Varning: Oseriös säljare!

Sovsäcken som denna säljare har till salu är en tre år gammal Carinthia Lite Line 400 som har en komfortgräns på -3 grader. Inte en "ny" sovsäck med -10 graders komfort temperatur som anges i annonsen!!!:

[redigerat av admin]
 
Går man in på personens hemsida verkar han ha varit "gäst på Utsidan", men har inte uppdaterat sin dagbok sedan 99.

Å andra sidan kan jag inte låta bli att undra lite även över kontrahenten, som inte anger ett skvatt om sig själv, och som tydligen bara ev. lagt en cykel här på forumet tidigare? Har du tänkt köpa säcken och sett den, eller vad?

Raskesven
 
WetBoy; sa:
Sovsäcken som denna säljare har till salu är en tre år gammal Carinthia Lite Line 400 som har en komfortgräns på -3 grader. Inte en "ny" sovsäck med -10 graders komfort temperatur som anges i annonsen!!!:

[redigerat av admin]


Uhhhhhh, jag skall akta mig för denna kille va.
 
Re: Skaffa er ett liv!

Visst var det ett plumpt påhopp. Du vet att du kan rapportera oseriösa inlägg?

Men å andra sidan, nu står det i din annons komforttemp -3 grader. Hade "Pelle Plutt" rätt angående komforttempen?

/Håkan
 
Verkar inte speciellt seriöst att efter första inlägget gå in och peta i annonsen och låtsas som det regnar.

Raskesven
 
Det finns/fanns tyvärr vissa andra som är betydligt oärligare än skriver fel temp på en sovsäck.

Tillvägagångssättet var att ta pengar i förskott för att sedan skicka antingen fel vara eller ingen vara alls. Det handlar om stora summor pengar då det var
klätterkusenkläder som "blivit över från expedition" som "såldes" .

Det pågår dock ett arbete för att lokalisera dom som blivit lurade och för att sedan göra gemensamt slag i saken och vidta lämpliga åtgärder. Denna person använde dessutom sitt "samarbete" med utsidan som "referens" för att bevisa sin ärlighet.


Ett tips till alla här är att INTE betala in pengar i förskott till någon. Inte heller postförskott är säkert. Jag beställde själv via postförskott just för att minimera riskerna. När jag kom hem och hittade fel klädesplagg i paketet var det lite sent att reklamera till posten och jag hade således igen möjlighet att få pengarna tillbaka :(
 
titta på blocket!!!

det bästa är då nog att gå via blocket...eller om utsidan skaffar en liknande tjänst. för 70 kronor tar de hand om det finansiella. säljaren väntar på att köparen sätter in pengar på blocket. när så är gjort skickar säljaren varorna till köparen. när köparen har tittat på varorna och godkänt dem så säger man till blocket att betala ut pengarna. är man inte nöjd så skickar man tillbaka varorna och blocket flyttar tillbaka pengarna till köparens konto. detta system minimerar iaf risken för detta oärliga spel. men säker kan man säkert aldrig vara.
 
det här med att Utsidan skulle göra som Blocket tycker jag var en ypperlig ide, skulle kännas mycket bättre.
 
_Erik_; sa:
Ett tips till alla här är att INTE betala in pengar i förskott till någon. Inte heller postförskott är säkert. (

Nu blir det här en liten annan diskussion än den ursprungliga, men jag tycker att Erik har fel här som vill dra alla säljare över en kam och säga till folk att inte köpa begagnat med förskott.

Visst är det optimalt att säljare och köpare kan träffas, så att kontanter kan lämnas direkt efter kontroll att grejorna är ok. Men det är ju inte alltid det är möjligt i vårt avlånga land. (Särskilt inte i mitt fall, jag bor i England)

Det är mycket begärt att säljare ska skicka iväg dyra Hillebergstält och annat och hoppas på betalning i efterskott. Jag tycker förskottsbetalning är ok, om man har fått utförlig information av säljaren. Tex när jag sålt utrustning här på Utsidan.se har jag mailat mina telefonnummer, hemadress etc till intresserade, plus bilder tagna på det jag säljer. Den som är orolig kan alltid ringa upp, kolla upp att adressen stämmer etc. På samma vis har jag handlat begagnat ibland via Engelska forum. Det har fungerat bra.

De oseriösa säljare som tar risken att få någon arg lurad köpare med vänner som knackar på dörren mitt i natten är nog rätt få..
 
Jag är en av de drabbade i frågan om Musenkläderna som såldes och antingen inte levererades alt. att fel kläder skickades. Hur många är det egentligen som råkat ut för detta bedrägeri?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.