vad väger er packning?

Re: matlåda

smilfink; sa:
Vill man äta ur tallrik så tycker jag en matlåda är helt ok, den väger inte så mycket så ryggen tar stryk av den.
Jag sover hellre på ett rejält liggunderlag med en fluffig sovsäck än har några futtiga kilo på ryggen och sover på bubbelplast.

Hehe... det låter som om du är förvånad över att din utrustning väger några kilon, trots att du inte är beredd att minska vikten. Det låter konstigt i mina öron.
Man kan spara många kilo utan att minska komforten. Tvärtom kan man höja den. En lätt sovsäck är till exempel fluffigare än en tung.
En normaltung sovsäck för vandring väger 1500 g. En lätt dunsäck som är lika varm men skönare och fluffigare väger ungefär hälften. Men den är naturligtvis dyrare.

Sen handlar det ju inte om att till exempel en matlåda i sig ger ryggen stryk. Tänker man att "äsch 100 g hit eller dit" så kommer du naturligtvis aldrig att komma ner i vikt.
Om du kör med den "vanliga" tallrikslådan kan du byta ut den mot en engångssopptallrik (felix färdigrätter) som är gratis, oförstörbar och väger bra mycket mindre.
Många av lättvikstlösningarna är faktiskt billigare än tungviktarna.
Plastbestick från Max Hamburgare funkar lika bra som lexanbestick.

Det är sånt tänkande som spar vikt. Vill du ha en grundpackning på under 10 kg krävs ju en del klurighet.
Ner till drygt 10 kg kommer man på att rensa onödiga prylar, men ska man komma ner längre spelar det roll hur prylarna är konstruerade.
 
Re: Re: matlåda


Hehe... det låter som om du är förvånad över att din utrustning väger några kilon, trots att du inte är beredd att minska vikten. Det låter konstigt i mina öron.
[/QUOTE]

jag trodde min packning vägde avsevärt mer än andras, vilket jag fått reda på att den inte gör.
Jag trivs med min utrustning, visst hade jag gärna köpt nytt, men det är en ekonomisk fråga. Just nu anser jag att jag har andra ställen att lägga pengarna.
Var ute tre dagar förra helgen och det gick bra...
När jag köper nytt ska jag dock se till att köpa lätta saker.
Yxan får stanna hemma, och när vädret är ok tar jag med en plastrock istället för regnstället.
MATLÅDAN!!!! Den får vara kvar! =)
 
Re: Re: Re: matlåda

smilfink; sa:
jag trodde min packning vägde avsevärt mer än andras, vilket jag fått reda på att den inte gör.

En sak som ju inte riktigt framgått i tråden här är om vikterna avser enbart ryggsäcken eller det som jänkarna kallar SOW (Skin Out Weight, d.v.s. inkluderar även kläderna på kroppen, skor/kängor och sånt).

Annars är det ju lätt att göra ryggsäcken lätt genom att stoppa de tunga sakerna i fickorna istället...

Min packvikt på 8 kg inkluderar kläderna på kroppen, skor och en hatt i skinn. Och då har jag ändå inte extremt ultralätta grejer. På min önskelista står t.ex. ett lätt regnställ i membranmaterial (bättre funktion), en dunsäck (varmare till samma vikt), lättare tält och lite sånt.
 
Vi har väl här i sverige(norden) en tradition att allt ska vara så rejält tilltaget..

Skulle HB komma med en UL-version av sitt Akto,med halva vikten på vävarna skulle jag handla direkt..jag är helt övertygad om att det skulle klara mina sommar och tidiga höstvandringar..

Ryggsäckar samma sak..går man in i en sportaffär/frilufsbutik så hittar man mest säckar på 3-4 kg,70l+ med en massa spännen o krimskrams påsytt.
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...jag vet att såna finns,men dom tas inte hem i svenska butiker.Kanske mycket på grund av just tradition.
 
gwaihir; sa:
Skulle HB komma med en UL-version av sitt Akto,med halva vikten på vävarna skulle jag handla direkt..jag är helt övertygad om att det skulle klara mina sommar och tidiga höstvandringar..

Har för mig det finns nån amerikansk tillverkare som har ett tält som är nästan ett plagiat av Akto... Och väger mindre.
 
gwaihir; sa:
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...

Min rygga väger 1270 gram (fast då är den lite strippad, tagit bort invändig skiljevägg, isyxefäste och kortat några remmar), 55 liter, fanns på Rusta för 149 spänn:) Och jag tycker den sitter bra (jag har aldrig gillat softsäckar tidigare så det är bra betyg från mig:).
http://nermander.homeip.net/bilder/nyrygga.jpg
(På bilden är den packad med några kuddar för att stå upp bara)

Den har tydligen ersatts av en nyare modell nu som har lite mer lull-lull på sig. Har inte känt på den i butik så jag vet inte om den sitter lika bra som den gamla.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1057
 
nermander; sa:
gwaihir; sa:
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...

Min rygga väger 1270 gram (fast då är den lite strippad, tagit bort invändig skiljevägg, isyxefäste och kortat några remmar), 55 liter, fanns på Rusta för 149 spänn:) Och jag tycker den sitter bra (jag har aldrig gillat softsäckar tidigare så det är bra betyg från mig:).
http://nermander.homeip.net/bilder/nyrygga.jpg
(På bilden är den packad med några kuddar för att stå upp bara)
Den måste jag åka förbi och titta på,jag har en rusta-butik i närheten. Tillsammans med ett bra regnskydd borde det funka. Jag ser dock att den nya modellen är på 50l ,kan bli lite väl tight. Men tack för tipset!

Den har tydligen ersatts av en nyare modell nu som har lite mer lull-lull på sig. Har inte känt på den i butik så jag vet inte om den sitter lika bra som den gamla.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1057
 
gwaihir; sa:
Den måste jag åka förbi och titta på,jag har en rusta-butik i närheten. Tillsammans med ett bra regnskydd borde det funka. Jag ser dock att den nya modellen är på 50l ,kan bli lite väl tight. Men tack för tipset!

Den nya har ju nät baktill och lite sånt så jag tror man kan sätta lite mer utanpå den.

Sen vet jag ju inte hur bärsystemet är på den (fast det visste jag ju inte om min heller när jag köpte den, jag fastnade för att den var ovanligt lätt:).
 
Tack för tipset!

Blev lite fel när jag citerade dig Peter..men jag ska åka förbi Rusta o kolla på ryggan. Borde funka tillsammans med ett bra regnskydd,men 50l kan bli lite väl tight.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.