Prinsessan på ärten mentalitet .

Kanon forum och kalas sida men..??

Focus i utelivet & på sidan har mer och mer hamnat på någon prinsessan på ärten mentalitet.

Detta med en total focus på prylar och det känns som man inte själv har fattat hur extremt orutinerad man är efter 25år av högaktivt ute liv.
Det när man inte doktorerar i tex: tältpinne kunskap innan man utsätter sig för alla tusen faror (likt en Hob i sagan om ringen)..

Jag kan inte utantill berätta vad mina tältbågar är gjorda av för aluminium eller inte ens vilken model min paddel eller rep är (märkena kan jag & vad dom kostade:)!!)

Men jag gjorde trots det 5530km i egentransport & 130 väldokumenterade ute dygn 2003, detta utan den tydligt nödvändiga pryl kunskapen som inte hade hjälpt mig ett barr" när jag väl är där ute utan tig svets .
Det har även gett mig klister lappar på bilen och tygmärken på kläderna. Men det viktiga för mig är och har alltid varit att hålla det enkelt med simpla fungerande lösningar.

Det borde vara bättre att inse och känna sina egna begränsningar (Omdömme & känsla), men oxå att lära sig laga och lösa problem. Inte lita enbart på hitech & katalogkunskap!

Mer focus på att vara ute, varför & var ,gärna på misslyckade turer det ger mer kunskap för oss andra:).
Mindre pedanteri som naturen ändå inte bryr sig om!

Det är faktiskt enkelt, det svåra är att faktiskt göra det. Gå ut.
Ronney Kull som planerar 250 dygn/2004 för uteliv
 
Symbolvärdet & friluftslivet

Ego; sa:
Kanon forum och kalas sida men..??

Focus i utelivet & på sidan har mer och mer hamnat på någon prinsessan på ärten mentalitet...

Mer focus på att vara ute, varför & var ,gärna på misslyckade turer det ger mer kunskap för oss andra:).
Mindre pedanteri som naturen ändå inte bryr sig om!

Det är faktiskt enkelt, det svåra är att faktiskt göra det. Gå ut.
Ronney Kull som planerar 250 dygn/2004 för uteliv

Man kan bara instämma med vad ovanstående säger, för mycket prylsnack och för lite verklighet.
Någon balans mellan teori och praktik måste väl ändå finnas?
Att försöka "diskutera" bort alla "problem" som kanske uppkommer framtida turer är nog lika framgångsrikt som att finna en modus operandi, fel och misstag hör friluftslivet till.
Möjligtvis är det så att vi med vårt hyperaktiva samhälle där effektiviteten ständigt sätts i centrum ger avklang i frilufslivet, tiden är knapp, mycket skall hinnas upplevas på minsta möjliga tidsrymd.
Det vore bättre att kunna koppla av och inse att det krävs massor av tid för att få erfarenhet av vikt, men viktigast av allt; misstag görs alltid hur rutinerad man än blir.

Sedan det mer tragiska; symbolvärdet "friluftsliv" ger många "jag vill vara någon..."
Friluftsmännsika vill nästan alla vara, en stark identitet med genomslag i det urartade symbolsamhälle vi trots allt lever i.
Tyvärr verkar det vara som många gånger friluftsliv mer handlar om rätt prylar än upplevelser och erfarenheter. Nybörjare skall givetvis kunna fråga om råd och tips, ofta går dock diskussionerna över styr i ren prylfrossa. Nåväl, vi lever i ett fritt land...
Men vad innebär friluftsliv egentligen?
Min definition är att man söker sig ut i naturen för att under en tid leva som våra förfäder gjorde d.v.s. ett fysiskt aktivt liv.
Tidsaspekten är nog inte det viktigaste, men enligt min mening krävs minst 1 vecka för att komma till lugn och ro.
Sedan kan man aldrig komma ifrån att vandring orösat/obanat är tufft och att man ständigt möter på nya problem.
Här hjälper ändlösa pryldiskussioner inte så mycket, ofta blir det ändå en ny lösning på ett specifikt uppkommet problem.

Den sista raden i urinlägget säger annars allt...

MVH Hasse, blott 31 dagar 2003. Planerar för 45 dagar 2004.
 
Äntligen..

....ett vettigt o mycket intressant inlägg.Ronney!Jag håller med dig fullständigt!Bra skrivet.


