Prinsessan på ärten mentalitet .

Re: Re: Tid och pengar - inte mycket samband för mig

Röksvamp; sa:
boran; sa:
Jag tror att det är just det stora friluftsintresset som gör att alla kvasidetaljer i en packning diskuteras så rigoröst. Man kommer inte ut så ofta man vill och kan inte stänga av intresset mellan varven.
Antagligen ligger problemet i ekorrhjulsproblematiken, allt för många sitter fast i meningslösa vardagsbestyr.
Därav prat i kvadrat istället för praktik.
Word! Så är det nog, iallafall stämmer det för mig. T.o.m. att gå ner till 90% skulle göra underverk. Då får man ju i princip dubbelt så mycket semester varje år...
*drömmer sig ut i naturen* :)
 
Re: Re: Re: Tid och pengar - inte mycket samband för mig

haskell; sa:
Röksvamp; sa:
boran; sa:
Jag tror att det är just det stora friluftsintresset som gör att alla kvasidetaljer i en packning diskuteras så rigoröst. Man kommer inte ut så ofta man vill och kan inte stänga av intresset mellan varven.
Antagligen ligger problemet i ekorrhjulsproblematiken, allt för många sitter fast i meningslösa vardagsbestyr.
Därav prat i kvadrat istället för praktik.
Word! Så är det nog, iallafall stämmer det för mig. T.o.m. att gå ner till 90% skulle göra underverk. Då får man ju i princip dubbelt så mycket semester varje år...
*drömmer sig ut i naturen* :)
Räcker väl med lite tjänstledighet väl? Lugn, dina drömmar kan bli verklighet...
 
Re: Tid...

Hans Andersson>>>> I mycket är vi nog rätt så överens om det nu är av betydelse :)
De som vistas ute dagarna på sina arbetsplatser är de som har mest timmar utomhus och har alltså mest uteliv. Några ur denna kategori finns säkert med på utsidan. På den andra sidan finns de som är ute som en friluftsaktivitet, alltså ute i den fria luften av fri vilja utövande en aktivitet. Mellan dessa finns ju en rätt så stor spänvidd som du redan gett exempel på.
Vad marknaden har för målgrupp är givetvis detta breda lager av penningstarka friluftsaktiva människor. Sedan har det ingen betydelse hur många timmar man är ute i den fria luften. I detta berg av frilutsprylar är det inte lätt att hitta rätt och jag tror det är en av anlednigarna att det är så mycket prylsnack på utsidan. Det är bättre att lägga ner energi här för att kunna bestämma sig för att att lägga sina surt förvärvade pengar på en produkt som inte är så bra. Sedan kan det vara så att de som köper grejer första gången behöver mycket mer information än olditmers som varit med längre.
Visst klarar man sig med enkla grejer och speciellt ute i låglandet men står man där i sina Levis och en jacka från JC så måste det till lite i alla fall. Alla har inte kläder för uteliv hängande i garderoben. Men man behöver naturligtvis inte gå på reklamen så länge man känner till ITAB.
Att komma ut är inte alltid så lätt och det kan vara som du säger men det kan även vara tvärtom. Att ta sig ut blir ytterligare en stressfaktor och att köpa sig en vecka till i stället för ett regnställ tror jag inte heller på. Det är inte så lätt att få ledigt om man har ett jobb.
Men friluftsliv kan vara så mycket. Som de två 80 åriga damer som kom på båten vid Kebnats och skulle tillbringa en vecka i Salto. Jag träffade dom på järnvägsstationen i Gällviare på väg hem och de hade haft en fantastisk vecka med dagsturer medan jag vandrat i regn och rusk den tiden.
I UTE magsinet finns också en bra. Gästkrönika om en resa.
 
Re: Re: Tid...

walk_alone; sa:
Visst klarar man sig med enkla grejer och speciellt ute i låglandet men står man där i sina Levis och en jacka från JC så måste det till lite i alla fall. Alla har inte kläder för uteliv hängande i garderoben.

Mina gamla m59 fungerar alldeles utmärkt, likaså ett enkelt regnställ utan membran. På sommaren, oavsett vad jag än befinner mig använder jag mig av dessa plagg.
Blir det riktigt tufft eller regnigt, hjälper membrangrejerna föga. Sommaren -02 i Värmland var ruskigt blöt, regn i en vecka. Mitt regnställ med membran var inte mycket att hurra för efter någon dag med hög luftfuktighet och strilande regn. Jag var sjöblöt ända in på kroppen av svett.
Fördelen med friluftsliv på sommaren är den goda möjligheten till självtorkning, något som inte bekommer mig ett enda dugg utan hör friluftslivet till.
Här kommer "prinsessan på ärten-syndromet" in i bilden igen. Lite måste man vara beredd på.
Du kommer säkert ihåg hur det var som barn. Man var ute i snön tills det skrek i tårna. Visst frös man, men det var skoj! För att inte tala om de långa sommarbaden där föräldrarna nästan fick dra upp en. Frös, det gjorde man, inget farligt.
Vart tar denna glädje vägen under vuxenlivet?
Med lägre temperaturer och blåst, hösten, blir det annorlunda. Då kan man behöva vissa av de dyrare prylarna.
Utav dessa erfarenheter avråder jag nybörjare(nåja, jag är ju inte så värst erfaren ändå) att slänga ut tusentals kronor innan de vet att de kommer att vistas på höstfjället e.t.c.
Pengarna läggs med fördel på något annat.
Visst jag förnekar inte att vissa prylar underlättar, men som sagt en normal användare klarar sig fint utan flertalet av dem under sommarmånaderna.

