ljud på sidan

orchid; sa:
Dålig reklam straffas med vanligen med att jag inte vill köpa något och antagligen ignorerar reklamen i fortsättningen. Det tycker jag tillhör spelreglerna. Dålig reklam som däremot inte lämnar mig ifred när bedömt den första gången (med ljud som ett utmärkt exempel) tycker jag är "osportslig" om du förstår vad jag menar. Visserligen gör upprepad och långvarig exponering att märket fastnar i min hjärna, men om jag tycker illa om reklamen en gång lär jag inte bli vänligare inställd fyra omgångar senare och fiendskap brukar hålla i sig.
Så resonerar nog många, men ändå så envisas t ex tvättmedelsfabrikanter m fl med att (ofta) upprepa sin patetiska reklam. Självklart vet de om att många tycker reklamen är patetisk, men de vet oxå att den långvariga exponeringen kommer att leda till att när det står tvättmedel på din inköpslista så är sannolikheten större att du (utan att tänka efter) tar Ariel, bara du matats ordentligt med reklam för märket. Så frågan är ju vilket tvättmedel väljer du? Gör du ett medvetet val?

/Håkan
 
Tvättmedel

Jag har för närvarande tvättmedel av märkena Skona och Nopa stående under sängen på mitt studentrum. Jag försöker faktiskt att undvika de stora tvättmedels- och tandkrämsmärkena. Kör vanlig såpa som rengöring, men Gillette för raklöddret (rakbladen är från ÖB) och har ett hårshampoo från Colgate-Palmolive. Man brukar kunna spara en del pengar på att välja bort drakarna, men de slantarna spenderar jag istället på lyxprodukter från Lush...

Därmed inte sagt att jag inte är märkesbög när det gäller prylar :)
 
Reklam visst, men bara när jag själv vill

Jag läser gärna reklam, dels det som dimper mer i brevlådan hemma i dörren, tar broschyrer på mässor och utställningar, läser annonser i tidningar och klickar på klickbara annonser på Internet. Men att ha pop-up reklam på Internet eller bli uppringd hemma tycker jag är störande, och har motsatt effekt på mig.

Jag kommer aldrig mer att köpa något från det företag som under 2 månader genom en ihärdig pop-up reklam hindrade mig från att logga in och läsa min epost på Spray.

Jag har nu telefonen avstängd för reklam via Nix telefon http://www.nix.nu och köper tvättmedel från Ocean http://www.oceansv.com

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.