn i bladet vilket gör den relativt lätt men samtidigt vekare.

Gerber Gator
Lite för stor (tung) i det här sammanhanget. Ansluter mig till tidigare inlägg om att stålet kanske inte är det bästa (sämst av alla knivar jag nämnt ovan), men den har andra fördelar. Den är mycket robust och har ett mycket bra grepp och skärpan är tillräckligt bra, men jag upplever eggen som en aning känslig. Hänger denna kniv i bältet när jag ska ut i skogen (i Stockholm).

Och vilken kniv använder jag oftast (i riktig skog och på fjäll)?

Jo en traditionell lappkniv av Thore Sunna (yngre generationen Sunna). Tyngst av alla - but I like it!
Jag gillar lätta saker - men hjärtat får styra också.

Hälsn

Björn-Olof
 
dePaul; sa:
Det finns ingen tävling mellan Gerbern och Spydercon. Dragonfly är så mycket bättre på alla områden, framför allt det viktigaste; stålvalet.

Slutligen: Stirra dig inte blind på utseende och vackra ord. Ta reda på fakta och lägg till någon hundralapp för att få kvalité. Du kommer inte att ångra dig.

Även om jag inte kan något om stålkvalité så är vi väl inne på precis samma spår. Jag har ju skrivit att jag tycker dragonfly vinner både gällande utseende och vikten! Att jag inte kan köpa världens bästa kniv för 199:- (gerbern) förstår jag såklart. Jag har heller inga egentliga problem med att lägga ut det som ovan nämnda U2 kostar, om det är en bra kniv.

Jag kanske ska förtydliga lite; Jag startade inte denna tråd eftersom jag ansåg att jag hittat världens bästa UL-kniv. Jag tog med den i mitt första inlägg som en inspirartion och ett exempel, i hopp om att någon skulle uppvisa något bättre. Så har ju också blivit fallet! Jag köpte kniven spontant utan att överväga så noga eftersom jag inte hittat någon smidig kniv förut. Beror kanske på att jag inte varit i vettiga friluftsaffärer på länge och att jag inte sökt särskilt aktivt.

Jag försöker på intet sätt driva någon försvarskampanj för Gerbern. Det har jag inget intresse i att göra! För rättvisans skulle ville jag dock nämna vilken vikt den faktiskt hade då mina tidigare inlägg inte gett all information. Rätt ska vara rätt. Som du säkert förstår tycker jag inte heller att 20 grams viktskillnad spelar någon roll i praktiken vilket jag ville åskådliggöra med jämförelsen med en dryg matsked vatten. Samtidigt tycker jag det är intressant att faktiskt leta efter den lättaste produkten som uppfyller en viss kravspecifikation (som i detta fall inte är helt klargjord).

//AA
 
Oj oj, det blev mycket på en gång. Till att börja med vill jag be om ursäkt till Andreas. Det var inte meningen att antyda att du ville snåla in på din kniv. I så fall måste jag rekommendera den nämnda U2 från Fällkniven ;)

Å andra sidan så är Björn-Olovs förslag (VM-1) också väldigt bra. Med andra ord: Jag har inte fått grepp om såvida det är en fällkniv eller en kniv med fast blad du önskar??

Till Björn-Olov:
Jag har nog inte sett en Delica i AUS-8 på väldigt länge (inte sedan en first production run). De är nuförtiden tillverkade i VG-10. Så den där anmärkningen om att du föredrar svenskt ......ehm.

Har själv en EKA 88. Min absoluta EKA favorit!

När det gäller Gerber Gator så tror jag att du har blandat ihop lite grejer. Den i den här tråden tidigare omnämnda Gerbern har inte samma stål som en Gerber Gator!

Gatorn tillverkades i antingen 154CM eller ATS-34, alternativt 440C stål. Alla dessa stålsorter är alldeles utmärkta som knivstål, framför allt ATS-34!!

Att hitta en fin Gator idag är inte helt fel ;) så lycka till med din egen alligator :)

~Paul~
 
Men hur litet får knivbladet bli innan det blir oanvändbart?

Själv tycker jag att "stora" kniven (6 cm?) på en standard-Victorinox ligger precis på gränsen när man ska hacka en lök, till exempel, och de här miniknivarna har väl ännu kortare blad?
 
Re: Blandade erfarenheter

Camping bear; sa:
....
Fällkniven WM-1
Den kanske "bästa" kniven av dom här nämnda. Orkar man bära sisådär 120 gr. så torde denna kniv klara av all man normalt behöver använda en kniv till. Fantastiskt bra stål (VG10). Säljs nu för halva priset på Fällkniven och torde kanske, till detta pris, utgöra den bästa knivaffär man kan göra idag.
Skall man ha fast blad tycker jag man skall gå på en större variant. Såna här små räcker inte ens över falukorven... Men halva priset, det var billigt det, hm,, kanske vill ha ändå,,,

Kul ändå att det finns lika många åsikter som knivmodeller. I slutändan är det ju ändå bara frågan om ett skärande eggverktyg med skaft i ena ändan,,,

/Lars
 
Re: Re: Blandade erfarenheter

Lars_P; sa:
I slutändan är det ju ändå bara frågan om ett skärande eggverktyg med skaft i ena ändan,,,

Det är antagligen därför som det finns så mycket åsikter och varianter. Ju enklare spec, desto större variation. Lägg sedan till föremålets symbolvärde (främst för pojkar av nån anledning) så har du en oändlig och het debatt.

Ni som har knivkoll - finns det några lätta fällbara knivar med tunnare blad, för oss som anser att det är lök och inte björk som är knivens huvudmotståndare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.