Nåväl, en stofil som jag landade här p.g.a. att ha mött för många som krånglar till det. Detta ständiga tjat om utrustning!
Det är väl ändå hög tid att avdramtisera hela grejen?
Min åsikt är den att man först drar ut på lätta turer. Köper enkla saker till att börja med och väljer kräset när man inser att ett behov föreligger för nya inköp.
Det är dumt att gå motsatt håll, köpa GPS för att gå Skåneleden...

En anekdot: När jag precis vadat under Alep Pastajekna i Sarek dyker en kraftkvinna runt 50 års åldern upp. Ensam vandrar hon igenom Sarek efter att ha varit ute i direkt anslutning före denna tur i 10 dagar.
Där insåg jag att man låg i lä...

MVH Hasse
 
Jag önskar bara att jag fick tillfälle att komma ut mer under egen regi. Visst får jag skog så det räcker men den är mest bortsprängd av granater och luften är inte särskillt frisk eftersom krutröken ligger tung. Lumpen är betungande.

Detta leder till att jag drömmer mig bort. Till en plats där man inte konkar på onödiga larmminor eller hemska vapen. Och vips så passerade man en butik där de tillhandahöll motsatsen. Saker som underlättade och som passade min storlek och kanske tillochmed var sköna... I förhoppningen av att kunna använda dem till sin fulla rätt någon gång då allting stämde.

MEN, det är inte alltid så att allt funkar som det ska.
Ibland ventilerar inte jackan på rätt sätt, varför? Jo för att den är stängd och luften kring bålen inte når ventilerna på ärmarnas insida pga. ryggsäckens remmar.
Hur löser vi det? Nät innanför bröstfickornas dragkedja? Ibland gör fötterna ont efter en dag i backen. Trots att man skaffat marknadens bredaste pjäxa klämms foten åt och en sjätte tå bildas. Har bara jag detta problem? Nä, kanske vore en ny, bredare pjäxa på sin plats (eller också kan man trycka ut den)...

Ibland är prylen en tröst som påminner om att det finns ett annat sätt att tillbringa sin tid. Ibland är det en kärlek till att finna den bästa lösningen på ett problem och ibland äger prylen dig. Men helst av allt vill vi bara lita på den och hoppas att den ska möjliggöra en upplevelse eller göra det befintliga något bättre.

Men ganska ofta behöver vi den inte alls.
/tröttsam
 
Re: Re: Tid och pengar - inte mycket samband för mig

Röksvamp; sa:
boran; sa:
Jag tror att det är just det stora friluftsintresset som gör att alla kvasidetaljer i en packning diskuteras så rigoröst. Man kommer inte ut så ofta man vill och kan inte stänga av intresset mellan varven.
Jag medger att jag själv i början (bara 3 år sedan)försökte vrida och vända på utrustningsmetodiken in och ut för att få maximalt utbyte. Nu har jag nog lärt mig en hel del efter taffliga misstag, och mer har jag säkerligen att lära.
Med grundkunskapen och insikten med vad man själv behöver, släpper man också prylhysterin, man lugnar ner sig.

Det är jag helt övertygad om. Där besvarade du också din egen fråga om varför folk har sådan prylfixering. Som nybörjare undrar man om allt. Mer van kanske man börjar intressera sig för UL eller vill uppleva natur i andra länder med andra regler och krav på utrustning. Då är man lätt där igen.

Jag har inte många bekanta som är så värst intresserade av att spendera lediga dagar tältandes i naturen så jag har haft stor nytta av diskussionerna här. Inte bara av hur tips på vandringar utan även tips på prylar.

Utöver det så är det naturligtvis trevligt att tala med likasinnade om sina intressen. Det är ungefär som när filmintresserade träffas och pratar om film istället för att titta på film.

Men som sagt, "får" man inte komma ut i tillräcklig omfattning kankse abstinensen uttrycker sig i prylbroderier, ligger nog en hel del sanning där.
Å andra sidan handlar det ofta om hur ofta man vill kunna vara ute på tur och vad som är möjligt m.h.a. egen livstil, eller?
Antagligen ligger problemet i ekorrhjulsproblematiken, allt för många sitter fast i meningslösa vardagsbestyr.

