Stor kniv till vad?

Det jag inte fattar är när ni använder allt det här?
Inte en chans att jag tar med mig ett tungt blad upp på fjället. Har man sitt trangia och ett överflöd med gas behöver man aldrig bygga en brasa. En liten fällkniv räcker för det man behöver (skära av remmar och modda sin utrustning om så skulle behövas i en nödsituation). Det jag beskriver är fin-friluftsliv. Där man aldrig behöver lukta skogsbrand eller egentligen bli skitig.
Sen finns det då förståss gånger då jag tar med mig hela arsenalen. En sandviken såg (ihopfällbar) för att såga upp potentiell ved med, en liten fiskars yxa för att klyva veden med, och en mora för allt annat. Visst väger det, men har jag tagit med mig allt det där följer säkert några flaskor vin, en hel flugfiske utrustning och sånt så då är det ändå kört... Men det jag beskriver här skulle aldrig hända om jag gav mig upp på fjället. Med det här kittet håller man sig på en plats för att fiska eller bedriva "ful-friluftsliv". Sånt där man luktar skogsbrand och fiskslem och ser allmänt skitig ut...
Det gäller att skilja på begreppen.
/sulan
 
Väl sammanfattat!

Kanske vore det också på sin plats att påminna om att allemansrätten knappast omfattar varken upparbetning av stormfälld skog, eller att "rensa täta buskage, snår och undervegetation"?
/Per



[Ändrat av fson 2005-05-27 kl 11:48]
 
samme83; sa:
Det jag inte fattar är när ni använder allt det här?
Inte en chans att jag tar med mig ett tungt blad upp på fjället. Har man sitt trangia och ett överflöd med gas behöver man aldrig bygga en brasa. En liten fällkniv räcker för det man behöver (skära av remmar och modda sin utrustning om så skulle behövas i en nödsituation). Det jag beskriver är fin-friluftsliv. Där man aldrig behöver lukta skogsbrand eller egentligen bli skitig.
Sen finns det då förståss gånger då jag tar med mig hela arsenalen. En sandviken såg (ihopfällbar) för att såga upp potentiell ved med, en liten fiskars yxa för att klyva veden med, och en mora för allt annat. Visst väger det, men har jag tagit med mig allt det där följer säkert några flaskor vin, en hel flugfiske utrustning och sånt så då är det ändå kört... Men det jag beskriver här skulle aldrig hända om jag gav mig upp på fjället. Med det här kittet håller man sig på en plats för att fiska eller bedriva "ful-friluftsliv". Sånt där man luktar skogsbrand och fiskslem och ser allmänt skitig ut...
Det gäller att skilja på begreppen.
/sulan

Allting handlar inte om fjället, finns så mycket annan natur och skog i Sverige.

Frågan från början var vad användningområdet var för stora knivar. Inte om folk släpar runt på dem. Tråkigt när folk inte kan svar på personens fråga och istället bara slänga ut sig saker som stora knivar är ksit det är bättre med en Mora.
 
sajberjohan; sa:
Allting handlar inte om fjället, finns så mycket annan natur och skog i Sverige.

Frågan från början var vad användningområdet var för stora knivar. Inte om folk släpar runt på dem. Tråkigt när folk inte kan svar på personens fråga och istället bara slänga ut sig saker som stora knivar är ksit det är bättre med en Mora.
Som jag tidigare skrev handlar mina funderingar uteslutande om skogslandet. Att jag sedan hinner snacka en del skit om stora knivar får ni nog leva med, så länge ni inte kan övertyga mig om motsatsen.
 
fson; sa:
Kanske vore det också på sin plats att påminna om att allemansrätten knappast omfattar varken upparbetning av stormfälld skog, eller att "rensa täta buskage, snår och undervegetation"?
/Per
Men nu tar du väl i lite eller? Jag pratar inte om industriell upparbetning, utan om en stackars kubbe (som pga sina skador inte inbringar någon ekonomisk vinning) som man spläntar upp för att fixa en brasa.

När det gäller rensning av buskage så tror jag inte att någon skulle protestera om man högg ner lite sly och kanske några brännässlor ;)

Men som det har påpekats tidigare; diskussionen skall ju handla om ifall det finns användning för stora knivar eller ej. Och när det gäller den frågan så finns det de som har stålsatt sig på att inga argument skall bita på dem och då är vidare diskussion överflödig.

