Utrustningslista för novembervandring

Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

Raskesven; sa:
Grunna kritiskt på om du kan lämna allt eller delar av det du ej använde nästa gång.
Men antag att man efter en vandring säger: Ok, ylletröjan behövdes inte. Och utesluter den. Kommande vandringsväder kanske inte blir lika gynnsamt. Knepigt vid denna årstid, som kan ge såväl fina höstdagar som vinterlikt läge.

Just därför ska man göra som han skriver: Grunna kritiskt.

Just när det gäller kläder så handlar det ju om att hålla sig varm och där är ju sällan extra lager nåt som går bra att bara ta bort. Däremot kan man fundera på om det kan ersättas av nåt lättare.

Jag gillar filosofin att man inte ska ha mer kläder med sig än att man kan sätta på sig allt samtidigt om det blir riktigt kallt. Sen får man naturligtvis komplettera det med extra av t.ex. strumpor (som man kanske behöver byta under dagen för att få bort fukten från fötterna).

Har man t.ex. två underställ med sig och de har sådan storlek att man faktiskt får på sig båda samtidigt så kan en extra kofta "ifall att" vara ganska onödig. Bättre att sätta på sig bägge underställen då än att ha ett i packningen och sätta på sig en kofta.

Många tunna kläder isolerar faktiskt ofta bättre än ett tjockt (om de inte är för tajta).
 
Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
Just därför ska man göra som han skriver: Grunna kritiskt.

Just när det gäller kläder så handlar det ju om att hålla sig varm och där är ju sällan extra lager nåt som går bra att bara ta bort. Däremot kan man fundera på om det kan ersättas av nåt lättare.

Jag gillar filosofin att man inte ska ha mer kläder med sig än att man kan sätta på sig allt samtidigt om det blir riktigt kallt. Sen får man naturligtvis komplettera det med extra av t.ex. strumpor (som man kanske behöver byta under dagen för att få bort fukten från fötterna).

Har man t.ex. två underställ med sig och de har sådan storlek att man faktiskt får på sig båda samtidigt så kan en extra kofta "ifall att" vara ganska onödig. Bättre att sätta på sig bägge underställen då än att ha ett i packningen och sätta på sig en kofta.

Många tunna kläder isolerar faktiskt ofta bättre än ett tjockt (om de inte är för tajta).
Craft långkalsongerna har jag tagit bort. Tanken med dem var att gå i dem om det är rått och kallt. Det har jag gjort ibland under senhösten, men man blir tillräckligt varm efter ett tag ändå så det var lite lyx.

Jag tycker också man ska kunna använda alla kläder samtidigt. Dock, så här resonerar jag; antag att det varit uselt väder under vandringen. Framme vid lägerplatsen är den lätta underställströjan och skjortan blöta. Det är ok medan lägret görs iordning, eftersom underställströjan innehåller ylle och hjälper mig hålla värmen. Men när lägret är klart och aktiviteten avtar vill jag byta till torrt. Vad kan jag då ta till? Jo den andra ylleunderställströjan, som innheåller mer ylle än den jag gått i, och windbreaker fleecetröjan, om jag inte har den mellantjocka arméylletröjan med mig.

Bara ylleunderställströjan och windbreaker fleecetröjan är lite magert om det är kallt och rått, kanske övergår mot minusgrader, vilket det sannolikt kommer att göra. Då tänker jag; "kanske jag istället för arméylletröjan (537 g) ska ta en lättare fleeceväst". Men den lättaste bra fleecevästen jag har är Tierras, med vikt 357 gram. Jag spar då 180 g, men det tycker jag är för lite relativt den nytta min tåliga varma bra arméylletröja ger. Kanske jag skulle utesluta windbreaker fleecetröjan istället. Men ylletröjan är inte vindtät (därav min ursprungliga reflektion om skjortbröstet till en frack:) . ITAB´s windbreaker väst väger mer än min windbreaker fleecetröja, så den är inte att tänka på.). Jag har ju GT-jackan, men den kan också vara blöt efter vandringen, och är det inte nederbörd är windbreaker fleecetröjan så mycket skönare att använda.

Så, i brytningstiden höst/vinter blir det i lägret om det är kallt lätt ylleunderställströja, mellantjock arméylletröja och windbreaker fleecetröjan.
 
Re: Re: Re: Re: Mat 700 g

Raskesven; sa:
alhambra; sa:
...

Ps Akta dig för att likna en älg för de där med bössan skjuter på allt som rör sig. En radio eller trumpet som du har med för att inte låta som en älg är nog bra att ha. Inget imot älgjägare skulle själv vilja jaga älg men har insett vilka som sitter där på pass.

