Ficklampa?

Är på jakt efter en ficklampa. Ingen lättviktare utan en robust och stark lampa som man kan ha liggandes i bilen ellr hemma. Vad finns det för bra lampor. Det gör inget om den är stor eller lång. Huvudsaken är att den lyser starkt. Har tänkt mig i prisklass 400-900kr.

MVH Jonas.
 
Lampa

Gå till närmaste järnaffär och köp en gul PTS, den lilla modellen med fyra batterier. Kostar runt 20 kr och har en längd av cirka 20 cm. Vill du ha bättre lyseffekt byt ut glödlampan till en halogen eller ännu bättre till en xenon. Dom kostar förståss mera en själva ficklampan. Glöm Maglite, dyr och klumpig.
Koivu
 
KLAGER; sa:

Mmmmmm... den gamla fina tråden. Den tyckte jag om.

Hur som helst - finns det idag några bra argument för att INTE ha lysdioder istället för glödlampa? Det borde ju vara oslagbart ur pålitlighetssynpunkt, eller?
Är det ljusstyrkan som är problemet?

Själv skulle jag ändå köpa en bra pannlampa. Det är väldigt sällan som man inte har enorm fördel av att ha lampan i pannan.
Nackdelen är kanske att en pannlampa inte går att använda som batong (kanske det enda vettiga man kan ha en stor Maglite till).
 
Har du pengar och vill ha en bra lampa köp då en Maglite.
Har du bara behov av en ficklampa, köp en riktigt billig på OK, ÖB eller något annat ställe.

/Ulf
 
Nordesjö; sa:
Hur som helst - finns det idag några bra argument för att INTE ha lysdioder istället för glödlampa? Det borde ju vara oslagbart ur pålitlighetssynpunkt, eller?
Är det ljusstyrkan som är problemet?

Ja, det är ljusstyrkan som är problemet. Som "liten" lampa ser jag ingen anledning att inte köra med lysdiod. Frågan är snarare vad man vill ha för batteri på lampan.

Sen jag köpte min Zipka har det blivit några inköp av smålampor. Bland annat köpte jag den på Clas O som kan sättas på cykeln (tror den har utgått ur deras sortiment nu, kostade 149 eller nåt sånt), främst för att ha som cykellyse.

Sen har jag köpt några 39-kronors med blå lysdiod på Jula (det sitter två CR2032 i dem, och såna kostar runt 16 spänn styck), det är grymt drag i dem, i ett upplyst rum bländar man utan problem nån på två meter håll.

Och så hade Coop Forum några liknande som "cykellysen", det var rea på dem, en röd och en vit för 29.90 eller nåt sånt. Köpte två uppsättningar att ha som "nödlyse" till cykeln, stoppa in dem i styret eller nåt sånt så de alltid finns med.
 
Är inte maglite extremt överskattade? Har iofs bara tittat på en liten en men ljusbilden var ju kass, fullt med skuggor och ringar hur man än försökte "fokusera". Förstår inte vad som skulle vara så bra med den.

Leif...
 
bogart; sa:
Är inte maglite extremt överskattade? Har iofs bara tittat på en liten en men ljusbilden var ju kass, fullt med skuggor och ringar hur man än försökte "fokusera". Förstår inte vad som skulle vara så bra med den.

Leif...

Håller med.
För tio år sedan var Maglite det bästa, men jag tror det finns andra som är bättre idag. Även om man ska köra över dem med traktor.

Traktor, förresten... det är väl inte värre än att köra över med en cykel? :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...