Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

Fattar inte varför Nalgeneflaskorna ständigt betecknas som såååå himla bra o fantastiska. Vad är fördelarna jämfört med vanliga, lättare, fasansfullt mkt billigare o mer lättpackade PET-flaskor?
Nalgene är extremt dyra, svåra att hälla ur, svårpackade, tar visst åt sig smak, är tyngre. Tål förvisso lite varmare innehåll, men what else?
Har man missat något väsentligt så vill man bli upplyst eller är det bara en myt? (precis som det i många forum här på utsidan verkar vara livsfarligt att erkänna att Trangiakökets vindskydd är överlägset) Handlar det mer om attityd o tönt- o/el häftighetsfaktorer?

så säg, den som vet o har erfarenhet o/el synpunkter.
 
Den fördel som jag tycker väger tyngst, förutom hållfasthet och värmebeständighet, är den breda öppningen som gör det möjligt att enkelt blanda sportdryck, soppor, torrmjölk etc.
 
Mått + diskning mm

Jag uppskattar små yttermått per volym när jag använder flaskan som ersättning för termos. T ex en eller två literflaskor med varm nypon eller blåbärssomma instoppad i en dunjacka mitt i skridsko eller dagturs-skidpackning.

Diskmöjligheterna med den breda öppningen är bra. Skruvlocket håller bra tätt.

Men det kanske finns andra lösningar som är ännu bättre för mina ändamål?

Thure
 
dr_ljungberg; sa:
Fattar inte varför Nalgeneflaskorna ständigt betecknas som såååå himla bra o fantastiska. Vad är fördelarna jämfört med vanliga, lättare, fasansfullt mkt billigare o mer lättpackade PET-flaskor?
Nalgene är extremt dyra, svåra att hälla ur, svårpackade, tar visst åt sig smak, är tyngre. Tål förvisso lite varmare innehåll, men what else?
Har man missat något väsentligt så vill man bli upplyst eller är det bara en myt? (precis som det i många forum här på utsidan verkar vara livsfarligt att erkänna att Trangiakökets vindskydd är överlägset) Handlar det mer om attityd o tönt- o/el häftighetsfaktorer?

så säg, den som vet o har erfarenhet o/el synpunkter.
Nja, i stort håller jag med dig. Visst är Nalgeneflaskan en accessoar, på samma vis som en dyr skaljacka i stan är det, när en billigare regnjacka i stort sett gör samma jobb. Jag köpte min Nalgene på 60% rea, så det var liksom ett rätt viktigt skäl, ville dessutom använda den till att blanda varma saker i på sommarfjället (kunna göra en halvliter varm blåbärssoppa åt gången), efter att min gamla PET smält ned till oigenkännlighet vid ett tidigare försök. Den stora öppningen gör att det är enkelt att blanda soppor och att diska ur flaskan, men den är opraktisk att dricka ur. I värsta fall häller man den varma blåbärssoppan på sig och får se ut som ett styckmordsoffer.
Så, om någon ska köpa en flaska så rekommenderar jag en 0,5L-PET, ffa MER eller någon liknande med stor öppning och "rak" form (lätt att ta upp ur fickor o dyl.)
 
Jag vet inte om dom är såååå bra, har bara haft mina sedan början av vintern.
Men jag undrar varför de skulle vara mer svårpackade än PET?
Och mest av allt undar jag varför du har svårare att hälla ur en Nalgene?

Och jag håller med om att det är praktiskt med den stora öppningen när man ska blanda, ha annat än vätska i dem och diska...
[Ändrat av Jonas P 2005-09-05 kl 17:44]
 
Jonas P; sa:
Jag vet inte om dom är såååå bra, har bara haft mina sedan början av vintern.
Men jag undrar varför de skulle vara mer svårpackade än PET?
Och mest av allt undar jag varför du har svårare att hälla ur en Nalgene?

Och jag håller med om att det är praktiskt med den stora öppningen när man ska blanda, ha annat än vätska i dem och diska...
[Ändrat av Jonas P 2005-09-05 kl 17:44]

Svar på frågorna.
Vissa PET-flaskor är såpass mjuka att man kan platta ihop dem när dom inte är fyllda. Mkt praktiskt.
Min erfarenhet är att det lätt blir söl som rinner ner på öppning o utsidan hos Nalgene, särskilt om de är väl fyllda o har större öppningen.

En annan bra grej med Nalgene är ju att de faktiskt funkar utmärkt som tillslutbar potta när man inte orkar eller vill ta sig ur tältet.

Mera!
 
Köper argumenten rakt av... Fast det är lite risk inblandat i det där med tillplattandet.
Hade en PET som sprack i skid-ryggan efter att ha plattats till några gånger för mycket

Och så ser jag inte sölet som något större problem, jag har en med den smala halsen jag använder mycket.


dr_ljungberg; sa:
En annan bra grej med Nalgene är ju att de faktiskt funkar utmärkt som tillslutbar potta när man inte orkar eller vill ta sig ur tältet.

Mera!

Är det inte Skinnarmo som har berättat att han hade problem med att hålla isär flaskorna han använde till vatten resp. potta i tältet, eftersom han glömt märka dom på någon exp.?
 
dr_ljungberg; sa:
svåra att hälla ur, svårpackade, tar visst åt sig smak,

Svåra att hälla ur :) ? Svåra att packa :) !?! De är väl som alla andra flaskor jag har testat, vänder man på dem så rinner innehållet ur. Och svårpackade, nja, de har ju rund eller rektangulär form och är väl inte svårare att packa än andra ting med samma form eller :) ?

De "genomskinliga" varianterna tar inte åt sig smak, däremot tar de mjukare varianterna åt sig, helt rätt ger jag dig där ;).

Fördel: jag tycker bara att de har en riktig fördel, nämligen möjligheten att hälla kokande vatten i dem utan att de deformeras. Detta är ingen ringa fördel utan riktigt bra på vintern eller om man vill använda sin nalgene som improviserad thermos.

Sen är de hållbarare än många andra flaskor och går att få med extra stor öppning också vilket kan vara bra i vissa situationer...hmm, de verkar ju riktigt vettiga faktiskt, he he :).

//J
 
Jag brukar ha min speciella chokladblandning (kakao+mjölkpulver+socker) i en 1-liters Nalgeneflaska. Pet har för liten öppning. Stor öppning bra även när en Nalgene används som vattenflaska; lätt att fylla.

Jag litar mer på att Nalgeneflaskan håller tätt när nyårsglöggen tas med (använder då numera inte den grumliga varianten utan den klara).

Min gamla yllesocka passar bättre runt en Nalgeneflaska än runt en Pet :) (tidigare använde jag en aluvattenflaska med ett fodral i tovad ull runt, som gör att kylan hålls bättre på sommaren och frysning försvåras på vintern. Korken till den flaskan har tyvärr pajat. Testade med yllesocka runt Nalgenen i somras, och det hjälpte att hålla vattnet svalt)

Raskesven
 
Det finns vattenrenare vars munstycke passar öppningen på flaskan, en liten sak som kanske är ett plus, vad vet jag :)

Gillar att man lätt kan fästa flaskan med en karbinhake i lock-hållaren.
 
Ytterliggare en fördel med den stora öppningen är att man kan stoppa i en massa isbitar om man ska ut på dagsturer mm. Jag gillar min flaska starkt och den håller bra. Men sen är det väl lite image över det hela också, en Nalgeneflaska tyder ju på något behov av bra prylar, right?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.