ljud på sidan

talthoff

Forumvärd
Re: Nope

XPAT; sa:
sachsaren; sa:
Med frågan efter belastningen syftade jag egentligen på er server, för den måste ju ta hand om alla inloggade, åtminstone på ett aktivare sätt än den bryr sig om icke-inloggade besökare. Skulle jag tro.

/Georg

Nope, servern är inte aktivare för att man är inloggad, den "ser" bara att man är inloggad och publicerar/hanterar en med utgångspunkt från det. En person som inte är inloggad blir behandlad på samma sätt.

Lasten som minskar eller ökar beroende på om man är inloggad eller inte är försumbar. Det är dom 10.000 besökarna per dygn som belastar maskinen inte hurvida dom är inloggade eller inte.

Rent tekniskt så spelar det ingen roll om folk är inloggad eller inte när dom INTE använder sajten. Den informationen ligger lagrad lokalt på pc:n som en cookies (det är därför man inte bör/skall använda inlogggninsminnet på datorer som fler använder).

Rent tekniskt så är det faktiskt så att om man är inloggad så skrivs det lite mer i våra loggar och i databaserna, men skillnaden i antalet läsningar/skrivningar mot databasen är en fjärt i rymden.

Exemepelvis så uppdateras ju information när man är senast var inloggad när man är inloggad, senast man var in i forumet för att visa nya inlägg osv.

Inloggningsminnet är en funktion för att göra livet lättare för dom som besöker sajten frekvent.

-Thomas
 

talthoff

Forumvärd
Re: Re: Re: Re: Föredrar regn

orchid; sa:
För mig handlar det inte om Utsidan, utan om en generell trend att utsätta folk för buller genom reklam och då gäller det att reagera i tid.

Det går inte att freda sig för ljud som för andra stimuli och det förstör som sagt all form av musiklyssnande. Se mitt tidigare inlägg.

Jag förstår exakt vad du menar, vill bara upplysa (eller snarare göra reklam) om att på Utsidan finns det en enkel lösning. För oss vore det mycket trevligare om alla betalade för att använda Utsidan så vi slapp reklamen. Nu är det inte så, så då får vi leva med reklam lite här och var.

Att viss reklam upplevs som irriterande både på webben och i våra tv-apparater är något som jag också fascineras av. Vem f-n går på reklamen om schampot som "lagar" håret och gör att du ser 10 år yngre ut ?


-Thomas
 
Re: Re: Re: Re: Re: Föredrar regn

talthoff; sa:
Vem f-n går på reklamen om schampot som "lagar" håret och gör att du ser 10 år yngre ut ?
Folk går på det därför att de vill tro på det. Enkla snabba lösningar är alltid mer lockande än komplicerade. Psykologiskt oerhört intressant.

Staffan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Föredrar regn


Att viss reklam upplevs som irriterande både på webben och i våra tv-apparater är något som jag också fascineras av. Vem f-n går på reklamen om schampot som "lagar" håret och gör att du ser 10 år yngre ut ?


-Thomas [/QUOTE]

Och vem f-n går på att Gore-Tex andas som en hårblås??!! Uppenbarligen är det många som tror det, eftersom de vill det eller? Intressant. Är det brist på erfarenhet kombinerat med mördande reklam, eller är det så att textilleverantörerna lyckats övertyga oss trots vårt bättre vetande?

[Ändrat av overkligheten 2003-11-06 kl 11:36]
 
Rent medialt har ljud större genomslagskraft än bilder der är bara att erkänna. Ungarna kan rabbla upp massor av reklamslogans. När man har TV på och det blir reklam höjs ljudet? Varför det? Är de för att annonsörern vet att vi går och gör något annnat under reklamen, det kan väl inte finnas någon annan anledning till detta.
Ljud på wäbben är inte så lyckat, det tar kräm från nät och datore och komprimerat låter det burk. Däremot kan man ha lite knappljud och swooooch och klonk när man lagar till någon flashsoppa på en sajt.
Men man sätta länkar där man lägger in information med ljud och film men inte som i GORE annonsen, fast GORE regerar alltså trots oljudet! // Roland
 

talthoff

Forumvärd
walk_alone; sa:
Rent medialt har ljud större genomslagskraft än bilder der är bara att erkänna. Ungarna kan rabbla upp massor av reklamslogans. När man har TV på och det blir reklam höjs ljudet? Varför det?

Ljudet höjs inte, däremot så använder man "limiters" som trycker ihop ljudet. Så vi upplever det som om ljudet höjs. Är IT-tekniker inte ljudtekniker längre så jag kan inte redogöra mer för hur det fungerar.
När jag hade närradiostudio så minns jag att vi använde limiters för att sändare skulle nå längre genom att slippa göra av med effekt på frekvenser som vi som människor ändå inte "behövde" för att ljudet skulle uppfattas "korrekt".

