Ny wiki öppen.

Re: Förtydliganden

nr23se; sa:
... Det konstiga som jag ser det är att vissa företag inte har några som helst problem att lägga in länkar till sina verksamheter medans andra tydligen blir raderade. Vad detta beror på låter jag var och en tolka fritt men jag ser i alla fall en stark korrelation mellan vissa saker.
I och med att Lantmäteriet nämnts i denna tråd, och då med antydningar om att jag som den "skyldige" gör otillbörlig reklam för min arbetsgivares verksamhet, så skulle jag vilja bemöta dessa påståenden.

Mitt engagemang på Utsidan började för knappt ett år sedan, då jag första gången besökte forumet och kunde läsa en hel del kritik mot Lantmäteriet.

Jag upplevde att mycket av kritiken grundade sig på okunskap om Lantmäteriets verksamhet och produkter, och jag har sedan jag dök upp som skribent på Utsidan försökt förklara så mycket jag kan om Lantmäteriets uppdrag och om kartframställning i allmänhet.

Det kan möjligen ha slunkit med någon formulering som hamnar i gränslandet mellan information och "reklam", men mitt syfte har hela tiden varit att nyansera bilden av Lantmäteriet och samtidigt bidra till ökad kunskap om kartframställning bland Utsidans läsare.

De länkar till sidor på Lantmäteriets webbsajt som jag då och då lagt in i texten har i de allra flesta fall pekat på sidor som ger mer detaljerad och saklig information kring en viss fråga.

Jag upplever att jag fått ett positivt gensvar på mitt engagemang, och har fått nöjet att lära "känna" ett antal personer som har samma passion för kartor som jag själv.

Jag hoppas få fortsätta på samma sätt. I annat fall får väl Christer ta mig i örat eller sparka ut mig :)

Hälsningar
Torbjörn
 
aldrig klagat på lantmäteriet

Hej!
Tråkigt att du trodde att jag anklagde dig och Lantmäteriet för att vara särbehandlade av utsidan.se. Så är det inte alls. Min kritik är mer riktad till webbutiker och tillverkare av utrustning och kläder m.m.
 

clindh

Forumvärd
Att utnyttja Utsidans forum och stora läsekrets för att försöka driva trafik till sin egen sajt är helt mot våra regler.

I de fall vi gör samarbeten tillåter vi pushar i form av anonser, nyhetsnotiser odyl. Ang Lantmäteriet så tyckte vi det var intressant med en person som kan svara på de frågor och den kritik som ofta riktas mot Lantmäteriet.

Det finns inga tillstånd för några butiker att göra smygreklam i våra forum, det är emot våra regler och vi tar bort det. Dock är vi beroende av er hjälp att bevaka forumet - ser ni något felaktigt så använd rapporteringsfunktionen.

Angående mail till inkorgen så kommer ingen av oss som kollar den ihåg något brev angående denna sajt. Om Emil, vår annonsansvarige, svarat på ditt mail eller inte vet jag inte.
 
clindh; sa:
Att utnyttja Utsidans forum och stora läsekrets för att försöka driva trafik till sin egen sajt är helt mot våra regler.
VARFÖR är det helt emot reglerna att tipsa Utsidans läsare om att det finns sajter som kan vara ett bra komplement till Utsidan?

Om anledningen är att läsarskaran är en (ekonomisk) resurs som måste hägnas in så tror jag att den inställningen på sikt kommer att minska medlemmarnas trivsel här.


Mer än en gång har det frågats efter en wiki här på Utsidan men ni har valt att inte tillverka en. Det beslutet respekterar jag fullständigt, ni bestämmer vad ni vill göra med er tid. Men att sedan försöka hindra folk från att hitta till en wiki som någon annan har skapat känns ogeneröst.


(Min avsikt är inte att bråka med er, jag vill bara att ni ska vara tydliga med varför de olika reglerna finns till. För att hjälpa ägarna/skaparna eller för att hjälpa medlemmarna? På lång sikt tror jag att ett forum mår bra av en hjälpsam stämning, och stämningen påverkas bla. uppifrån.)
 

talthoff

Forumvärd
Lasse Nilsson; sa:
VARFÖR är det helt emot reglerna att tipsa Utsidans läsare om att det finns sajter som kan vara ett bra komplement till Utsidan?

