Prinsessan på ärten mentalitet .

De flesta diskusioner är egentligen meningslösa. Även denna tråd har väl lite meningslöshet över sig. Jag menar, varför ska du, jag eller någon annan bry sig om vad andra väljer att prata om. Det, om något är väl meningslöst. Det är väl egentligen väldigt få gånger man diskuterar något meningsfullt. Är inte det själva meningen med friluftsliv. Allt man gör i livet behöver inte vara meningsfullt. Att kunna slappna av och göra saker som egentligen inte har någon som helst mening.

Men vem ska egentligen säga vad som är menigsfullt. Det kanske är meningsfullt för en person, men helt meningslöst för någon annan. Vi har en jäkligt populär tråd här på utsidan som heter: Brudar i fjällen!. Den är egentligen meningslös, men jäkligt rolig och trevlig att läsa.

Ni dömmer folk för att dem är prylbesatta men ni verkar väl lite besatta ni med. Jag menar, räkna alla dagar man är ute. Är inte det MENINGSLÖST???

/
 
A.S.; sa:
Ni dömmer folk för att dem är prylbesatta men ni verkar väl lite besatta ni med. Jag menar, räkna alla dagar man är ute. Är inte det MENINGSLÖST???
/

Jag dömer ingen, men tycker det är märkligt att man snackar pseudovetenskapliga pryldiskussioner i ett helt år för en veckas friluftsliv när det bevisligen är så förbaskat lätt att bege sig ut.
Där klämmer skon, man måste göra enkla saker så komplicerade!
 
Röksvamp; sa:
Jag dömer ingen, men tycker det är märkligt att man snackar pseudovetenskapliga pryldiskussioner i ett helt år för en veckas friluftsliv.

Varför då?

Det är väl bara ett sätt att få de övriga veckorna på året lite roligare. Om man tycker att förberedelserna inför en semester är lika kul som själva semestern så är det ett väldigt bra sätt att få ett roligt år.

/Stellan
 
Röksvamp; sa:
Jag dömer ingen, men tycker det är märkligt att man snackar pseudovetenskapliga pryldiskussioner i ett helt år för en veckas friluftsliv när det bevisligen är så förbaskat lätt att bege sig ut.
Där klämmer skon, man måste göra enkla saker så komplicerade!

Sista meningen motsäger ju din första...
 
j_stellan; sa:
Röksvamp; sa:
Jag dömer ingen, men tycker det är märkligt att man snackar pseudovetenskapliga pryldiskussioner i ett helt år för en veckas friluftsliv.

Varför då?

Det är väl bara ett sätt att få de övriga veckorna på året lite roligare. Om man tycker att förberedelserna inför en semester är lika kul som själva semestern så är det ett väldigt bra sätt att få ett roligt år.

/Stellan
Jag håller med om att förberelserna är en del av nöjet, så sant. Men, men...som normal frilufsare tycker jag att det är lite konstigt att som en del gör, gräva ner sig i pryldiskussioner som många gånger inte ger något annat en felriktad uppmärksamhet.
Naturupplevelsen är väl ändå det som räknas, eller?
För en del är tydligen symbolvärdet viktigare än naturupplevelsen, tycks vara så.
När jag utgår från min ståndpunkt, så är friluftsliv primärt, annars kan man ju säga t.e.x. att mitt primära intresse är att få pröva prylar, naturupplevelsen får jag på köpet när jag provar.
Det köper jag, klankar inte ner på något enskilt intresse.

Med risk för upprepning, långt ifrån alla pryldiskussioner är onödiga, det har jag aldrig påstått. Har själv ställt någon fråga...

MVH Hasse som drar sig tillbaka en smula...
 
Då och då verkar någon få frispel mot att det diskuteras så mycket om prylar. Mitt råd är att posta intressanta inlägg som inte handlar om prylar istället för att gnälla på andra. Då kanske Utsidan blir mer intressant för oss som inte är så prylfixerade.

