vad väger er packning?

Jag undrar hur man lyckas att vara ute och vandra en hel vecka och endast ha 9 kilo på ryggen...

Jag har packat min rygga med BAS-saker som man måste ha oavsett om man är ute en natt eller en månad, dvs liggunderlag, sovsäck, kök och bränsle, hygien/första hjälpen, matlåda med bestick, regnskydd rill ryggan, regnkläder (behövs ALLTID i år...) och liten yxa.

Vikten på detta inkl ryggsäck på 60 liter är precis 9,8 kilo.

VAD GÖR JAG FÖR FEL????

Sedan ska ju mat, vatten och pyttelite extrakläder ner... hundmat har jag inte räknat med då inte alla går runt med det... =) Men utan hundmaten och vatten till jycken blir det i alla fall uppemot 12-13 kilo.
Har alla lättviktsutrustning?
vad väger en "lätt" sovsäck?
vad väger en normal 60-liters ryggsäck?
 
Du gör inget fel förutom yxan möjligtvis. Under tio kg är väl riktigt bra.

Jag var riktigt nöjd med att komma ned runt 14 kg plus mat.

Men då hade jag tält vilket du inte verkar ha och ganska mycket fiskegrejer.

Släng ut en utrustningslista så kan vi nog optimera packningen åt dig.

Matlåda låter onödigt till exempel.
[Ändrat av crazy 2004-07-10 kl 23:38]
 
Du gör inget fel förutom yxan möjligtvis

Matlåda låter onödigt till exempel.

Yxan ska jag ha för det är långt ifrån alltid det finns huggen ved på rastplatserna och utan yxan hade inte JAG kunnat göra upp eld! =)

Matlåda onödigt? Vad ska man då äta på? en barkbit eller? Vad äter du på?
har du fler tips?
 
Vandrare; sa:
smilfink; sa:
Matlåda onödigt? Vad ska man då äta på? en barkbit eller? Vad äter du på?
har du fler tips?

Ät ur kastrullen. Mindre disk också.

Lätt tips:

Wettextrasa = handduk.

Aha, det var smart, men inte så läckert om man är två som delar på ett kök. =) och en matalåda orkar jag bära runt på!
wettextrasa ska jag helt klart ha med nästa gång!
 
Tja, dom riktigt ultralätta har ju prylar därefter. Ryggsäckar på 500g, sover på bubbelplast á 100g osv. Så visst går det att komma ner i vikt.

Poängen är inte det för mig dock. Skall man springa FEM är det klart att man vill ha så lätta grejor som möjligt. Men har man inte bråttom så gör det inte så mycket om packningen väger 10kg eller 15kg om man har en bra ryggsäck och bra kängor. Har man tiden kan man alltid rasta lite oftare och njuta av naturen.

Har du bråttom så, ja då blir det bubbelplasten :)

I övrigt har du ganska normala grejor i din packning. Jag har ett liggunderlag z-rest á 450g som duger gott. En sommarsovsäck i dun kan hamna på så lite som 600-700g.
[Ändrat av niben 2004-07-11 kl 00:06]
 
Ta med två kastruller. :)

Kniv brukar räcka bra för ved. Jag har klarat mig med det i 20 år och jag kan lova att det är många här som gör detsamma. Yxa är väldigt smidigt dock. Det finns en variant som väger endast 390 gram som jag funderade på att köpa en gång.
 
smilfink; sa:
Jag undrar hur man lyckas att vara ute och vandra en hel vecka och endast ha 9 kilo på ryggen...

Jag har packat min rygga med BAS-saker som man måste ha oavsett om man är ute en natt eller en månad, dvs liggunderlag, sovsäck, kök och bränsle, hygien/första hjälpen, matlåda med bestick, regnskydd rill ryggan, regnkläder (behövs ALLTID i år...) och liten yxa.

Vikten på detta inkl ryggsäck på 60 liter är precis 9,8 kilo.

VAD GÖR JAG FÖR FEL????

Sedan ska ju mat, vatten och pyttelite extrakläder ner... hundmat har jag inte räknat med då inte alla går runt med det... =) Men utan hundmaten och vatten till jycken blir det i alla fall uppemot 12-13 kilo.
Har alla lättviktsutrustning?
vad väger en "lätt" sovsäck?
vad väger en normal 60-liters ryggsäck?

Det enda felet enligt min mening är attityden, skall du ut i en vecka väger ryggsäcken därefter. Tyngden av din ryggsäck är på inget sätt onormal.
Antigen vänjer du dig genom någon/några kortare turer före veckoturen, tränar lite mer eller byter till UL - utrustning.
10 - 15 kg för en veckotur är o.k. fast rör du dig på vandringsled kan vissa saker offras såsom yxa e.t.c

Jag ser tillbaka på mina och kompisarnas packningsbryderier och inser numera att många "ryggknäckardagar" kunde ha undvikits genom lite invänjning enligt ovan.
Varje vår, om jag inte har varit ute på vintertur, blir vårturen jobbig p.g.a. kroppens glömska hur det var ett halvår tidigare. Efter några (någon) kortare turer försvinner obehaget.
Därför blir min slutkläm, gå någon/några helgturer före veckoturen så fixar du säkert 15 kg galant.