Så skrev inte Christer, och så står det inte i reglerna. Läs reglerna och Christers inlägg igen...


-Thomas
 
talthoff; sa:
Lasse Nilsson; sa:
VARFÖR är det helt emot reglerna att tipsa Utsidans läsare om att det finns sajter som kan vara ett bra komplement till Utsidan?

Så skrev inte Christer, och så står det inte i reglerna. Läs reglerna och Christers inlägg igen...


-Thomas
Vad är det för skillnad mellan det som Christer skrev och det jag skrev?

("Att utnyttja Utsidans forum och stora läsekrets för att försöka driva trafik till sin egen sajt är helt mot våra regler."

jämfört med

"Varför är det helt emot reglerna att tipsa Utsidans läsare om att det finns sajter som kan vara ett bra komplement till Utsidan?")


Missförstår jag Christer helt och hållet? Är det tillåtet "att tipsa Utsidans läsare om att det finns sajter som kan vara ett bra komplement till Utsidan"?
 

talthoff

Forumvärd
Det stora skillnaden som jag ser i din och Christer formulering är att Christer skriver till sin EGEN sajt, och du frågar om man får tipsa om andra sajter.

Så dom frågar om man tipsa om andra sajter så är svaret JA, så länge man direkt eller indirekt inte tjänar pengar på det.


-Thomas
 
talthoff; sa:
Det stora skillnaden som jag ser i din och Christer formulering är att Christer skriver till sin EGEN sajt, och du frågar om man får tipsa om andra sajter.

Så dom frågar om man tipsa om andra sajter så är svaret JA, så länge man direkt eller indirekt inte tjänar pengar på det.


-Thomas

Så tips om sajter utan annonser är OK?
 
talthoff; sa:
Det stora skillnaden som jag ser i din och Christer formulering är att Christer skriver till sin EGEN sajt, och du frågar om man får tipsa om andra sajter.

Så dom frågar om man tipsa om andra sajter så är svaret JA, så länge man direkt eller indirekt inte tjänar pengar på det.


-Thomas
Ok. Min spontana reaktion blir att det känns lite onödigt med en liten extra regler om tips om egna sajter. Svårt att kontrollera om regeln efterlevs.

Jag hoppas att ni funderar på hur Utsidans regler stämmer överens med stämningen som ni vill ska finnas här.

Tack för svaret.
 

talthoff

Forumvärd
Almgren; sa:
Så tips om sajter utan annonser är OK?

Nej, så menade jag inte ...

Det jag menar (och det som vi försöker reglera i våra forumregler) är att man inte får tipsa/värva/göra reklam för sajter där man har en egen vinning.

Tydligare ?

-Thomas
 
men en sajt som inte tar betalt och som inte har annonsörer kan ju knappast falla under regeln om egen vinning?

Jag har flera gånger tipsat om min hemsida då folk frågat om grönland. Nu blir jag väldigt osäker på om det är ok eller inte.
 

talthoff

Forumvärd
Lasse Nilsson; sa:
[Ok. Min spontana reaktion blir att det känns lite onödigt med en liten extra regler om tips om egna sajter. Svårt att kontrollera om regeln efterlevs.

Du har rätt, det är inte alltid lätt att dra gränsen, och det är väl bl.a därför denna tråd en gång startades.

Att regeln efterlevs bygger på att alla besökare hjälps åt att hålla efter dom som bryter mot reglerna.

Jag hoppas att ni funderar på hur Utsidans regler stämmer överens med stämningen som ni vill ska finnas här.

Menar du att så inte är fallet ?

Vi får väldigt få rapportera om "övertramp", rent statistikt så handlar 99% av dom om smygreklam. Och dom flesta av dom som rapporteras är tydliga eller "grova". Sen finns det några där vi är mer osäkra, ibland friar vi.

Kan tillägga att i dom flesta fallen så diskuterar vi inom Utsidan om hur vi skall göra med ett rapporterat inlägg. Så även om det är jag eller Christer som sen "exekverar" beslutet så fattas beslutet av flera personer ...

-Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.