Kottarna - rätt och rättvist?

Re: kottar, tallbarr och annat bjäfs....

mikmik; sa:
Mitt tips är att skita i kottarna ....
Så länge det inte blir tvärtom är det ju bra. Men då kan jag skicka in allt jag skrivit på wäbbpltser - dessa är nu nedtagna på grund av att det dräller av reklam på gratisplatser :))))) - så får jag korgar fulla med kottar. Måste kolla. Men en jacka efter 30 000 kottar skulle inte sitta så dåligt. // Roland
 
Re: Re: kottar, tallbarr och annat bjäfs....

walk_alone; sa:
Men en jacka efter 30 000 kottar skulle inte sitta så dåligt.
Jag antar att Patric kvalificerar sig för den nivån snart, om han inte gjort det än... :)

Vad är det ni pratar om? Måste ni ha stimulantia i form av kottar för att skriva här? Är anledningen till att ni deltar på Utsidan endast en hetsjakt på kottar?

/Håkan
 
Åter till ämnet

Håkan K; sa:
Vad är det ni pratar om? Måste ni ha stimulantia i form av kottar för att skriva här? Är anledningen till att ni deltar på Utsidan endast en hetsjakt på kottar?

Att döma av alla osakliga inlägg här behöver ni ingen stimulans alls för att driva ut från själva ämnet, bara för att få låta pennan flöda. Så blir det nästan jämt. När ett inlägg har mer än 10 svar kan man nästan räkna med att det inte längre handlar om det rubriken anger.
I det här fallet är det just mer fördjupade inlägg jag menade skulle premieras bättre. Nämligen artiklar, reseberättelser, receptsamlingar etc. Dessa kräver alltså mycket mer arbete och skulle därför premieras på något sätt (inte nödvändigtvis kottar). Artiklarna kanske inte är fler än att dom kunde premieras individuellt, (kanske en biljett till något aktuellt evenemang i branschen, någon mindre pryl eller så).Något som gör att man lägger lite mer arbete. Det verkar finnas så många på Utsidan som har upplevt så mycket och intressant, så det borde finnas stoff till hur mycket som helst, men det krävs att man sätter det på pränt.
Också om jag gärna läser foruminlägg (och skriver), tycker jag artiklar med bilder ger bättre information, och mer samlat. Innan jag åkte på min Kreta-resa letade jag här på Utsidan efter information om Kreta och hittade också några forum-inlägg, men det var ju ytterst fragmentarisk information.
Det jag slutligen är ute efter är att göra Utsidan bättre och intressantare. Ibland tror jag att väldigt många läser bara Forum förstås. Det verkar så på frågorna, som ganska ofta handlar om sådant som finns utförligt någon annanstans på Utsidan (t.ex. Friluftsmat).
\C
 
Re: Åter till ämnet

cwmint; sa:
Håkan K; sa:
Vad är det ni pratar om? Måste ni ha stimulantia i form av kottar för att skriva här? Är anledningen till att ni deltar på Utsidan endast en hetsjakt på kottar?

Att döma av alla osakliga inlägg här behöver ni ingen stimulans alls för att driva ut från själva ämnet, bara för att få låta pennan flöda.
Tack tack. Du får gärna säga du till mig.

cwmint; sa:
I det här fallet är det just mer fördjupade inlägg jag menade skulle premieras bättre. Nämligen artiklar, reseberättelser, receptsamlingar etc. Dessa kräver alltså mycket mer arbete och skulle därför premieras på något sätt (inte nödvändigtvis kottar). Artiklarna kanske inte är fler än att dom kunde premieras individuellt, (kanske en biljett till något aktuellt evenemang i branschen, någon mindre pryl eller så).Något som gör att man lägger lite mer arbete. Det verkar finnas så många på Utsidan som har upplevt så mycket och intressant, så det borde finnas stoff till hur mycket som helst, men det krävs att man sätter det på pränt.
Så i själva verket handlar inte din fråga om "Kottar - rätt och rättvist", utan snarare vilken ersättning du vill ha för att bidra med redaktionellt material?