Där slog du nog huvudet på spiken.

Tidigare frågade du vad, förutom barn, som hindrar en från att komma ut. Ekorrhjulet är nog största hindret för de flesta. Konfliktande fritidsintressen är ett annat. För egen del är jag helst inomhus på vintern, och då krymper fönstret för friluftsaktiviteter ytterligare en hel del. Jag har inga problem att längta efter vårens första vandring trots att jag inte vill gå ut nu. :)

Slutligen håller jag med om att det ofta blir för mycket, men å andra sidan har iaf jag lärt mig att GoreTex inte är lösningen på alla klädproblem. Det hade jag nog trott om det inte hade varit för det här diskussionsforat och dess pryltokar.
 
Re: Re: Tid och pengar - inte mycket samband för mig

Röksvamp; sa:
Kan inte komma ut så ofta som man vill? Förutom små barn, vad hindrar?

Att dygnet bara har 24 timmar, och det finns annat man OCKSÅ vill göra. För min del så räcker varken tid eller pengar till allt jag vill göra, då får man prioritera.

Antagligen ligger problemet i ekorrhjulsproblematiken, allt för många sitter fast i meningslösa vardagsbestyr.
Därav prat i kvadrat istället för praktik.

MVH Hasse

Och då är man sämre filuftsmännniska, eller? De flesta av oss har jobb och andra intressen, och disponerar den tid vi har på förr oss hyfsade sätt. Att då en del av tiden går åt till att debattera friluftsliv är ganska naturligt, på samma sätt som de på fotosidan debatterar sitt fotointresse. Själv skulle jag vilja komma ut i naturen mer. Jag vill även få mer tid att praktisera med kameran samt gärna åka till Island, Färöarna, Nya Zeeland, Argentina mm. Det är ju en omöjlighet att få ihop allt detta på en gång, men det hindrar inte att jag kan drömma, och prata om det.

mvh Christian
 
Jag tycker inte det är ett dugg bättre att kokettera över sina många dagar utomhus än över sina många fina prylar.

Sen är det normalt så att pryldebatterna grundar sig på en fråga där någon behöver hjälp att välja adekvat utrustning till sitt friluftsidkande. Kan inte heller se att det är något fel att medlemmar här vill vara behjälpiga med sådana råd, snarare tvärtom.

/ G
 
Re: Re: Re: Tid och pengar - inte mycket samband för mig

chralm; sa:
Att dygnet bara har 24 timmar, och det finns annat man OCKSÅ vill göra. För min del så räcker varken tid eller pengar till allt jag vill göra, då får man prioritera.
Man gör alltid ett val. Tid finns, problemet är nog snarare vad man är villig att offra, om det är så d.v.s. Att gå på tur i Sverige kostar inte så mycket. Vid någon punkt överskrider man gränsen på vad som är förenligt med svenssonlivet, men dit är det långt. Att gå på helgturer kan vem som helst göra när som helst, fast jag vet inte vad vederbörande har för krav angående platsval e.t.c.
Och då är man sämre filuftsmännniska, eller? De flesta av oss har jobb och andra intressen, och disponerar den tid vi har på förr oss hyfsade sätt. Att då en del av tiden går åt till att debattera friluftsliv är ganska naturligt, på samma sätt som de på fotosidan debatterar sitt fotointresse. Själv skulle jag vilja komma ut i naturen mer. Jag vill även få mer tid att praktisera med kameran samt gärna åka till Island, Färöarna, Nya Zeeland, Argentina mm. Det är ju en omöjlighet att få ihop allt detta på en gång, men det hindrar inte att jag kan drömma, och prata om det.

mvh Christian

Knappast, är man lycklig och nöjd, är det ändå viktigast, vad "stålmännen" tycker är av mindre vikt.
Pryldiskussionerna är många gånger meningslösa med tanke på att det krävs så lite för att komma ut i normalt friluftsliv.
Jag själv är som sagt medelmåtta i sammanhangen.
Visst drömmer jag om Canada och Nya Zeeland, men jag drar ner på det tills jag utforskat Norden.
Man kan ju bli eremit annars...
Återigen, jag tror många är fega för att löpa linan ut
Självförverkligande är nog det nyttigaste en människa kan göra, man känner sig tillfreds med sig själv.
Har själv långt gångna planer på min första månadstur i Arjeplogsfjällen. Troligtvis är detta min begränsing i tidsrymden, man har kompisar för helg och veckoturer också.

MVH Hasse
 
Skrivs det för mycket om utrustning? Under vilken rubrik i diskussionsforum då om jag får fråga? Väl aldrig under rubriken "Utrustning"?

Raskesven
 
Men varför kan inte dom som är missnöjda med hur övriga medlemmar på utsidan för sina diskussioner
bara sluta läsa och sticka någonannastans och göra ett eget forum för att umgås med likasinnade?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.