Snygg förändring

clindh

Forumvärd
Re: stökigt

texas_jens; sa:
Mängden blinkande annonser gör att jag vill gömma mej bakom kontorstolen. Nästan lika illa som tv4.se. blää - tur att man inte betalar iaf!!!
En stilla undran: vem tycker du skall betala då, om annonsörer inte skall få och medlemmarna inte vill?

Med Klubbmedlemskap hade du ivartfall sluppit den feta 300x300-annonsen och "fiskpinnen".
 
vem ska betala?

Utsidans ambitionsnivå är uppenbarligen att tjäna pengar och då är det klart man tar in annonser, det ger ju pengar. jag kanske skulle hålt mej borta från att tycka om de blinkande annonserna men de bidrar till den även i övrigt stökiga layouten. Och bara för the record så funkar det alldeles utmärkt att driva enklare forum utan annonspengar om man vill (www.happymtb.org). Men som sagt utsidan har ju anställda som ska ha lön.

För övrigt så är min poäng att förstasidans layout är mycket stökigare och mycket mer aftonbladet-aktig nu än vad den tidigare var - och det är negativt. Men, men det är bara mina 22 cents.

trevligt frilufsande på er //jensa :)
 

clindh

Forumvärd
Jag får nog rätta en del feluppfattningar:
Inkomsterna täcker driften och lite till, jag tror du överskattar lite vad man drar in på annonser. Utsidan har inga anställda, det mesta arbeter sker fn oavlönat och på kvällstid men visst - ambitionen är att kunna dra in så pass att vi kan ta ut en vettig slant för vårt arbete.

Jag tror inte happymtb pumpar ut +200 Gb i månaden till 10 000 besökare om dagen, sådana volymer kostar.

Det sagt så tar vi till oss kritiken ang förstasidan, jag kan hålla med om att den är klart mer kompakt än förut.
 
Bättre förr.

clindh; sa:
[...] så tar vi till oss kritiken ang förstasidan [...]

Hej Christer,
har inte läst alla andra inlägg i denna tråd och kommer nu med lite kritik angående den nya förstasidan.

För att börja med något bra:
Bra är att menyerna kan öppnas snabbare nu än förr.

Mycket synd är dock att Utsidan numera tillhör de (ytterst fåtaliga) sidor som orsakar problem med scroll-listen på huvudfönstrets högra sida. Scroll-listen försvinner, den finns inte längre, puts väck. Det är bara med lite tricks man får tillbaka den, man måste förminska fönstret och sedan återförstora...och sedan kommer scroll-listen tillbaka, om än med märkliga positioner, dvs plötsligen befinner man sig någonstans i fönstrets nedersta tredjedel.

Det jobbiga är att detta fortsätter även om man lämnar utsidan och surfar på andra sidor, vilket tyder på ett lite speciellt plugin eller script eller någonting som ni använder på den nya sidan. Gör ni?
Det gäller verkligen bara ytterst få sidor på nätet (1-3 %), och nu är Utsidan också med i denna tvivelaktiga "klubb".

Jag använder KDE Konqueror som browser.

En sak till:
Jag tycker forumlistan på förstasidan borde vara längre, däremot behöver Inloggad-som-fönstret inte alls vara så stor som det är nu. På det viset skulle man få plats för en längre forumlista.

Bortsett från menyernas längre laddningstid var förstasidan klart bättre före förändringen.
Tycker jag.

Vad tycker du om mina synpunkter, speciellt om den mystiskt döende scroll-listen?

Med vänliga besserwisser-hälsningar,
/Georg ;)
 

clindh

Forumvärd
Det där känner jag igen; trodde bara det var gamla Netscape 4.1 som hade den buggen. Jag tog bort stödet för NS4.1 iom omdesignen men den behövs tydligen ändå. Finns det inga uppdateringar du kan prova?