Själv har jag inte något problem med prylnissar. Det är lätt att sortera bort de trådar som inte intresserar en.

/Jonas U
 
Är det så svårt att fatta att vi människor är olika. Vissa gillar att disskutera prylar andra gillar det inte, vissa har erfarenhet, vissa har det inte, vissa gnäller medans vissa bara är glada och nöjda =)

Sen finns det de som inte ens har internet...

Själv gillar jag att följa diskussioner här på forumet, vissa inlägg tycker jag är ointressanta och dem läser jag inte, vissa ger tips och hjälp. Här finns möjligheter att få någons åsikt om en vandringsled eller en sovsäck man funderar på att köpa.
Utsidan är som en uppslagsbok man kan leta reda på det man vill veta utan att läsa hela boken...
 
Kejsarens nya kläder +6 till

Diverse funderingar och svar på svar..Det liknar en hel roman!!!

1.Har funderat och efter en snabb koll här på sidan & i min kvinnligare bekantskapskrets, så hoppas jag att begreppet ”Prinsessan på ärten” mentalitet
Tolkas som” Prinsen på ärten” eller kanske ”kejsarens nya kläder mentalitet vore bättre?? Detta då vi grabbar verkar mer fixerade på våra prylar.
(Eller som Freud säkert skulle sagt PRYLEN).

2.Boktips . Jag har genom åren mer och mer uppskattat Normännen som har en betydligt
sundare och mer avdramatiserad syn på prylar / utrustning med mer fokus på upplevelsen och prestationen. Läs Tex.: Erling Kagge eller ännu hellre Stein P (Stein P.s eventyrlige reiser) han går steget längre och tycker att ” För att mäta sig mot tidigare prestationer, äventyrare och upplevelser måste det självklart ske med dåtidens utrustning och tekniker.

3. Fråga om / Mitt eget arbete
du menar nog försörjning tack för omtanken, men den är ordnat självständigt dom närmsta 2 åren tack vare minimala levnadskostnader DVS: låga anspråk, inga lån, lite skog ,lite sparade pengar och ett 1700tals hus/gård som faktiskt funkar bra utan det mesta som kostar på löpande basis. Det går även att kallställa långa perioder (det sker automatiskt när man slutar elda:) när jag åker iväg. Det mesta är ju prioriteringar och egna val.
Ingen kan få alla ting och även ha tid.
(fan man skulle ju börja med att brodera väggbonader)

4. Patetiskt att räkna dagar??/
Du en av höjdarna ensam i tältet på kvällen har varit att skriva dagbok (eller ja säger ”Loggbok” låter inte så tjejigt). Sedan är det ju rätt kul att ha som minnes & motivations bank .
Dagbok, try it you vill like it.(som Kenta skulle sagt)

5. Kom ihåg att jag borde inte komma här och snacka .
Jag som har klättrings grejor (i runda slängar) för över 60 000kr . Kajaker (egna 2st VKV+Reval ) med kringutrustning för ca: 35.000. Cyklar 5st för ca: 40.000kr . Så mycket skidor av alla de slag så det täcker 6 meter vägg. Mer än tio ryggsäckar, 5 kvalitets tält, 8 sovsäckar och mye mer.. Borde veta att den tekniska motiveringen till nya ”måste prylar” låg/ligger snarare i att övertala en betydligt mer sansad fru. Men självklart oxå i ballhets /skrytvärde mot andra . Efter ett sabbatsår/2003 från allt företagande och en total focus på uteliv. Ligger det mesta av utrustningen kvar i garderoberna och alltmer används en rätt basic grundutrustning i alla aktiviteter som är enkel och framförallt lätt, efter att man lärt sig hur lite man behöver till det mesta.

Så visst är utrustning viktig inte minst ur säkerhets perspektivet, men kunskapen och omdömet väger ingeting och det har man alltid med sig.

