Ny wiki öppen.

Måste säga att jag tycker att detta är ett mycket trevligt initiativ. Jag förstår inte varför den förra strängen blev raderad eftersom sidan på inga sätt konkurerar med Utsidan. Snarare ser jag den som ett komplement.
 
håller med men regler är tydligen regler...

Såhär löd utsidans Tomas Althoffs motivering varför han tog bort tråden:

Hej,

Jag har raderat ditt inlägg "vandringsleder.se" i Utsidan forumet.

Våra forumregler (http://www.utsidan.se/om_utsidan/regler.htm?section=diskussionsforum) säger

"Kommersiella inlägg är inte tillåtna
Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller på andra platser utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam för produkter och tjänster som konkurrerar med Utsidans tjänster och produkter är inte heller tillåtet. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma / olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Det är alltid redaktionen som har sista ordet i dessa diskussioner."

-Thomas
Utsidan
 
Vettiga regler.

Men vad man kan diskutera är om vandringsleder.se verkligen konkurerar med utsidan.se? Så vitt jag ser det så är det faktiskt två olika tjänster. Men visst, de som ligger bakom utsidan har ju rätt att göra vilken bedömning dom vill, och det är inte min sida så jag bryr mig inte så värst.
 
När jag försöker skapa ett konto genonm att klicka på knappen "Skapa ett konto", får jag upp följande meddelande: Det användarnamn som du angett finns inte...

Tillbaka till ritbordet? ;)
 
Re: Vettiga regler.

bananmannen; sa:
Men vad man kan diskutera är om vandringsleder.se verkligen konkurerar med utsidan.se?
Om den inte konkurrerar med Utsidan utan kanske t.o.m. kompletterar så hade det varit betydligt ärligare och smartare att kontakta redaktionen och etablera ett samarbete istället för att parasitera genom att snika sig till reklam genom inlägg i deras forum.
 
Re: Re: Vettiga regler.

PR; sa:
Om den inte konkurrerar med Utsidan utan kanske t.o.m. kompletterar så hade det varit betydligt ärligare och smartare att kontakta redaktionen och etablera ett samarbete istället för att parasitera genom att snika sig till reklam genom inlägg i deras forum.
Men Lantmäteriet och Clover får ju härja fritt???

Saknar logiken, de sistnämnda är ju kommersiella!
 
Re: Re: Re: Vettiga regler.

jasy; sa:
Men Lantmäteriet och Clover får ju härja fritt???

Saknar logiken, de sistnämnda är ju kommersiella!
För mig är det skillnad på inlägg som görs där man besvarar en ställd fråga och med måttfullhet hänvisar till en egen produkt som en möjlig lösning.

Så vitt jag sett startar (eller ens lyfter) de personer som också representerar branschaktörer aldrig trådar här i forumet i syfte att marknadsföra den egna verksamheten. De flesta av dessa personer deltar dessutom aktivt i debatten helt utan att nämna egna produkter.

Jag tycker det är en tillgång för forumet att vi kan få svar ifrån folk som öppet redovisar sina kopplingar till företag i branschen men det är naturligtvis en balansgång och om de går över gränsen förutsätter jag att också de får ett påpekande från redaktionen. Förhoppningsvis accepterar de i så fall redaktionens beslut utan att gnälla vidare och söka sympati i forumet för sin sak.
 

clindh

Forumvärd
Det är helt OK att göra samarbeten med oss. Vandringsleds-wikin har jag inte hört av - de raggade besökare genom att använda Utsidans forum, det tycker jag är oschysst. Vi gör gärna ett samarbete men då vill vi ha något tillbaka också, inte bara generera trafik till dem.

Lantmäteriet, eller snarare Torbjörn, har kontaktat oss först - så det där är helt OK. Han skriver bra artiklar åt oss och kan ställa frågor som rör det han pysslar med på LM, så vi har ett utbyte där. Och ni får en person på det ibland så kritiserade Lantmäteriet att diskutera med.

Clover får inte göra reklam i forumet; rapportera allt sånt så tar vi bort.
 
Trodde denna tråden var raderad...

clindh; sa:
Det är helt OK att göra samarbeten med oss. Vandringsleds-wikin har jag inte hört av - de raggade besökare genom att använda Utsidans forum, det tycker jag är oschysst. Vi gör gärna ett samarbete men då vill vi ha något tillbaka också, inte bara generera trafik till dem.

Jag kan minnas helt fel här, men om jag minns rätt så började det hela med att en tråd om hur en sådan wiki skulle kunna se ut kom upp. Så småningom tog en person initiativet och gjorde en sådan, vilket han nämde i samma tråd. Där någonstanns slängdes tråden.

Tråd nummer två (den här) kom till på mitt initiativ. Då en del utsidan-medlemmar läst tråden så tog jag och postade urinlägget till denna tråden, tänkte det kunde finnas ett visst intresse av att veta om sådant här. Åtminståne jag vill gärna ha tips på uteliv-relaterade sidor att läsa. Ungefär på samma sätt som man man posta resentioner på onlinebutiker här, så borde man kunna posta tips om nya siter. Så tänkte jag. Togs det illa upp så får jag väl be om ursäkt, inte min mening att parasitera på någon.

Eventuella sammarbeten får Kristoffer på vandringsleder ta initiativ till själv, det har jag ingen position att göra.
 
Förtydliganden

Hej! Det är alltså jag som är mannen bakom vand***leder.se

Jag ska förklara hur allt ligger till. Jag började med att ställa en fråga på forumet om det fanns ett intresse för en den sajt jag tillslut skapade. Ett par personer svarade och tyckte det var en god idé. Strax därefter ansåg moderatorn (inga namn) att tråden inte följde utsidan.ses policy och raderades.

När jag i höstas tog beslutet att starta sajten så tog jag kontakt med annonsavdelning för att höra mig för om köp av annonser på utsidan.se. Tyvärr svarade inte herr Hellström och jag ansåg då att om man inte är mer intresserad av att sälja annonser än att man kan svara på ett mejl, ja då är man inte värd att annonsera hos heller.

Jag tog också kontakt med redaktionen för att höra om de var intresserade av sajten på något sätt men inte heller dom gav något svar. Självklart kunde jag lyft luren och ringt utsidan.se direkt men en verksamhet som är helt baserad på internet borde kunna svara på ett mejl.

Slutligen startade jag en tråd på utsidan.se och informerade att jag startat en ny sajt. Jag vill nämna att det inte är något multinationellt företag som ligger bakom sajten utan en privatperson. Denna tråden raderades naturligtvis av utsidan.se och jag fick förklarat för mig att jag "raggade kunder till en kommersiell sajt". Att jag söker sponsorer till sajten är väll naturlig. Just nu pågår en tävling tillsammans med en av våra sponsorer där varenda krona går direkt tillbaka till inköp av priser.

Självklart ska man respektera utsidan.ses regler. De äger ju trots allt sajten och får göra hur de vill. Det konstiga som jag ser det är att vissa företag inte har några som helst problem att lägga in länkar till sina verksamheter medans andra tydligen blir raderade. Vad detta beror på låter jag var och en tolka fritt men jag ser i alla fall en stark korrelation mellan vissa saker.
[Ändrat av nr23se 2006-02-03 kl 20:38]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.