Problemet orsakas av att Utsidans design är i två tabeller, dels en stor ruta dels en smal med annonserna i. Den första tabellen har "align=left" för att den skall kunna läggas ut komplett, innan annonstabellen laddas till höger om den. Konquerer verkar inte räkna rätt på sidans höjden då man gör så.

Det finns andra sätt att lösa det dock så kan jag bara känna igen en Konquerer kan jag nog fixa det - någon som vet hur den identifierar sig?
 
Konstigt Kryptiska Konqueror:n.

Hej igen!

clindh; sa:
Det där känner jag igen; trodde bara det var gamla Netscape 4.1 som hade den buggen. Jag tog bort stödet för NS4.1 iom omdesignen men den behövs tydligen ändå. Finns det inga uppdateringar du kan prova?

Njae, inte riktigt. Hade f.n. inte planerat att uppdatera min annars mycket bra arbetande browser. Om det nu finns uppdateringar. Det här är Konqueror 3.1.1. och jag vet inte om det finns en som är nyare.
Kan inte du återaktivera stödet för NS 4.1?


Det finns andra sätt att lösa det dock så kan jag bara känna igen en Konquerer kan jag nog fixa det - någon som vet hur den identifierar sig?

Konqueror och Opera är de enda som kan låtsas vara en annan.
Konqueror kan härma alla MSIE-versioner, wget, w3m, Lynx, Mozilla, NS 4.76, NS 3.01 och Opera 4.03..., den kan låtsas att dessa browsers befinner sig både på en Mac eller ett Windows-system och den kan identifiera sig i sitt default-läge, dvs som Konqueror på ett Linux-system.
Det är fallet just nu.
Kan du inte kolla i dagens log-fil hur jag identifieras?
Möjligtvis finns ingen särskilt Konqueror-identifiering, igår bläddrade jag nämligen lite i en bok om JavaScript och där visade de en skript just för att kolla besökarnas browser. I boken skrev de om ett enda undantag där skripten inte funkar - och det var just Konqueror. :( :cool:

/Georg
 
Min browser (Konqueror i standard-inställning) identifierar sig så här:

Din webbläsare: Mozilla/5.0
(compatible; Konqueror/3.1; Linux)


/Georg
 
Hej Christer,
vad är det egentligen som pågår med utsidans tekniska sida och som gör att det verkar ha gått lite utför, rent tekniskt sett?
Nu menar jag inte ens denna bristande browserstöd som vi tidigare har pratat om.
Jag syftar på upprepade probs med att nå utsidan, upprepade felrapporter som hängde ihop med MySQL-överlastning samt upprepat strul med Javascript som verkar hänga ihop med reklamen här till höger.

Jag bara undrar.

mvh,
/Georg
 

clindh

Forumvärd
Vi har en server som gett upp hårdvarumässigt, vilket gör att vi kör Utsidan och en del annat på en annan server som inte riktigt pallar med. Typiskt nog händer sådant här när man själv (och andra) försöker ha semester så det tar lite extra tid att få fixat. Vi jobbar dock på det just nu.

Javascript-strul har jag dock inte hört något om, vad händer?
 
clindh; sa:
Javascript-strul har jag dock inte hört något om, vad händer?

Det verkar vara en svårupptäckt eller halvdålig standard eller något i denna riktning, eftersom min annars jättestabila Konqueror med fullt Javascript-stöd gick fast vid några tillfällen de senaste dagarna.

Häromdagen råkade jag surfa med IE, lite pinsamt men sant. Hursomhelst, IE bad mig jämt och ständigt med dessa gråa popup-fönster att godkänna si och så och precis allting som jag försökte göra på Utsidan. Jag korrigerar: jag gjorde inte någonting, IE frågade redan under försöket att bygga upp Utsidans startsida, den frågade mig 100 gånger om den får visa sidan och jag tänkte lika ofta "Javisst för katten, är'u inte klar än, vad håller du på med?" Man ska ju ha överseende med Redmond-grabbarnas produkter.
Men det var inte skoj.
Och, som sagt, det hade något att göra med Javascript-element på den nya Utsidan.

/G.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.