Kottarna - rätt och rättvist?

Visst är det skönt att se sitt alster högst upp med bild på Utsidans första sida! Man är ju lite exhibitionist.(Trekking Kreta)
Kollade in mina kottar så här när jag tyckte dom skulle öka rejält, - och det gjorde dom väl också. Som en av tre tjejer på kottetoppen avancerade jag åter ett stycke.
Men nog tycker jag fortfarande att det är lite snett att man får så lite för artiklar jämfört med t.ex. foruminlägg. Jag tänker då på arbetsinsatsen framför allt. Min artikel innehåller bl.a. 16 bilder. Varje bild inscannad, optimerad i Photoshop, tar betydligt längre tid att fixa än ett av mina normala foruminlägg. Sedan har man ju dessutom fixat referenser, länkar och själva texten och trixat in den på redaktörens skrivbord.
Jag har t.ex. några kartpunkter i samband med annonsering av evenemang. Enligt kotteguiden skulle dom ge 75 kottar. Det var ju bara att klicka några gånger, så satt dom. (Nu vet jag inte om jag fick några kottar för dem, jag kollar inte varje gång.)
Sedan kan man också få 10 kottar för foruminlägg som bara innehåller ett ord eller två ( t.ex. "he, he," eller "håller med" eller något annat som är totalt onödigt för att berika diskussionen.
Inte vet jag riktigt vad jag skall göra med mina kottar heller, men det är ju en liten kul grej.
Tidigare inlägg i forum, om kottarna, pekar på gamla konstigheter som ligger kvar i forum och som faktiskt gör att det inte kan komma in några fler på toppen. Hur kan man t.ex få 4 korgar för 68 foruminlägg och 35 recensioner? Får man kottar för fotoalbum? Det står ingenstans i så fall.

Jag har också bidragit med en mängd recept på friluftsmat. Den biten annonseras som artikel under Friluftsmat. Jag vet att jag fått kottar för dem, men dom står inte med i min profil. Sådant kan ju förklara att vissa har många kottar förstås.

Kotteguiden måste vara relevant och rättvis, annars kan vi lika gärna slopa den.
 

talthoff

Forumvärd
Jag håller med dig i ditt resonenmang, en artikel är mer jobb än ett kort inlägg i forumet.

Och själva poängfördelningen skulle man säkert kunna förändra och ge mer poäng för en del saker.

Att man inte får poäng (tror jag) för fotoalbumen beror på att den funktion kom in senare. Christer får svara exakt hur det fungerar där. Och visst skulle det kunna vara lättare att se på en medlem vad han/hon bidragit med. Idag kan inte se hur en kottar tilldelats, det är bara vi som ser.

"Bidragit med"-delen av en medlemprofil skulle också kunna byggas ut mer. Men det är inget jag tror vi gör i när tid.

Hur som helst så är jag inte så säker på att vi idagsläget vill prioritera att göra om poängen. Det vore mycket roligare att försöka hitta på ett sätt så att kottarna blir värda något igen.

-Thomas
 
Finns det kottar?

Jag har inte ens funderat över kottar innan jag såg detta inlägg. Nu kollade jag på listan och insåg att jag låg på 11:e plats!

Tjohoo! Klart att det är rättvist!

Allvarligt talat har Camilla rätt. En artikel, ett recept eller liknande är ju otroligt värdefullt.
Men även foruminlägg kan vara värdefulla, ge samma information och kräva samma förarbete. Problemet är att det är svårt att bedöma automatiskt. De som nu ligger på toppen är inte sådana som kommer med inlägg av typen "hö hö" eller "japp, så är det", utan är Utsidan-skribenter som kanske valt forumet som sitt främsta medium.

Men det vikigaste är att kottarna betyder något. Annars är de ingen morot.
Jag har som sagt hamnat på listan utan att någonsin reflektera över kottarna, så någon morot har de inte varit för mig.
 
Vad tillför kottarna? Den enda vettiga slutsatsen man kan dra av Kottetoppen är väl vem av oss som har ett liv eller inte... Vi som är längst upp kanske borde leva mer friluftsliv istället för att bara snacka om det...

/Håkan - 10 p rikare... :)
 
kottar, tallbarr och annat bjäfs....

