UL eller inte

knappast, nice try.. typ en stor plåtkonservburk med några hål i botten kanske kvalar in.. men det handlar mer om ett helhetstänkande en enskilda pinaler, imo. enkelt, avskalat, funktionellt. minsta möjliga för varje given situation med acceptabel säkerhetsnivå och bibehållen trivsel. fokus på vandringskomfort framför campingkomfort. etc
 
jamo; sa:
knappast, nice try.. typ en stor plåtkonservburk med några hål i botten kanske kvalar in.. men det handlar mer om ett helhetstänkande en enskilda pinaler, imo. enkelt, avskalat, funktionellt. minsta möjliga för varje given situation med acceptabel säkerhetsnivå och bibehållen trivsel. fokus på vandringskomfort framför campingkomfort. etc
En plåtkonservburk relativt min eldspis på 1 kg vore möjligen något som ger i närheten av bibehållen funktion, dock inte så nära, och som skulle fokusera mer på vandringskomfort än campingkomfort. Min lätta kamin på 2,5 kg ger mig mycket högre vandringskomfort än vad en kamin på 10 kg skulle göra, och där är jag i närheten av bibehållen funktion relativt de tyngre kaminerna. Vore inte i närheten med en plåtkonservburk vad gäller jämförbar funktion. Med en klassisk kamin på dryga 10 kg skulle jag fokusera på campingkomfort. Anledningen till val av den relativt ultralätta kaminen är just att inte sätta för stor vikt vid campingkomfort relativt vandrarkomfort.

Visst är UL ett helhetstänkande, men nog kan utrustning bestå av såväl UL-grejer som vanliga grejer. Min kaffepanna i titan räknar jag in som en av mina UL-grejer.

Tycker det är bra att kunna kombinera med tyngre grejer i fall där grejer utsätts för relativt sett större slitage och lättare grejer, möjligen UL-grejer, där inte samma vikt måste ges till tålighet. Allt i en utrustning måste inte vara antingen klassiskt tungt eller UL. Det går att kombinera tänket, där det bäst passar.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Packlista

jamo; sa:
NUI; sa:

Genomtänkt, men väldigt mycket pinaler. Du borde lätt kunna halvera antalet poster i listan och ändå vara lika torr, mätt, varm. Utifrån samma utrustning bör du kunna komma ner till 4-5 kilo basvikt utan problem.

Helt rätt. Det finns ganska mycket att skava på i listan. Jag tänker någon gång göra en superbantad lista och kolla hur mycket jag "unnar mig" utöver det absolut nödvändiga. Men när man är nere på de vikter jag är nere på och ändå har det bra, så minskar motivationen.

Låt mig bara ta ett exempel: Jag gillar varm dryck och vill att den skall vara varm. Därför unnar jag mig en isolerad plastkåsa från Fjällräven på 90 g. En vanlig plastkåsa väger 45 g. En plastmugg av engångstyp väger kanske 10 g. Men egentligen klarar man sig utan mugg, eftersom man kan dricka ur kokkärlet eller ur kokkärlslocket.

Ray Jardine som gick AT med 3,8 kg hade varken regnkläder eller något värmeplagg av typ fleecetröja. Regnplagg skulle jag aldrig gå i svenska fjällen utan. Värmeplagg kan man klara sig utan om man istället använder sin sovsäck/quilt. Detta är naturligtvis lite bökigt, men det lättar packningen. Men jag väljer bekvämligheten med ett separat värmeplagg (som dessutom kan förstärka på nätterna, då minskar vikten på sovplagget.

Som sagt, alla gör vi våra val. Och UL är naturligtvis något relativt, som förändras över tiden.

Jörgen
 
Raskesven; sa:
Visst är UL ett helhetstänkande, men nog kan utrustning bestå av såväl UL-grejer som vanliga grejer. Min kaffepanna i titan räknar jag in som en av mina UL-grejer.


Raskesven

Självklart skall man kombinera. Det är därför det är viktigt att väga sina grejor och föra en konkret diskussion utifrån sina listor. Man tar sedan de UL-tankar som passar ens personliga preferenser. Du är ju mycket medveten om vad du gör och att du vill ha en kåta med dig. Du betalar priset i form av vikt och är nöjd med detta. Du gör det du kan för att minska packvikten inom de ramar du satt.

De jag försöker väcka är de som på frågan om hur mycket man behöver bära i fjällen Pavlovskt svarar: 20-25 kg. Detta genom att påpeka att man inte alls "behöver" bära så mycket om man inte vill.

