vad väger er packning?

Jag går med 23 kilo och har mycket "onödigt" med mig som godis, lite vin, upplåsbart ligglagg, liten therma-rest kudde och en del ombyte i kläder. Dessutom äter jag mycket så maten väger också några kilo. På det lägger jag till en videokamera eller systemkamera och den utrustningen blir också några kilo.

Varför bära tungt? Ja, kanske för att jag orkar om jag inte springer maraton över fjället och tar många pauser. Och så vill jag leva bekvämt och ta det lungt och komma bort från IT stressen i jobbet.

Så 10 kilo täcker inte in mycket i min packning så jag tycker du har lyckats kanonbra.

// EmSt
 
och en matalåda orkar jag bära runt på!
wettextrasa ska jag helt klart ha med nästa gång!

Om du tänker så där så kommer du orka bära runt på en jättemängd onödiga prylar. Du måste greja att säga nej. Allmänt kännt är ju att liten å blir stor flod...
 
Solo eller packning før två?

Jag som trodde jag hade minimerat packningen under sommarens fjälltur. 8 dagar självhushåll i tält. Jag bar 20 kg + tjejen 10 kg. Jag hade absolut inget onødigt med meg (med undantag av dunjacka som värmeplagg och kudde. När folk beskriver sin packnings vikt som 10 - 15 kg før en veckotur är det då där två pers delar på tält køk och dyl.?

Kan man verkligen reducera vikten med 50% om man går från lätt till ultralätt utrustning?
 
Re: Solo eller packning før två?

nils73; sa:
Kan man verkligen reducera vikten med 50% om man går från lätt till ultralätt utrustning?

Jag tror att det går om man går på leder med en massa folk. På kungsleden kan man gott undvara vissa saker...
Å andra sidan är dessa saker nödvändiga på turer i obanad terräng med lite folk.
En vecka på Skåneleden kräver inte samma utrustning som några dagar på orösat kalfjäll, men visst är det bra att kunna avhjälpa problem på studs.
Min startvikt är på 15 kg för helgturer med tält, 20 - 25 kg för 2 veckor på kalfjället.

Nu går jag visserligen omkring med ett 3 - mannatält, fast det väger något över 3kg, inte så mycket.
I kommande vecka får jag mitt nya 1 - mannatält och då reducerar jag tältvikten med 1.2 kg. Inte mycket, jag kalkylerar att ungefär 3 kg kan skäras bort genom byte till lättare utrustning.
Själv tycker jag att extrakostnaden om 6000 kr till lättare utrustning INTE uppväger 3 kg i extra vikt. Valet att köpa mindre tält ligger i att liten ytstorlek ger större chans till att finna tältplats i oländig terräng och lite mer utrymme för käk i ryggsäcken.
Har man vant sig med 20kg på ryggen finns ingen anledning att byta utrustning om inte några medicinska skäl föreligger. Lite svettpärlor får man acceptera...


Mvh Hasse
 
Re: Solo eller packning før två?

nils73; sa:
Jag som trodde jag hade minimerat packningen under sommarens fjälltur. 8 dagar självhushåll i tält. Jag bar 20 kg + tjejen 10 kg. Jag hade absolut inget onødigt med meg (med undantag av dunjacka som värmeplagg och kudde. När folk beskriver sin packnings vikt som 10 - 15 kg før en veckotur är det då där två pers delar på tält køk och dyl.?
Jag hade 19,5kg på en 17-dagarstur i Padjelanta och Sarek ifjol. Eftersom jag gick ensam en del av vägen så hade jag packat för en solotur även om jag hade sällskap av olika personer totalt sett under 14 av dagarna. I packningen ingick en del onödigt, t.ex. ett rör Pringleschips och en plunta whisky. Utöver det så kan jag minimera packningsvikten med närmare 2kg med ett annat tält och en annan sovsäck och ytterligare vikt kan kapas om man tar med litet mindre käk. Nu hade jag t.ex. med efterrätt till middagen för 10 av dagarna.
Nyckeln är att väga allt och lämna det som inte är nödvändigt hemma.
En del av det man betraktar som nödvändigt är inte det... :)

[Ändrat av haskell 2004-07-11 kl 18:20]
 
Re: Solo eller packning før två?

nils73; sa:
Kan man verkligen reducera vikten med 50% om man går från lätt till ultralätt utrustning?

Om du verkligen HAR lätt utrustning så är det tveksamt, men jag vågar påstå att de flesta som tror att de har lätt packning har alldeles för mycket grejer med sig. Men 30 kg delat på två personer låter som sagt var ganska lätt.

Som flera har skrivit så handlar det om att våga säga nej till sakerna. Många bäckar små. Man ska ha med sig precis det man behöver, inte sånt som "kan vara bra att ha".

Det finns gott om sidor på webben som beskriver stegen för att lätta sin packning. En våg och sen jämföra med andras packlistor ger VÄLDIGT mycket. Min bana började med Pecka Backs lista på Il C's hemsida. Jag läste att hans keps vägde 17 gram och hämtade en väldigt tunn lätt keps... den vägde ÖVER 50 gram?! Det blev lite "Nä nu j-lar ska jag hitta nåt jag har som är lika lätt".

Min packlista finns på
http://nermander.homeip.net/latt.html
(finns lite länkar längst ner på sidan som kan vara intressanta). Listan är inte uppdaterad på länge, ska försöka ta ett ryck och få med mina ändringar.