Mvh Nicklas(som är ute 1-2 ggr i månaden,året runt.)
[Ändrat av NL 2004-01-10 kl 10:08]
 
Tack

Tack o klart läsvärt Hans
Ego; sa:
Kanon forum och kalas sida men..??

Focus i utelivet & på sidan har mer och mer hamnat på någon prinsessan på ärten mentalitet.

Detta med en total focus på prylar och det känns som man inte själv har fattat hur extremt orutinerad man är efter 25år av högaktivt ute liv.
Det när man inte doktorerar i tex: tältpinne kunskap innan man utsätter sig för alla tusen faror (likt en Hob i sagan om ringen)..

Jag kan inte utantill berätta vad mina tältbågar är gjorda av för aluminium eller inte ens vilken model min paddel eller rep är (märkena kan jag & vad dom kostade:)!!)

Men jag gjorde trots det 5530km i egentransport & 130 väldokumenterade ute dygn 2003, detta utan den tydligt nödvändiga pryl kunskapen som inte hade hjälpt mig ett barr" när jag väl är där ute utan tig svets .
Det har även gett mig klister lappar på bilen och tygmärken på kläderna. Men det viktiga för mig är och har alltid varit att hålla det enkelt med simpla fungerande lösningar.

Det borde vara bättre att inse och känna sina egna begränsningar (Omdömme & känsla), men oxå att lära sig laga och lösa problem. Inte lita enbart på hitech & katalogkunskap!

Mer focus på att vara ute, varför & var ,gärna på misslyckade turer det ger mer kunskap för oss andra:).
Mindre pedanteri som naturen ändå inte bryr sig om!

Det är faktiskt enkelt, det svåra är att faktiskt göra det. Gå ut.
Ronney Kull som planerar 250 dygn/2004 för uteliv
 
Det här med prylnoja kan jag hålla med om men i den tsunami av prylar som finns vill folk kanske ha hjälp med att gallra och alla som har ett kök eller ett multiverktyg är nog ganska så pigga på att framhålla sina val av pryl som ett bra val. Sedan finns det finns väl inget belägg för att en person med de senaste prylarna inte vistas 250 dygn för uteliv.
Vad är uteliv? Min far han idkade uteliv mest alla dagar om året från det han var 10 till han blev 50. Men den tiden arbetade han i skogen, med fogsvans och sedan med barkmaskiner och motorsågar. Hans prylar var rätt så enkla.
Jag vistades i skogen från det jag var 6 till 19 då det började avta. Men jag fortsatte givetvis fiska och göra kortare turer i skogen. På grund av ett sjukt barn i familjen så slutade jag helt med fiske och friluftsliv det enda jag gjorde var fjällvandiringar 5-11 dagar varje år.
Detta krävde en annan utrustning än jag var van vid från skogen och jag har skaffat mig det jag behöver. Men det är inte lätt. Just nu skall jag ha en ny rygga och sovsäck. Detta för att min dotter inte skall behöve förköpa sig eftersom hon skall följa med mig i fjällen och jag börjar bli gammal och vill ha så lätta grejer som möjligt.
Hur mycket uteliv har jag per år. Inte är det mycket. Jag har levt tillsammans med min dotter i alla dessa år för att hjälpa henne, nu när jag skulle kunna springa ute så har jag ännu inte kommit mig för. Dessutom vet jag inte åt vilket håll jag skall springa, det är bara stora fält med skogsdungar här. Allt är så främmande.
Veckorna går åt till arbetet på skolan, det är fem dagar. Helgerna är jag ledig men just nu håller jag på med tvätten. I vanliga fall har jag inte ens en bil och det känns lite dumt att ta ryggan och gå och koka kaffe på min MSR i Karlbergsskogen.
Jag har funderat på färd över isarna men då måste jag ha nya prylar och då är nojan och prylinläggen på utsidan inte långt borta. I sommaras var jag ute som gast på en motorseglare, kan ju kanske gå ombord nästa sommar om det kvalificerar för begreppet uteliv.
Har funderat på att bygga en grönlandskajak, då kan jag i alla fall stå ute och bygga. Men allt detta med vatten är lite bekymmersamt för mig för att jag inte kan simma.
Neee.... va fan skall en lönnfet soffliggare som jag göra annat än sitta å jäsa vid datorn och mezza om kök, brännare, ryggor, knivar och annat onödigt här på utsidan samtidigt som man är avis på alla superutemänniskor som inte ens har tid att skriva här.
Om jag skulle gå UT och köra byggskrot till Norsa, håller på att repa lägenheten.
En hälsning från Roland som inte räknat dagarna från 1953 till 2003 men som planerar 21 dagar i fjällen 2004 och kanske några till på Laino älven.
 