Och eftersom jag faktiskt gjort ett antal längre fjällvandringar med så lätt packning som jag har så är det ju väldigt svårt att hävda att det inte går.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Packlista

NUI; sa:
Regnplagg skulle jag aldrig gå i svenska fjällen utan.
Vist talat, eftersom jag försökte detta en gång. Må vara att jag varit ute en hel del utan regnplagg i skogen etc, men på fjället var det ingen höjdare. Jag skulle göra en extremt bantad packning att springa med under en femdagarsresa, och givetvis blev det regn och blåst under fyra av de dagarna. H-vete vad jag frös. Mot slutet gick jag (skadade mig också för säkerhets skull) i ett par lånta tyska arméregnbyxor modell ultra-wide, och med en plastpåse på huvudet mot regn och vind. Inget att rekommendera alltså.
 
Utan regnplagg

Ray Jardine använde enbart paraply. Jag har dock hört en historia från en person som var med honom på en hösttur i Oregon. Paraplyet blåste då sönder i en regnstorm och de fick springa en bra sträcka ovanför trädgränsen innan de kom i skydd och kunde slå upp tarpen. Jardine låg länge och huttrade under sin quilt, enligt min sagesman (som hade regnställ).

Däremot tror jag att man klarar sig bättre utan regnställ generellt i USA än i Sverige, just därför att man oftast vandrar nedanför trädgränsen i USA. Även om det regnar våldsamt så är man inte lika exponerad. Och mellan varven är det ju ofta väldigt mycket varmare än i svenska fjällen.

Sedan kan man då diskutera hur tungt och komfortabelt ett regnställ måste vara. Amerikanska thruhikers använder rena silnylonställ, som är oerhört lätta och inte "andas". Men det gjorde inte mitt gamla Helly-Hansen på 70-talet heller, och jag lever fortfarande.

Så jag antar att jag genom att huvudsakligen använda andande väv i min hemsydda 200 g regnrock förlorar ca 100 g jämfört med om jag sydde helt i silnylon. Den ökade komforten är värd detta för mig.

Så om man skärskådar min utrustning med fundamentalistiska UL-ögon platsar jag knappast i gänget. Jag är lite svenskt "lagom UL".

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-09-29 kl 14:47]
 
En vanlig kamin till en kåta väger komplett kanske 9, 12, 15 kg. Min kamin väger 2,5 kg. Räknas det som UL, dvs. en UL-kamin?;)

Nej, det är alldeles för mycket stål i den där kaminen för att den skall kvala in som UL. Lättvikt är den, men inte UL:)

Skulle den vara UL skulle den antagligen vara lite mindre tålig (tunnare plåt, kanske sidor av aluminium och bara botten av rostfritt, klenare ben (det är väl M8) osv). Antagligen också kortare ben (så den nästan står på marken), kanske rentav utan ben och hållas ihop av nån vajer eller så.

Till viss del handlar ju UL om att man har skalat bort så mycket onödigt som möjligt, och det tycker jag inte de gjort på den där kaminen (eftersom jag utan problem kan komma på sätt att få den lättare:).

Men ofta när vi diskuterar UL så är det ju inte ULTRA-lätta grejer utan bara lättare än normalt.
 
nermander; sa:
En vanlig kamin till en kåta väger komplett kanske 9, 12, 15 kg. Min kamin väger 2,5 kg. Räknas det som UL, dvs. en UL-kamin?;)

Nej, det är alldeles för mycket stål i den där kaminen för att den skall kvala in som UL. Lättvikt är den, men inte UL:)

Jag blir nu lite tveksam till om man kan tala om UL-prylar (trots att jag själv gör det). Även om man gör en kåta och en kamin mycket lättare än vad som är normalt, så är det svårt att se att hela packningen totalt sett platsar som UL.

Jag tror att man får utgå från totala packvikten. Jag menar, även om man klarar av att fixa till en husvagn så att den bara vägde 50 kg, jämfört med en vanlig husvagn på 500 kg, så skulle det inte göra ens packning UL, precis.

Det är inte delarna, utan summan av delarna som är UL.
Eller?

Jörgen
 
Ultra-Lagom eller inte

Hmm, det är många som vill vara lagom, men då får man nog ta bort "U" i detta populära korta forumord. (Finns liksom inget "lagom" i ordet "ultra" så att säga.)