MVH Hasse
 
Tycker du ska vara väldigt nöjd med 9,8 kg, om du nu har fått med dig allt då.

Jag ligger på mellan 13,5-14 kg exklusive mat och vatten, vilket jag tror de flesta håller med om är bra. Men då har jag lagt till tält förståss, på 2,1 kg (HB Nallo 2). Det blir 11,9 kg om man utgår från din vikt. Sedan vill jag gärna he med mig en bok att läsa på kvällen, en liten pannlampa, kamerautrustningen är ju nästan 1 kg. Med en del sånt så kommer jag upp i mina kg. Är du nöjd och inte tycker att du saknar något ska du vara nöjd med din packning.

Matlåda som andra nämnt, lite onödigt. Antingen äter man i väl kastrull om man inte käkar wild life/real tur varianten på frystorkat.

Yxa är väl sådär. Har en bekant som anser det är det viktigaste att få med sig. Han har å andra sidan inte ens tält med sig på kalfjället! För de flesta är det onödigt tror jag.

Ha dé
Peter
 
Det är utbudet som är dåligt...

smilfink; sa:
Jag undrar hur man lyckas att vara ute och vandra en hel vecka och endast ha 9 kilo på ryggen...

Jag har packat min rygga med BAS-saker som man måste ha oavsett om man är ute en natt eller en månad, dvs liggunderlag, sovsäck, kök och bränsle, hygien/första hjälpen, matlåda med bestick, regnskydd rill ryggan, regnkläder (behövs ALLTID i år...) och liten yxa.

Vikten på detta inkl ryggsäck på 60 liter är precis 9,8 kilo.

VAD GÖR JAG FÖR FEL????
Fel och fel... Det är nog isåfall mest marknadens och producenternas fel.
Du har förmodligen ganska tunga prylar. Det är tyvärr så att väldigt mycket av den friluftsutrustning som säljs är ganska tung. Ett typexempel på detta är att många av dagens ryggsäckar väger närmare 4kg. Jag fick en tankeställare när jag för drygt ett år sedan insåg att den lättaste ryggsäck jag hade som kunde rymma min packning var min 20 år gamla Haglöfs Grönland Expedition...
Det absolut bästa tipset jag kan ge är att väga alla prylar. Om du t.ex. har flera alternativa klädesplagg så väg alla och välj det lättaste av dem. Om du väger alla dina kläder så kommer du att bli smått chockad över hur stor viktskillnad det kan vara på en del "utbytbara" plagg. Jag har säkert sparat över 1kg - orkar inte kontrollräkna - i min packning bara på detta!

De vanligaste vikttjuvarna i en standardpackning och vad jag använder:

- ryggsäck; Jag använder en Crux A70 (70l) på 1,4kg eller en GraniteGear Vapor Trail (~58l) på 900g.
- kök, kastrull (och bränsle); Jag använder MSR PocketRocket och en Primus Litech Trek Kettle. Ett vanligt Trangia väger bly. Besticken är GSI:s små blå lexanbestick (sked och gaffel). Dessa säljs numera bl.a. på Stadium under märket Hiker.
- sovsäck; Jag använder f.n. en Marmot Never Winter (dun) eller en Mountain Equipment Dreamcatcher 500 men jag kommer att byta till något riktigt lätt vad det lider.
- liggunderlag; Jag kör med ett Z-rest eller ett Therm-a-rest Ultralite. De nyare varianterna är något lättare.
- regnkläder; Jag har ett Marmot Precipställ.
- vadarskor; Jag använder orienteringsskor numera.
- tält; Jag använder ett onödigt tungt Hilleberg Unna. Här kan man spara mycket vikt.
- hygien/första hjälpen; Jag strippar bort så mycket som möjligt. Köp småförpackningar och/eller packa om i t.ex. filmburkar.

I övrigt försöker jag minimera mängden kläder och istället ta med ett par påsar Y3.

/Fredrik, med målsättningen att komma under 15kg för en komplett 10-dagarspackning med tält, kök och mat och som även inkluderar isyxa, stegjärn och hjälm. Det är en bit kvar men jag har kommit en bit på väg.
 
Re: Det är utbudet som är dåligt...

haskell; sa:
- sovsäck; Jag använder f.n. en Marmot Never Winter (dun) eller en Mountain Equipment Dreamcatcher 500 men jag kommer att byta till något riktigt lätt vad det lider.

Jag köpte en dreamcatcher 300 men skall uppgradera den till en 500. Du tycket alltså inte den extra vikten kompenseras av sovkomforten? Att kunna sitta i sovsäcken kalla mornar med benen i kors. Bara det var ju suveränt.
 
Re: Re: Det är utbudet som är dåligt...

crazy; sa:
Jag köpte en dreamcatcher 300 men skall uppgradera den till en 500. Du tycket alltså inte den extra vikten kompenseras av sovkomforten? Att kunna sitta i sovsäcken kalla mornar med benen i kors. Bara det var ju suveränt.
Man kan få god sovkomfort även med en lättare säck. En lättare säck har bl.a. bättre dun, lättare tyg och kortare eller ingen dragkedja.
Jag har inget emot min ME eller Marmot, däremot vill jag kapa 0,5kg till sommarturerna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.