Stor kniv till vad?

Ämnet "stora knivar" har ju ventilerats en och annan gång på utsidan.

Många har en negativ inställning till dessa och direkt kommer kommentarer om moraknivens förträfflighet.
Samma personer skriver ofta att man endast kan använda "stora knivar" till att perforera bildörrar med.

Detta användingsområde tycks mig något begränsat.

Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?

Alltså vad är användingsområdet för en kniv av typen Fällkninven A1 eller Cold Steel SRK?

OBS! Detta är en seriöst menad och nyfiken fråga!
 
Som vadarstav kanske (appropå din rubrik)?

Nä men allvarligt, vedhuggning och liknande, hugga ner träd och så. En kniv som närmar sig yxan vad gäller användningsområde. Sen är det nog detta med att det är rätt häftigt tror jag...

/A
 
Re: RE: Stor kniv till vad?

ala; sa:
Som vadarstav kanske (appropå din rubrik)?

Nä men allvarligt, vedhuggning och liknande, hugga ner träd och så. En kniv som närmar sig yxan vad gäller användningsområde. Sen är det nog detta med att det är rätt häftigt tror jag...

/A

Vedhuggning gör jag hellre med en liten yxa, än en stor kniv. Så jag är också nyfiken på vad en civilist har för användning av Ramboknivar.
 
Det finns tillfällen där en stor kniv är överlägsen en klenare kniv och yxa.

Exempel på några sådana tillfällen: I samband med rensning av tät vegetation, snår, huggning av grankvistar när man vill bygga bivack osv. Något som man inte tänker på är att en stor kniv kan vara bättre än en liten yxa i samband med klyvning av ved.

Det viktigaste förutom knivens kvalite, styrka och balans är hur den är slipad. En fullt flatslipad kniv är enligt min mening överlägsen. En sådan kan man med fördel använda också till att skära med :)

Men den viktigaste aspekten är antagligen att en kraftig kniv kan fungera i s k överlevnadssituationer på ett mer tillfresställande sätt än en liten kniv eller yxa. Men som sagt; det är ändå en kompromiss.

Det optimala skulle vara att vara utrustad med en liten Victorinox, en Mora 2000, en Fehrman och en vildmarksyxa. Tyvärr lite för tungt att bära på ;)

~Paul~
 
Ja till vad?

Möjligen till bivackbygge, om man måste fälla flera småträd snabbt. Hittills har jag alltid "klarat" mig genom att skära en bit, bryta och sedan skära av fibrerna meddelst min Mora2000. Snårskog går jag runt, inte igenom mha min machete.
Att stora knivar skulle vara bra till "överlevnad" framhålls ofta, men på vilket sätt har jag inte förstått. Någon får gärna konkretisera och övertyga mig, det är aldrig för sent att lära om.
Den bästa "överlevnadskniven" borde rimligtvis vara den man alltid bär med sig, som finns där när nåt händer. Min Fällkniven F1 (som många tycker är en "liten" kniv) får ofta ligga hemma pga vikten, varför jag misstänker att en lättare Mora-modell är vad jag rotar fram ur handskfacket/fiskeväskan den dag nåt händer (Gud förbjude). Att försöka rensa fisk med F1:an är ett rent skämt, då kan man lika gärna gröpa med en sked.
 
Som de flesta redan sagt så är det för att hugga och klyva ved med. Var ute med en normman en gång och hand föredrog att använda sig av de större sameknivarna (huggare?) istället för såg och yxa. Han kunde hantera kniven rätt och i hans händer fungerade den bättre än en yxa. Men som alltid bör en större kniv kombineras med en mindre kniv för att användas till att resna fisk/vild och allehanda småpill.

Sen så finns det militärer, amerikaner och annat folk som bara tycker det är häftigt med en stor fet kniv hängande i bältet.
 
dePaul; sa:
Det finns tillfällen där en stor kniv är överlägsen en klenare kniv och yxa.

Exempel på några sådana tillfällen: I samband med rensning av tät vegetation, snår, huggning av grankvistar när man vill bygga bivack osv. Något som man inte tänker på är att en stor kniv kan vara bättre än en liten yxa i samband med klyvning av ved.

Det viktigaste förutom knivens kvalite, styrka och balans är hur den är slipad. En fullt flatslipad kniv är enligt min mening överlägsen. En sådan kan man med fördel använda också till att skära med :)

Men den viktigaste aspekten är antagligen att en kraftig kniv kan fungera i s k överlevnadssituationer på ett mer tillfresställande sätt än en liten kniv eller yxa. Men som sagt; det är ändå en kompromiss.


~Paul~

Men lägg av, stora knivar ör fåniga för guds skull!
 
Knivar

Skulle aldrid släpa på en stor kniv i fjällen. Den är tung och obekväm. Dessutom brukar det inte finnas stora granar på kalfjället;-)
I lågland kanske det finns vissa fördelar med en stor Rambo kniv men de är nog mest "ögonmat".
 
Många av dem köps säkert av precis samma anledning som en stadsbo köper en stadsjeep med fyrhjulsdrift. Dvs man köper en image, inte en användning.
 
Schneeberger; sa:
Ämnet "stora knivar" har ju ventilerats en och annan gång på utsidan.

Många har en negativ inställning till dessa och direkt kommer kommentarer om moraknivens förträfflighet.
Samma personer skriver ofta att man endast kan använda "stora knivar" till att perforera bildörrar med.

Detta användingsområde tycks mig något begränsat.

Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?

Alltså vad är användingsområdet för en kniv av typen Fällkninven A1 eller Cold Steel SRK?

OBS! Detta är en seriöst menad och nyfiken fråga!

En stor samehuggare kan inte bara användas för ved/bränslehämtning, den fungerar utmärkt för att skära snöblock med också.

Med vedhämtning avses egentligen vide och annat småkratt som man eldar på fjället. Samehuggaren är alltså ett verktyg anpassat för sin miljö. I timmerskogen är det bättre med en yxa för vedhantering.

A1 och liknande knivar är kompromisser som ska kunna hantera kvistar och sly bättre än en liten kniv, samtidigt som de ska kunna användas för mindre göromål. Kompromisser är aldrig optimala, men fungerar tillräckligt bra för att vara ett alternativ för vissa.

Själv kör jag med olika kombiationer beroende på vad jag ska göra, ingen lösning är optimal för alla förhållanden.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.