Liten kniv till vardags

Re: Ang nyckelverktyget

Strykarräven; sa:
Formatet verkar ju nätt, men går den att använda? Jag kan inte släppa tanken på att den ser ut som en sån där CIA-mojäng som fungerar lika bra till att låsa upp handbojor med som till att sätta i njuren på en främmande agent...

Surfa omkring på FBIs hemsida så kommer du att hitta röntgenbilder på "dolda" vapen. Där finns den med...
;-)
 
Jag är inte precis intresserad av knivar, men jag tror på säkerhet och då bör man ha en till hands. När jag hade häst hade vi alltid en kniv som satt direkt innanför stalldörren, så att man kunde få tag i den snabbt om det blev panik. Detsamma gäller väl många äventyrs-scenarion. Jag valde en kniv som jag kan hantera snabbt och lätt, det var kriteriet.
 
Mitt val föll på en Leatherman Micra (som framgår på typ sida 11 i denna tråd), och jag måste säga att jag använt den nästan dagligen sedan dess. Idag föll den dock till föga, eftersom den saknade konservöppnare och jag stod öga mot öga med en burk Bullens Bierwurst. Som mina förfäder och -mödrar fick jag döda och stycka burken med stenar av olika kaliber. Alltså ännu ett verktyg som jag saknar på Micran, förutom krysskruvmejsel.

Petzl Spatha ser bra ut, jag har en billigare halvkopia med mig när jag fjällvandrar (då man paradoxalt nog väldigt sällan behöver en "riktig" kniv)
 
Titta i din kemibok från grundskolan!

Vi som lärde oss någonting i grundskolan vet ju att titan är en metall. Jag är dessutom utbildad kemiingenjör och har en hel del fysikubildning. Jag kan försäkra dig att grundskolans kemibok har rätt. Metallen titan är i ren form mjuk och reaktiv, men skyddas av ett mycket tätt lager oxid, som gör den beständig mot de flesta aggressiva miljöer. Den kan legeras till hårdhet. Den har då brottgräns och styvhet nästan som stål, men under halva densiteten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.