Det finns flera gamla trådar som diskuterar lätta packlistor och föreslår ändringar.
 
Re: Re: Solo eller packning før två?

haskell; sa:
nils73; sa:
Jag som trodde jag hade minimerat packningen under sommarens fjälltur. 8 dagar självhushåll i tält. Jag bar 20 kg + tjejen 10 kg. Jag hade absolut inget onødigt med meg (med undantag av dunjacka som värmeplagg och kudde. När folk beskriver sin packnings vikt som 10 - 15 kg før en veckotur är det då där två pers delar på tält køk och dyl.?
Jag hade 19,5kg på en 17-dagarstur i Padjelanta och Sarek ifjol. Eftersom jag gick ensam en del av vägen så hade jag packat för en solotur även om jag hade sällskap av olika personer totalt sett under 14 av dagarna. I packningen ingick en del onödigt, t.ex. ett rör Pringleschips och en plunta whisky. Utöver det så kan jag minimera packningsvikten med närmare 2kg med ett annat tält och en annan sovsäck och ytterligare vikt kan kapas om man tar med litet mindre käk. Nu hade jag t.ex. med efterrätt till middagen för 10 av dagarna.
Nyckeln är att väga allt och lämna det som inte är nödvändigt hemma.
En del av det man betraktar som nödvändigt är inte det... :)

[Ändrat av haskell 2004-07-11 kl 18:20]

har du nån packlista man kan få kika på?
 
Re: Re: Re: Solo eller packning før två?

migael; sa:
har du nån packlista man kan få kika på?
Jag har ingen färdig och dessutom förändras den hela tiden vilket innebär att jag inte kommer ihåg exakt vad jag hade med. Jag kan försöka sammanställa en packlista för nästa tur. Den kommer att innehålla litet "extraprylar" som isyxa och stegjärn men det kan ju också vara intressant.
 
Tja, nu pratar vi alltså viktoptimering, inte komfort. Ska man gå omkring och ha det bra får man släpa, ska man optimera vikten får man stå ut med lite.

Matlåda:
Ska man optimera vikten, kör med frystorkat, sån sort som man kan äta i påsen. Koka bara vatten på köket, så blir det aldrig disk (och inga diskgrejor behövs tas med heller).
Jag har vägt kaffekpannan och jämfört med den lilla kastrullen, men kommit fram till att det går att packa köket i kastrullen, så den vinner även om den är lite tyngre, för packningen blir mindre = mindre rygga = totalt lättare.

Yxa:
En bra kniv räcker utmärkt istället för yxan, min polare fällde ett mindre träd (för att få en vandringsstav) med kniv, det gick alldeles utmärkt.

Vatten:
Det väger tokmycket med vattenflaskor, så se till att du har en camelback, dromedarsäck eller liknande. Då kan du också spara in på sovsäcksstorleken, koka bara upp vatten på kvällen, fyll din vattensäck och vips har du en varmvattenflaska att stoppa i sovsäcken = varmare.
Camelbacken är lättare, Dromedarsäcken håller bättre, det är ett val att fundera på. Ska du gå där det blir minusgrader, se till att ha ett munstycke som man kopplar direkt på påsen, ifall det fryser i slangen.
Ät trist mat, ej för salt, kryddig eller söt, då får du mindre vätskebehov. Gäller också för att klä dig rätt så du inte svettas i onödan och gör av med värdefull vätska.
 
lilla_my; sa:
Tja, nu pratar vi alltså viktoptimering, inte komfort. Ska man gå omkring och ha det bra får man släpa, ska man optimera vikten får man stå ut med lite.
Så illa behöver det inte vara. Jag hade det t.ex. väldigt bra komfortmässigt bortsett från att jag saknade en absid till tältet men det kan man ju lösa med en del lättare tältmodeller. :)
I.o.f.s. så var det ingen UL-packning heller men jämfört med vad en del andra redovisat så var den ju relativt lätt... ;)
Matlåda:
Ska man optimera vikten, kör med frystorkat, sån sort som man kan äta i påsen. Koka bara vatten på köket, så blir det aldrig disk (och inga diskgrejor behövs tas med heller).
Min mat väger såvitt jag vet mindre (ca 550g/dag) än maten för många andra som kör med frystorkat och jag har med mycket gott, varav det mesta är egentorkat. Jag är f.ö. ganska stor i maten...
 
lilla_my; sa:
Det väger tokmycket med vattenflaskor, så se till att du har en camelback, dromedarsäck eller liknande.

Det beror på vad man väljer för vattenflaskor (och framförallt hur mycket man behöver bära med sig).

En "påse" för vatten är (tycker jag) lite svårpackad. Det går inte att knöla ner den hur som helst i ryggsäcken utan den måste ju ligga lite "fritt".

Jag kör med Festis-flaskor, de rymmer 6 dl och väger lika mycket som halvlitersflaskor. Två såna flaskor sätter jag på ryggsäckens axelremmar och 1-2 extra i packningen, sen har jag ibland en påse från bag-in-box-vin för "läger" (där man vill ha lite mer vatten).
 
Men festisflarrorna tål inte kokande vatten, så du missar hela grejen med den varma sovsäcken. Jag tycker inte heller det är något problem att få ner vattensäcken, den ligger alltid närmast ryggen, bra påvintern också, då fryser inte vattnet. Vet inte varför du tycker den ska ligga "lite fritt". Slangen ner, sen är det bara att packa på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.