/Håkan
 
Re: Åter till ämnet

Håkan K; sa:
Så i själva verket handlar inte din fråga om "Kottar - rätt och rättvist", utan snarare vilken ersättning du vill ha för att bidra med redaktionellt material?
/Håkan

Jag ville gärna hålla debatten rent allmän. Inte vad jag skall ha eller vad någon annan skall ha. Som jag redan skrev i inledningsanförandet i denna tråd, tycker jag att det är häftigt att få stå högst uppe på förstasidan och det räcker kanske för mig. Men hur skall vi få alla andra med mycket häftigare upplevelser att publicera sig här? Ni kanske har andra kanaler för era berättelser. Det har jag också. Jag har också länkat en del från Utsidan till dessa. Samtidigt tycker jag inte att jag vill publicera samma artikel på fler ställen, även om vår hemsida inte alls läses så mycket som Utsidan. Trots allt vill jag gärna att det jag skrivit läses av andra, annars vore det ju ingen vits. Om ni vill läsa fler av mina alster så gå till http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna Titta under reportage.
\C
 

clindh

Forumvärd
Camilla har en poäng, visst borde nog de "rejälare" artiklarna premieras bättre. Fn får man 300 kottar för en artikel oavsett längd eller antal bilder - och man får dem bara om artikeln blir publicerad. Det är ett automatiserat system som vare sig kikar på längd eller antal bilder så det upplevs kanske lite orättvist.

Det man får för en artikel är förvisso många fler kottar än vad ett foruminlägg tex men det kanske skulle vara fler ändå, just för att premiera att man lägger ner lite mer jobb och skriver en artikel.

Å andra sidan - Utsidan har över 100 000 unika besökare i månaden, så bara det är väl motivation nog att publicera det här, om man nu vill få sitt alster läst. På sourze.se kostar det faktiskt 100 kr att få publicera en artikel mot läsekretsen - på Utsidan är det helt gratis, wow!
 

clindh

Forumvärd
Tanken är väl att man så småningom ska kunna få ngt för alla sina kottar, eller?

Nej. När vi hade egen butik gav kottarna förvisso rabatt, vilket gav ett litet incitament att handla där. Men om man ser krasst ekonomiskt, vi drar ju inte in mer pengar för att det finns fler artiklar jämfört med foruminlägg tex. Kottar är bara ett internt poängsystem, som en del tycker det är kul att bry sig om men många struntar helt i. Lägger vi för mycket värde i dem tror jag bara det missbrukas.

Jag kan mycket väl tänka mig att droppa kottar i forumen helt, eller dra ner antalet man får - för att istället premiera mer att man bidrar på andra sätt, detta för att vi skall få en schysst mix av innehåll.

Recepten har vi inget automatiskt system för, men visst borde man få kottar där också. Jag har tänkt länge att göra en inmatningsfunktion för recept också, då skulle det vara enklare med kottilldelning där.

Ja, kottelogiken haltar en del - det finns både buggar och hål. Det står med på den långa att-göra-listan...
 
Kottar för recept

clindh; sa:
Recepten har vi inget automatiskt system för, men visst borde man få kottar där också. Jag har tänkt länge att göra en inmatningsfunktion för recept också, då skulle det vara enklare med kottilldelning där.
I kotteguiden står det att man skall få 75 kottar för recept och tips etc. Det fick jag också efter att ha tjatat på Ulrika för några år sedan. Men det är tydligen ingen automatik i det.

Medger gärna att det är en stor tillgång att kunna publicera sig på Utsidan - helt oberoende av vilka kottar och grenar och korgar jag får! Men finns systemet borde det kanske viktas på ett annat sätt.

Nu har jag skaffat massor av kottar genom att diskutera kottar!
\C
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.