Ja kan ngn förklara det här med kottarna, som det är nu har de ju ingen betydelse förutom att ngns ego kanske stiger i takt med kottarna. Tjohoo jag är etta!! Nu är det jag som är alfahannen. ;) Tanken är väl att man så småningom ska kunna få ngt för alla sina kottar, eller? Tyvärr så är det väl det som genomsyrar hela sammhället idag, man kan inte göra ngt utan att man ska få ngt för besväret. Själv är jag här för att få råd och tips från alla som kan mer än mig, samt läsa alla intressanta inlägg och produkttester. Men den dagen jag får en schysst softshell-jacka för mina kottar kommer jag skriva 100 medd om dagen.....sanna mina ord! =)
Mitt tips är att skita i kottarna och ge ev. rabatter till de betalande medlemmarna, tyvärr är jag inte en av dem ännu men ev. när jag kommer hem till sverige igen. Sen att man skriver massa medd innebär ju inte i praktiken att man bidrar med mer än ngn som skriver få men väl valda inlägg om ni förstår vad jag menar.
Äsch nu ska jag sluta dravla, *kastar mig ner i en skitig flod och duckar från alla kulor*

Mikmik i kina
 
Ur sekten...

Sedan jag fått hjälp av en avprogrammerare är jag sedan drygt ett år ute ur Utsidansekten. På grund av att mina forna 5 kottekorgar förintades av den stora sektledaren miste mitt liv plötsligt meing. Jag föll in i ett stort hål av mörker, kaos och en massa, massa tid till grubblande.

Nu såhär i efterhand inser jag att jag haft tur som blivit kvitt mitt kotteberoende. Nöjd och glad kan jag nu vara ute i naturen och leka som vanliga människor, vilket faktiskt känns riktigt skönt.

Dagens singelkottekorg vittnar om ett tidigare liv i misär, men också om framtidstro. Trots abstinensen! Vet inte hur korgarna försvann och vad som hände med de 10-tusentalet kottar som plötsligt rycktes bort. Men känslan av frihet gör att jag idag inte vill rota i det förgångna...

(obs - ironiskt inlägg)
 
Gåtans lösning

Buda; sa:
Sedan jag fått hjälp av en avprogrammerare är jag sedan drygt ett år ute ur Utsidansekten. På grund av att mina forna 5 kottekorgar förintades av den stora sektledaren miste mitt liv plötsligt meing. Jag föll in i ett stort hål av mörker, kaos och en massa, massa tid till grubblande.
(obs - ironiskt inlägg)

Jag har alltid undrat över var den store sektledaren får SINA kottar från.

/g
 
Jag kan ju inte låta bli att se paralleller till Lunarstorm. Där får man ju status-poäng för vad man gör, bland annat får man status-poäng när man skriver foruminlägg. Men där får man lika mycket poäng oavsett hur många inlägg man skriver en dag. Ska man maxa poängen räcker det alltså med ETT inlägg om dan.

Men vad hjälper det? Forumen där formligen kryllade av "Ja, det tycker jag med (man måste ju få status)"-inlägg sist jag kollade.

Problemet blir alltså att det hela väldigt lätt kan missbrukas. Att kottarna inte missbrukas beror väl kanske på att medelåldern här är lite högre, men framförallt tror jag det beror på att kottarna inte är så mycket värda och att de dessutom försvinner när de blir gamla. Om kottarna skulle få värde skulle de antagligen missbrukas mer.

Jag tror att ett bättre system vora att låta läsarna betygssätta inlägg, recensioner etc och dela ut poängen baserat på det. Det går visserligen också att missbrukar till viss del, men lite smart design kan man minimera missbruket.

Om man t.ex. använder ett genomsnittsbetyg för att dela ut poängden, och det måste vara baserat på ett minsta antal röster, så minskar man risken för att ett gäng kompisar "röstar upp" varandras inlägg. Man kan också ha två gränser för antalet röster. En första gräns (kanske 7 röster) och sen en på kanske 15. När ett inlägg då fått 7 röster så markeras det på nåt sätt så det syns mer. Om då många tycker att inlägget har fått fel betyg så kan upp till 8 personer ge "utjämnande" röster.

Nu finns det säkert brister i mitt påhittade system, frågan är ju också om det går att implementera (knappast på nuvarande Utsidan).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.