Tid...

walk_alone; sa:
Sedan finns det finns väl inget belägg för att en person med de senaste prylarna inte vistas 250 dygn för uteliv.
Vad är uteliv? Min far han idkade uteliv mest alla dagar om året från det han var 10 till han blev 50. Men den tiden arbetade han i skogen, med fogsvans och sedan med barkmaskiner och motorsågar. Hans prylar var rätt så enkla.

Veckorna går åt till arbetet på skolan, det är fem dagar. Helgerna är jag ledig men just nu håller jag på med tvätten. I vanliga fall har jag inte ens en bil och det känns lite dumt att ta ryggan och gå och koka kaffe på min MSR i Karlbergsskogen.

Självklart menade jag inte att man måste ut i naturen likt grottmannens rop efter vildmarken. En dagstur kan nog ge bra med avkoppling för en stressad själ.
Det få ju inte sluta med en ny korkad norm...
Vad jag tänker på är all den energi & pengar som läggs på produkter som inte kommer till sin rätta användning.
Är av den uppfattningen att man klarar sig med mycket enkla saker på vandringsleder, med reservation för ett bra tält på kalfjället då.
På sommaren klarar man sig utan dyra regnställ, kök, ryggsäckar, sovsäckar om man är inte är ute mer än någon vecka per år. Men visst har även jag fått en släng av prylhysterin någon gång, munken i skogen är jag då inte.
Sedan lämnar jag UL - debatten där hän...

Det är roligt att du refererar till faderns uteliv. Det är min högst subjektiva uppfattning att skilja på uteliv och friluftsliv. Det senare torde innefatta enkelt kringströvande(skidor/snöskor/kanot/kajak) även om det det bara rör sig om en dagstur.
Uteliv är väl camping, enbart fiske och skoterkörning e.t.c., eller?
För att återknyta till din far, man begav sig ut i naturen utan alla dessa prylar för 30 - 40 år sedan och det fungerade. Men o.k. tiderna före avbärarbältet har jag svårt att tänka mig.

Slutligen, att inte "ha erforderlig tid" för att idka friluftsliv.
Jag tror på fullaste allvar att det finns en beröringspunkt mellan friluftsliv och harmoniskt liv utan jäkt och stress. Man kan välja bort mycket av allt "onödigt" i vardagen för att kunna få komma ut lite oftare.
Tänk bara om man kunde välja bort det dyra regnstället för att istället välja ytterliggare en veckas semester i naturen?
Visserligen krävs det lite mod för att vika av från medelsvenssonspåret och vara sin egen. I förlängningen ger det så mycket mer, vissa saker mäts inte kvantitativt...

MVH Hasse
 
Tid och pengar - inte mycket samband för mig

Röksvamp; sa:
[Tänk bara om man kunde välja bort det dyra regnstället för att istället välja ytterliggare en veckas semester i naturen?

Det tror jag många skulle göra. Tyvärr kan man inte alltid byta en tusenlapp mot en veckas ledighet. Isf skulle jag gå ned på 75% utan att tveka. :)

Visst är det mycket snack om prylar, men då man vill få mesta valuta för sina utgifter är alla tält- och ryggsäcksdiskussioner och liknande ganska förståeliga. Speciellt om man inte har så varit ute såpass mycket under de förhållanden man köper ny pryl för.

Jag tror att det är just det stora friluftsintresset som gör att alla kvasidetaljer i en packning diskuteras så rigoröst. Man kommer inte ut så ofta man vill och kan inte stänga av intresset mellan varven.

Jag kan lägga mycket tid på att fundera på mitt nästa par kängor trots att det egentligen inte spelar någon större roll för mig. Skall sanningen fram tycker jag mer och mer att jag går för mycket när jag är ute och vandrar. :)
 
Ego; sa:
Kanon forum och kalas sida men..??

Focus i utelivet & på sidan har mer och mer hamnat på någon prinsessan på ärten mentalitet.

Detta med en total focus på prylar och det känns som man inte själv har fattat hur extremt orutinerad man är efter 25år av högaktivt ute liv.