Handen på hjärtat det är svårt att hitta perfekt & felfri utrustning som ska andvändas på riktigt,, men det är faktiskt lätt att hitta tillräckligt bra grejor för att kunna gå ut .
Kolla Öststatarna är vi så mycket sämre ?

6. Varför diskutera ???? Trodde man skulle de i ett diskussions forum men "vatt ö heck" rätta mig om jag har fel.
Glad ändå .
Ronney Kull


[Ändrat av Ego 2004-01-11 kl 23:15]
 
utter; sa:
Då och då verkar någon få frispel mot att det diskuteras så mycket om prylar. Mitt råd är att posta intressanta inlägg som inte handlar om prylar istället för att gnälla på andra. Då kanske Utsidan blir mer intressant för oss som inte är så prylfixerade.

Huvudet på spiken!
Om det skulle vara något problem så är det inte at det skrivs för mycket om utrustning, utan att det skrivs för lite om annat.

Den roligaste läsningen tycker jag är när någon skriverom sina förberedelser för en tur, eller reflekterar över den i efterhand.
Sedan är det förstås roligt att läsa pryldiskussioner också. Visst är det torrsim, men hellre torrsim än inte simma alls.

/Gustav, alldeles för sällan ute, men så ofta jag hinner.
 

Guest

Gäst
... på ärten

Reagerade på rubrikens prinsessa, men det verkar som om jag är ensam tjej på den här tråden.
Tror inte att jag är särskilt "prylfixerad", men jag tycker absolut att det är värdefullt att få tips om bra/dåliga grejer när man själv behöver skaffa något nytt. Visserligen är jag väl inte direkt någon äventyrare, i betydelsen stora viktiga expeditioner ut i svårtillgänglig natur. Själv är jag ute varje dag istället, går minst en timme i obanad skogsterräng med min hund (och det anser jag själv är en otrolig lyx - tänk bara att få sitta på en stubbe och ta förmiddagskaffet medan solen höjer sig över snöklädda grantoppar!). Och jag ser absolut inget värde i att gå och lida med morfars opraktiska rygga/skidor/anorak/pjäxor etc. istället för moderna saker som ger mig själv större utbyte av utflykten. Istället för att gå och svära över att det sipprar in vatten i kängorna när jag måste gena över mossar och vattendrag, skaffar jag mig förstås (anpassat efter budget, visserligen) ett par moderna skodon som står emot vätan bättre. Och då är det väl schysst att kunna höra efter vilka erfarenheter andra har av olika märken och modeller, innan man kastar ut en förfärlig massa pengar - som det ju blir!? Är jag en "prinsessan på ärten" för att jag vägrar att gå omkring i vinterskogen med blöta fötter...? Jag anser inte det själv.

Och jag har inga problem med att lyssna på andra som pratar om prylar, det stör mig inte. Kanske handlar det mer om tolerans - att acceptera att alla inte är av samma åsikt/har samma inriktning som en själv. Själv längtar jag inte efter långa vandringar / klättringar under svåra förhållanden, men det stör väl inte mig att andra lyriskt beskriver den sortens situationer. Jag föredrar djupa skogen före kalfjället, men är rätt glad att alla inte är som jag (då vore det inte lika fridfullt och tyst där jag går...!).
/Anna
 
Re: ... på ärten

Velma; sa:
Reagerade på rubrikens prinsessa, men det verkar som om jag är ensam tjej på den här tråden.

Jag föredrar djupa skogen före kalfjället, men är rätt glad att alla inte är som jag (då vore det inte lika fridfullt och tyst där jag går...!).
/Anna

Jo jag reagerade själv . Så du är inte ensam att reta dig på den provokativa titeln.
(Kolla en bit upp.)
Men du har så rätt. Det gäller att väga sina ord i ett samhälle där hälften av tjejerna har en högre matchvikt änn mig själv.
Men jag är rätt nöjd med att ingen är som mig me!
Då hade jag ju inte varit bäst i något och inte snyggast för någon.

Mors Ronney Kull
[Ändrat av Ego 2004-01-12 kl 19:13]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.