~Paul~
 
jag har aldrig riktigt fattat det här.. varför förutsätter alla alltid att när man hamnar i en "överlevnadssituation"(motsätter mig egentligen uttrycket) så plötsligt står man naken mitt i skogen med endast en kniv??? För det första så blir en kniv inte obrukbar så fort, sedan så har man väl ett bryne med sig annars så man relativt enkelt hitta något som kan ersätta ett bryne och då är det bra med en kniv som är lätt att skärpa o inte nån jävla superduperrambokniv i rostfritt.. sedan gällande bivaker och dyligt så handlar det mer om personens förmåga att hantera en kniv än på själv valet av kniv, det e inga probs att kapa slanor på 5cm med en Mora, på ett skär om man vet hur! alltid roligt att se när "fällkniven ägarna" står å hackar på allt dom ser.. sedan så behöver man egentligen aldrig klyva ved till eld, det handlar om att bryta av lagom långa bitar och elda dom som dom är..

SEN så finns det en annan aspekt, den att man är lite av en kniv-fetischist, själv så är jag svag för handgjorda same-knivar medans andra gillar ramboknivar, detta har inget med funktion att göra utan om sexuell-läggning.
 
-Patric-; sa:
jag har aldrig riktigt fattat det här.. varför förutsätter alla alltid att när man hamnar i en "överlevnadssituation"(motsätter mig egentligen uttrycket) så plötsligt står man naken mitt i skogen med endast en kniv???........

sedan så behöver man egentligen aldrig klyva ved till eld, det handlar om att bryta av lagom långa bitar och elda dom som dom är..

Det är väl ingen som har påstått att man står där endast iklädd en kniv eller?? Jag och några andra med mig menar att en stadig kniv underlättar i en överlevnadssituation ganska väsentligt.

Du har ganska fel i att påstå att man aldrig behöver klyva ved. Jag har varit tvungen att göra det ett antal gånger, i de flesta fallen har det handlat om att alla kvistar och mindre grenar har varit genomsura efter regn.

Den enda torra ved är kärnved. Med andra ord, man är tvungen att klyva sig till den om man vill göra upp eld. Ett ganska svettigt arbete kan jag försäkra. Det underlättar kanske om man har en sådan här :)

FehrmanFinalJudgment.jpg


Fehrman Final Judgment
24 cm långt, flatslipat blad
4,3 cm brett
6,4 mm tjockt
Gjort i CPM3V härdat till 57-59 RC

~Paul~
 
dePaul; sa:
Det är väl ingen som har påstått att man står där endast iklädd en kniv eller?? Jag och några andra med mig menar att en stadig kniv underlättar i en överlevnadssituation ganska väsentligt.

nix.. tyvärr, men det enda som underlättar vid en "överlevnadssituation" är kunskap.. jag vet inte, det kanske är så att om det brister på en punkt så får man kompensera på en annan.. jag har sett folk som kan hantera kniv och dom varken behöver eller använder stora knivar av den typ som vi pratar om, lite lustigt det där egentligen..

dePaul; sa:
Du har ganska fel i att påstå att man aldrig behöver klyva ved. Jag har varit tvungen att göra det ett antal gånger, i de flesta fallen har det handlat om att alla kvistar och mindre grenar har varit genomsura efter regn.

återigen så handlar det om andra grejer än stora knivar, de e inga problem att få eld med en liten kniv.. Man behöver aldrig klyva ved men det underlättar och kan i vissa fall vara lite lättare.

jag säger inte att det e fel att ha en stor kniv med sig men att försöka rättfärdiga det med någon form av överlevnad e bara trams, det går lika bra eller bättre med en Mora. Har man sedan ett knivintresse så är det inte fel att köpa och använda sina knivar, jag är ju själv svår på dyra knivar och har en handgjord same-kniv, den är dock inte lika grym som en Mora..
 

avslutad210712

Gäst
roggi; sa:
Schneeberger; sa:
Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till?
För det mesta troligtvis som förlängare.

Att man kan förkorta med en stor kniv förstår jag men du kanske menar att man monterar kniven som en bajonett innan man skall till. I så fall är en stor kniv faktiskt en av de få förlängarna som faktiskt fungerar som det.
 

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Är det bara jag som klyver min kaffeved med kniven (en liten, vass, oöm kniv), genom att slå på kniven med annan vedbit? Jag tog upp detta i en tråd tidigare, men fick inget svar.

När jag växte upp var det vanligt med vedeldning i köket hos folk och jag tror att alla som spintade stickor använde sig av den metoden. Och så har vi alltid gjort ute i stugorna när det skall eldas. Så jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns någon som använder någon annan metod?????
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.