Men jag gjorde trots det 5530km i egentransport & 130 väldokumenterade ute dygn 2003, detta utan den tydligt nödvändiga pryl kunskapen som inte hade hjälpt mig ett barr" när jag väl är där ute utan tig svets .
Det har även gett mig klister lappar på bilen och tygmärken på kläderna. Men det viktiga för mig är och har alltid varit att hålla det enkelt med simpla fungerande lösningar.


Det är faktiskt enkelt, det svåra är att faktiskt göra det. Gå ut.
Ronney Kull som planerar 250 dygn/2004 för uteliv

Detta är ett öppet forum i ett demokratiskt land där alla har rätt att utrycka sig utan att bli censurerad. Jag förstår att du blir irriterad på att folk diskuterar bagatellartade saker som ofta rör utrustning men det är inget som du eller någon annan kan/får/bör göra något åt. Du verkar ju vara en riktig Fräsare men alla är inte är inte lika vassa som du. Det kan finnas en massa orsaker till att folk spenderar en massa tid framför datorn och diskuterar tältpinnars böjlighet. Alla har inte samma mål med utelivet som du har, en svamppromenad med svärmor räcker gott åt vissa, andra vill ut mer men har inte tid eller möjlighet. Jag anar att du tycker att folk borde hänge sig mer och snacka mindre. Jag kan till en del hålla med dig men det ger varken dig eller mig rätt att dömma folk. Demokratitanken du vet.

Att ironisera över utsidans medlemmar och sedan vräka på med din egen grymhet känns lite svettigt.


Mvh Tomas
 
Re: Tid och pengar - inte mycket samband för mig

boran; sa:
Jag tror att det är just det stora friluftsintresset som gör att alla kvasidetaljer i en packning diskuteras så rigoröst. Man kommer inte ut så ofta man vill och kan inte stänga av intresset mellan varven.

Kan inte komma ut så ofta som man vill? Förutom små barn, vad hindrar?
Natur har vi från Smygehuk till Treriksröset, är man så "eldig" att man snackar friluftsprylar dygnet runt bör man genast stilla behovet med en helgtur.
Jag medger att jag själv i början (bara 3 år sedan)försökte vrida och vända på utrustningsmetodiken in och ut för att få maximalt utbyte. Nu har jag nog lärt mig en hel del efter taffliga misstag, och mer har jag säkerligen att lära.
Med grundkunskapen och insikten med vad man själv behöver, släpper man också prylhysterin, man lugnar ner sig.
Men som sagt, "får" man inte komma ut i tillräcklig omfattning kankse abstinensen uttrycker sig i prylbroderier, ligger nog en hel del sanning där.
Å andra sidan handlar det ofta om hur ofta man vill kunna vara ute på tur och vad som är möjligt m.h.a. egen livstil, eller?
Antagligen ligger problemet i ekorrhjulsproblematiken, allt för många sitter fast i meningslösa vardagsbestyr.
Därav prat i kvadrat istället för praktik.

MVH Hasse
 
60-talister?!?

Någon som märkt att skibenterna på den här tråden är födda på 50-, 60-, eller tidiga 70-talet? Är ämnet i sig något som har med ålder att göra eller? Blir man verkligen så less på prylar när man blir lite äldre.

/
 
Re: 60-talister?!?

A.S.; sa:
Någon som märkt att skibenterna på den här tråden är födda på 50-, 60-, eller tidiga 70-talet? Är ämnet i sig något som har med ålder att göra eller? Blir man verkligen så less på prylar när man blir lite äldre.

/

Nog trampas det på ömma tår här. Debattnivån skall tydligen sänkas till att gälla en simpel generationssak.
Sorgligt...
 
Re: Re: 60-talister?!?

Röksvamp; sa:
A.S.; sa:
Någon som märkt att skibenterna på den här tråden är födda på 50-, 60-, eller tidiga 70-talet? Är ämnet i sig något som har med ålder att göra eller? Blir man verkligen så less på prylar när man blir lite äldre.

/

Nog trampas det på ömma tår här. Debattnivån skall tydligen sänkas till att gälla en simpel generationssak.
Sorgligt...

Det var mer menat som ett skämt.

Jag håller personligen med om mycket som har skrivits här. Friluftsliv har blivit en ofantligt stor marknad där prylar säljs som smör. Jag har länge undrat hur man ens kan ha råd att vara ute när man lägger en förmögenhet på det nyaste inom prylväg.

Snart kommer man väl behöva sponsorer för att ha råd med utrustingen som "krävs" för att vandra uppför Kebnekaise.

/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.