Ny wiki öppen.

tobbedj; sa:
j_stellan; sa:
Om jag fattar detta sâ var den trâd jag startade
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36267 under Lângärdcykling ett brott mot era regler. Dvs att jag tipsade om min egna hemsida...
Dags att städa i gästboken på din sajt, eller stänga av den?

/torbjörn

Har övervägt att stänga gästboken. Den brukar städas varje dag. Finns det nâgat att göra för att slippa oönskade inlägg?

/Stellan
 
Är ingen fena på webbutveckling, men gissar att det finns bra och dålig kod i den världen som i alla andra sammanhang. Jag antar att du inte utvecklat gästboken själv, utan använt något färdigt. Själv skulle jag leta efter någon lösning som fått goda omdömen. Antingen som en gratisstjänst att länka till, eller som open-source kod att använda på den egna servern.

/torbjörn
 

clindh

Forumvärd
Alla typer av gästböcker och kommentarsfunktioner som inte kräver inloggning eller andra försvårande sätt råkar ut för detta nuförtiden, sk kommentarsspam - de sprider sina länkar på massor av webbplatser för att få bättre ranking i sökmotorer tex. (För egen vinning alltså! :)
 
clindh; sa:
Alla typer av gästböcker och kommentarsfunktioner som inte kräver inloggning eller andra försvårande sätt råkar ut för detta nuförtiden, sk kommentarsspam - de sprider sina länkar på massor av webbplatser för att få bättre ranking i sökmotorer tex. (För egen vinning alltså! :)

detta är verkligen pest o pina. jag har en annan sajt (inga namn för då blir ja utslängd) där vi har haft problem med spam-kommentarer, men med en ganska stor organisation bakom så är det enkelt att ta bort de man inte vill ha. ett annat alternativ är ju att man ska skriva in en speciell kod som visas som en bild som inte spamrobotarna kan läsa fast det försvårar användning och kanske inte är att rekommendera då man bara ska skriva en liten kommentar om något, sålänge man inte har en mindre sajt utan ett helt team av moderatorer.
 
clindh; sa:
Alla typer av gästböcker och kommentarsfunktioner som inte kräver inloggning eller andra försvårande sätt råkar ut för detta nuförtiden, sk kommentarsspam - de sprider sina länkar på massor av webbplatser för att få bättre ranking i sökmotorer tex. (För egen vinning alltså! :)

Min web-serie har annonym komenteringsfunktion, och jag slipper helt detta problem. Ska jag tolka det som att jag har låg trafik? Kan iofs hjälpa att serien och sidan är helt svenskspråkig.

Ett knep jag tänkte ut nu på rak hand, skulle jag få problemet, är två checkboxar som måste bockas i eller ur för att inlägget skall tas emot. Med jämna mellanrumm ändrar man vad som måste bockas och hur. Spammarna orkar inte ändra sina script hela tiden för din lilla sida.

Nu blev det lite OT här...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...