Utrustningslista för novembervandring

Tegsnäs eller snöskor...

tigertamjaren; sa:
Jo, jag förstod ju det. Låter som en fin tur, men kan väl bli djup snö i värsta fall? Då blir det att tjära sina Tegsnäs eller?

/ G

Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:
Första till tionde november, Värmland. Skulle vi mot förmodan snöa fast får vi tillverka ett par snöskor:)
Brukar också ta ett par snöomgångar innan marken täcks så den blir svårframkomlig i skogen.


Börjar närma sig nu...
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23129

is_dammmyren.jpg


...

;-)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-10-20 kl 15:35]
 
Re: Tegsnäs eller snöskor...

tigertamjaren; sa:
tigertamjaren; sa:
Jo, jag förstod ju det. Låter som en fin tur, men kan väl bli djup snö i värsta fall? Då blir det att tjära sina Tegsnäs eller?

/ G

Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:
Första till tionde november, Värmland. Skulle vi mot förmodan snöa fast får vi tillverka ett par snöskor:)
Brukar också ta ett par snöomgångar innan marken täcks så den blir svårframkomlig i skogen.


Börjar närma sig nu...
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23129

is_dammmyren.jpg


...

;-)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-10-20 kl 15:35]
Vad har hänt med växthuseffekten????:)

Nu får Kung Bore ta och lugna ner sig lite. Inte för att jag missunnar skrinnarna sitt roliga, men gärna vill jag kunna fiska under vandringen. Kommer att befinna oss längre österut än Arvika. Frågan är hur långt norrut man kan knalla, utan att det är is på varenda sjö. Fiskegrejorna kommer med, men kanske vi får nöja oss med vargyl, ugglehoanden, kokkaffe och snöskotillverkning. Det är inte så illa:)

Raskesven- som i alla fall gärna vill ta några kast.
 
Re: Re: Tegsnäs eller snöskor...

Raskesven; sa:
Vad har hänt med växthuseffekten????:)

Nu får Kung Bore ta och lugna ner sig lite. Inte för att jag missunnar skrinnarna sitt roliga, men gärna vill jag kunna fiska under vandringen.

Det är väl bara att byta kastspö mot pimpeldito :)
 
Re: Re: Tegsnäs eller snöskor...

Raskesven; sa:
Vad har hänt med växthuseffekten????:)

Nu får Kung Bore ta och lugna ner sig lite. Inte för att jag missunnar skrinnarna sitt roliga, men gärna vill jag kunna fiska under vandringen. Kommer att befinna oss längre österut än Arvika. Frågan är hur långt norrut man kan knalla, utan att det är is på varenda sjö. Fiskegrejorna kommer med, men kanske vi får nöja oss med vargyl, ugglehoanden, kokkaffe och snöskotillverkning. Det är inte så illa:)

Raskesven- som i alla fall gärna vill ta några kast.

Inte illa alls, särskilt inte om man har en varm, skön kåta att krypa in i!

/ G
 
Re: Re: Re: Tegsnäs eller snöskor...

GustavOh; sa:
Raskesven; sa:
Vad har hänt med växthuseffekten????:)

Nu får Kung Bore ta och lugna ner sig lite. Inte för att jag missunnar skrinnarna sitt roliga, men gärna vill jag kunna fiska under vandringen.

Det är väl bara att byta kastspö mot pimpeldito :)
Det värsta är att det kanske varken blir hackat eller malet, dvs. is som omöjliggör haspelfiske men som inte går att gå på. Kompletterar i alla fall min utrustningslista med 250 gram pimpelgrejor som gardering. Yxan räcker nog att knacka upp hål med:)
 
Re: Re: Re: Re: Tegsnäs eller snöskor...

[/QUOTE]
Det värsta är att det kanske varken blir hackat eller malet, dvs. is som omöjliggör haspelfiske men som inte går att gå på. Kompletterar i alla fall min utrustningslista med 250 gram pimpelgrejor som gardering. Yxan räcker nog att knacka upp hål med:) [/QUOTE]

>> Så var vi där igen varje respektabel vandrare har minst 2 kg dynamit med sig för fiske ev saker som inte stämmer med kartan.
Översten vet hur det går till.
 
Vikt och funktion

Är väl vad man i alla utrustningslistor skall väga mot varandra. För mig verkar det finnas väl mycket dubletter och vara en smula tunnt med vardagslyxen....
Knä-, armbågs- och njurvärmare kan vara en lisa i novembermörkret liksom en bra pannlampa, med batterier om det gäller för 10-dagar.
Torklina/ställning i kåtan borde för mig vara viktigt. 3 cl Op/dag samt 700 g mat/dag för en såpass fakirliknade tur verkar snålt tilltaget...
Ul handlar inte bara om att trippla användningen utan även om att som i mitt fall kunna få med mig rätt vän i skogen.
Den här debatten har varit mycket trevlig och hållen i en god ton.... Hoppas det håller i sig.

Go tur önskar

Johan K
 
Re: Vikt och funktion

johankse; sa:
Torklina/ställning i kåtan borde för mig vara viktigt.

Det har han redan en fast sitter längs väggarna, så det ingår i kåtans vikt.

Syns på den här bilden
3f76ee6763e42.jpg

(Där ser man också klumpen med snörlås som ska byggas med på två till:)

De horisontala strecken på väggen bakom honom är torklinan (och inte sömmar, som man kan tro vid en första anblick).
 
Re: Vikt och funktion

johankse; sa:
Är väl vad man i alla utrustningslistor skall väga mot varandra. För mig verkar det finnas väl mycket dubletter och vara en smula tunnt med vardagslyxen....
Knä-, armbågs- och njurvärmare kan vara en lisa i novembermörkret liksom en bra pannlampa, med batterier om det gäller för 10-dagar.
Torklina/ställning i kåtan borde för mig vara viktigt. 3 cl Op/dag samt 700 g mat/dag för en såpass fakirliknade tur verkar snålt tilltaget...
Ul handlar inte bara om att trippla användningen utan även om att som i mitt fall kunna få med mig rätt vän i skogen.
Den här debatten har varit mycket trevlig och hållen i en god ton.... Hoppas det håller i sig.

Go tur önskar

Johan K
Min utrustningslista är en hybrid mellan mina höst/vår och vinterlistor. Har tidigare skaffat en billig tröja från UFF i merinoull, och klippt till hals-knä-armbågsvärmare. Hittills är det dock bara yllehalsvärmaren som jag tänkt ta med denna tur. Torklina finns, som synes ovan. Har med en diodpannlampa och en liten xenonlampa. Tar gärna min Petzl också, eller byter ut diodaren. Får se hur jag gör. Batterier till Petzl väger en hel del tyvärr. OP dricks inte varje dag, tänke hålla på den första fem dygnen. När den väl kläms blir det lite större ransoner än 3 cl. Eftersom min vandrarkumpan slipper lite billigt undan med gemensama vikten, har han åkt på att släpa med sig lite mer och god mat.

Mycket dubletter? Tändstickor och....? Specificera gärna johankse.

Mvh Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.