Jag kan ge ett exempel på en ganska typisk vandringspackning för mig, några dagar i skog eller fjäll. Ibland har jag färre prylar (tex bort med softshelljackan om det är varmt, bort med hela köksdelen om jag vill skala av extra mycket-då äter jag bara kall, färdig mat). Ibland lite mer prylar (tex extra underkläder som handtvättas, diskmedel, engångkamera, tältbåge för uppsättning av ponchotarp ovan trädgränsen mm.):

I ryggsäck (ca 250):
----------
ponchotarp ca 300
sovsäck ca 500
termarest ca 400
bug bivvy ca 180
-----------
täckjacka ca 330
mössa ca 50
sealskinz ca 80 (?)
vantar ca 40
----------
gryta ca 120
spork ca 15
esbitkök ca 50
tändare ca 20
kniv ca 20
platypusflaska ca 30 (?)
----------
karta ca 200 (?)
kompass ca 20
Tanborstset ca 20
----------
Basvikt summa: ca 2600
---------
Tillkommer:
esbittabletter
mat
vatten

På kroppen: tunna syntetkalsonger,
tunna strumpor, tunna softshellbyxor,
syntet-teeshirt, terränglöparskor,
keps, solbrillor, tunn softshelljacka

Rätt lätt totalvikt men fortfarande långt ifrån någon överlevnadsövning. Allt är ju med, men utan lull-lull. Ponchotarpen är för övrigt svårslagen, ventilerar bra som regnplagg och kan sättas upp på många vis. Om jag tror det behövs kan jag även byta några prylar i listan mot sådant som bättre tål hårdare väder, tex ett pacliteställ & självstagande tvåmanstält & toppgasbrännare istf ponchotarp & esbitkök. Basvikten ökar då till ca 4 kilo.

Nu pratar jag förstås bara om vanlig vandring, men merparten av samma upplägg använder jag även med cykel & kajak. Jag tycker det är kul att pusha mig lite från vardagslyxen helt enkelt, då uppskattar man lägenheten där hemma ännu mera sen..
 
Re: Ultra-Lagom eller inte

jamo; sa:
Hmm, det är många som vill vara lagom, men då får man nog ta bort "U" i detta populära korta forumord. (Finns liksom inget "lagom" i ordet "ultra" så att säga.)

Jag kan ge ett exempel på en ganska typisk vandringspackning för mig, några dagar i skog eller fjäll. Ibland har jag färre prylar (tex bort med softshelljackan om det är varmt, bort med hela köksdelen om jag vill skala av extra mycket-då äter jag bara kall, färdig mat). Ibland lite mer prylar (tex extra underkläder som handtvättas, diskmedel, engångkamera, tältbåge för uppsättning av ponchotarp ovan trädgränsen mm.):

I ryggsäck (ca 250):
----------
ponchotarp ca 300
sovsäck ca 500
termarest ca 400
bug bivvy ca 180
-----------
täckjacka ca 330
mössa ca 50
sealskinz ca 80 (?)
vantar ca 40
----------
gryta ca 120
spork ca 15
esbitkök ca 50
tändare ca 20
kniv ca 20
platypusflaska ca 30 (?)
----------
karta ca 200 (?)
kompass ca 20
Tanborstset ca 20
----------
Basvikt summa: ca 2600
---------
Tillkommer:
esbittabletter
mat
vatten

På kroppen: tunna syntetkalsonger,
tunna strumpor, tunna softshellbyxor,
syntet-teeshirt, terränglöparskor,
keps, solbrillor, tunn softshelljacka

Rätt lätt totalvikt men fortfarande långt ifrån någon överlevnadsövning. Allt är ju med, men utan lull-lull. Ponchotarpen är för övrigt svårslagen, ventilerar bra som regnplagg och kan sättas upp på många vis. Om jag tror det behövs kan jag även byta några prylar i listan mot sådant som bättre tål hårdare väder, tex ett pacliteställ & självstagande tvåmanstält & toppgasbrännare istf ponchotarp & esbitkök. Basvikten ökar då till ca 4 kilo.

Nu pratar jag förstås bara om vanlig vandring, men merparten av samma upplägg använder jag även med cykel & kajak. Jag tycker det är kul att pusha mig lite från vardagslyxen helt enkelt, då uppskattar man lägenheten där hemma ännu mera sen..

Helt klart ultralätt! För fjällen vill jag ha med mig lite extra grejor, men kan mycket väl tänka mig din variant för en UL-övning i svensk skogsterräng.
Jag saknar en del säkerhetsprylar; första förband etc.

Sedan är ju "ultralätt" någon slags modeord eller reklambyråbetäckning. Så man skall nog inte förvänta sig någon konsekvens kring ordet "ultra". Och egentligen är det väl ganska ointressant, syftet är ju att ha så lätt packning som möjligt och ändå ha det bra. Som sagt, etiketter verkar viktigast för folk som vill förenkla tillvaron genom att dela upp mänskligheten i "vi" och ""dom".

Jag får väl nöja mig med etiketten "lättare än de flesta-packning" :)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.