Teracom "håller med mig" http://www.teracom.se/?page=1056&display=4407:3794


-Thomas
 
Re: Re: Re: Re: Re: Föredrar regn

talthoff; sa:
Jag förstår exakt vad du menar, vill bara upplysa (eller snarare göra reklam) om att på Utsidan finns det en enkel lösning. För oss vore det mycket trevligare om alla betalade för att använda Utsidan så vi slapp reklamen. Nu är det inte så, så då får vi leva med reklam lite här och var.

Japp, det gäller väl bara att hitta någon lämplig form av balans när det gäller reklam. Det känns ju rimligt att kort väcka uppmärksamhet med bild och möjligtvis ljud, men sedan måste man kunna gå vidare och koncentrera sig på annat på sidan. Det är ju inte så lyckat för någon av oss med parallella stimuli.

Och för mig som surfar med flera fönster blir det upprepning tills jag bestämmer mig att straffa den som försöker terrorisera mig. Om det är företaget, reklambyrån eller annonsmediet (t ex Utsidan) som bär ansvaret för att jag utsätts för upprepade exponeringar vill jag gärna ha svar på.
 

clindh

Forumvärd
Ansvaret är väl ditt, då det inte finns något tvång för dig att besöka de sidor som du stör dig på? Varför skall du straffa någon?

Vi tar förståss en viss risk då en dylik annons publiceras, man kanske tappar några besökare - men detta får man ta med i beräkning; vi måste få sajten att gå runt också.

Vi har ju faktiskt, till skillnad från de flesta sajter, gjort det möjligt att stänga av stora annonser (som den vi pratar om) för de som bidrar till finansieringen ändå genom att ha Klubbmedlemskap. Klicka i "Spärra viss reklam" här:
http://www.utsidan.se/medlem/redigera.asp
 
clindh; sa:
Ansvaret är väl ditt, då det inte finns något tvång för dig att besöka de sidor som du stör dig på? Varför skall du straffa någon?

Jag är fullt införstådd med att jag betalar med min uppmärksamhet för att få gratis tjänster. Bra reklam belönas med att jag köper det som erbjuds. Dålig reklam straffas med vanligen med att jag inte vill köpa något och antagligen ignorerar reklamen i fortsättningen. Det tycker jag tillhör spelreglerna. Dålig reklam som däremot inte lämnar mig ifred när bedömt den första gången (med ljud som ett utmärkt exempel) tycker jag är "osportslig" om du förstår vad jag menar. Visserligen gör upprepad och långvarig exponering att märket fastnar i min hjärna, men om jag tycker illa om reklamen en gång lär jag inte bli vänligare inställd fyra omgångar senare och fiendskap brukar hålla i sig.

Oftast tycker jag att företaget får göra en bättre försök nästa gång. Det är väl normalt inte konsumenternas ansvar att ge skriftlig eller muntlig återkoppling, utan de får väl snarare upptäcka att försäljningen inte stiger. I detta fall inser jag dock att jag bör ge dem min åsikt för att kunna bevara min egen sinnesfrid.

För att återvända till min frivillighet, så tycker jag att jag oavsett vad förtjänar genomtänkt och funktionell reklam. Bara för att något är gratis har jag väl inte avsagt mig den moraliska rätten att ställa krav? Observera att jag inte diskuterar smak, utan perception och kommunikation. Jag försöker belysa att ljudreklam som bl a inte går att stänga av är problematisk.

Denna insikt bör finnas hos:
¤Webbplatsen, som, ifall tillräckligt många annonsörer finns, på teknisk väg bör försöka variera reklamen på en och samma sida så att dess besökare blir glada och gärna vill återvända.
¤Reklambyrån, som måste vara medveten om riskerna med viss reklam, eller så är de cyniska mot såväl oss konsumenter som mot:
¤Uppdragsgivaren, som ju helst vill att jag ska vilja köpa deras produkter och därför bör beställa reklam därefter - vilket de har makten att göra.

Jag hoppas alltså att konceptet med ljudreklam utvärderas och därefter utvecklas eller läggs ned. Att jag har en ganska frän ton handlar helt enkelt om att stämma i bäcken medan tid är - innan annonsörerna får för sig att detta är en bra idé utan att egentligen tänka sig för och lyssna på reaktionerna.

/Ganska vänliga hälsningar faktiskt, från en klubbmedlem som inte visste att sådan här reklam smugit sig in här innan jag läste tråden eftersom jag bl a stängt av extrareklamen och har bokmärke direkt till forumet. Det här är mer en principgrej av omtanke om mig och mina medkonsumenter i en alltmer stimulusfylld värld.
 
Re: lösningen

Jag har misslyckats :)

Den tredje sättet som jag alltså idogt argumenterat för är att låta annonsören få veta att vi blir irriterade. Annars riskerar vi att utsättas för detta igen och igen och igen...
 
jo det har jag gjort det med :-D
men den temporära lösningen till alla inser att oönskade ljud är helt värdelöst blir nr 2 för min del
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.