God tur och du har skapat en trevlig slinga om utr.

[Ändrat av alhambra 2003-10-14 kl 13:21]
...
Älgjakten drog igång 12 oktober i Värmland. Vet inte hur länge den pågår, men har skrivit till turistinfon i Sysslebäck och väntar på besked. Sant att man ska vara uppmärksam på en del gubbs. Polaren har en jaktkeps, dvs. med orange tyg som går att vika fram. Trumpet skippar vi:)
Fick svar från Sysslebäck idag. Älgjakten pågår denna vecka, med weekendjakt om inte kvoten är uppnådd. Men jakten är över när vi vandrar i området.
 
Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

Raskesven; sa:
Dock, så här resonerar jag; antag att det varit uselt väder under vandringen. Framme vid lägerplatsen är den lätta underställströjan och skjortan blöta. Det är ok medan lägret görs iordning, eftersom underställströjan innehåller ylle och hjälper mig hålla värmen. Men när lägret är klart och aktiviteten avtar vill jag byta till torrt.

Det är där utmaningen ligger:)

Lösningen består av flera delar:

1. Man måste se till att undvika att blöta ner mer än man behöver. Istället för att låta jackan bli blöt av regn och understället bli blött av svett så kan man skippa jackan och låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga.

2. De kläder man blöter ner måste torka fort, av bara kroppsvärmen, medans man slår läger. (Alltså är ylle inte nån bra ingrediens i de kläder som behöver torka fort.)

3. I värsta fall får man krypa ner i sovsäcken en stund och värma sig.


Fast jag är inte helt bra på att tillämpa den där lösningen själv, men så är det med mycket (jag vet hur man ska göra men är dålig på att göra det:). Det låter så enkelt när de på BackpackingLight skriver om det, men när man väl står där i skogen så inser man att man nog blött ner lite för mycket.
 
Beundran ...

Man kan bara tycka om mäniskor som inte bryr sig om att "ha med rätt saker" utan har med sig det MAN vill ha med ! som t.ex en kamin till kåtan ! Vadå "gram-jägare ??? ... Impad blir man och jag önskar dig en riktigt skön och trevlig tur ! /Gunnar
(P.S. när jag blir stor & stark ska jag också bära mer packning som jag vill ha med ! D.S)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
.....
Lösningen består av flera delar:

1. Man måste se till att undvika att blöta ner mer än man behöver. Istället för att låta jackan bli blöt av regn och understället bli blött av svett så kan man skippa jackan och låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga.

2. De kläder man blöter ner måste torka fort, av bara kroppsvärmen, medans man slår läger. (Alltså är ylle inte nån bra ingrediens i de kläder som behöver torka fort.)

3. I värsta fall får man krypa ner i sovsäcken en stund och värma sig.


Fast jag är inte helt bra på att tillämpa den där lösningen själv, men så är det med mycket (jag vet hur man ska göra men är dålig på att göra det:). Det låter så enkelt när de på BackpackingLight skriver om det, men när man väl står där i skogen så inser man att man nog blött ner lite för mycket.
Trots allt skillnad på den väta som kommer utifrån i form av iskallt regn, och den väta som kommer inifrån.

Nackdelen med snabbtorkande grejor är ju att de drar ur värmen från en. Vid nederbörd så torkar inte heller det kalla blöta omslaget i form av syntet medan lägret slås.

Antingen är folket på Backpackinglight mer "macho" än vad jag är:), eller så har de inte stått fuktiga/blöta ute i skogen i regn som övergår i underkylt regn och snöslask. Då längtar nog den mest förhärdade lättpackaren efter något torrt och varmt;-)
 
Re: Beundran ...

CanMan; sa:
Man kan bara tycka om mäniskor som inte bryr sig om att "ha med rätt saker" utan har med sig det MAN vill ha med ! som t.ex en kamin till kåtan ! Vadå "gram-jägare ??? ... Impad blir man och jag önskar dig en riktigt skön och trevlig tur ! /Gunnar
(P.S. när jag blir stor & stark ska jag också bära mer packning som jag vill ha med ! D.S)
Tack, sådana inlägg värmer:)
Mvh Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
Lösningen består av flera delar:

1. Man måste se till att undvika att blöta ner mer än man behöver. Istället för att låta jackan bli blöt av regn och understället bli blött av svett så kan man skippa jackan och låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga.

2. De kläder man blöter ner måste torka fort, av bara kroppsvärmen, medans man slår läger. (Alltså är ylle inte nån bra ingrediens i de kläder som behöver torka fort.)

3. I värsta fall får man krypa ner i sovsäcken en stund och värma sig.
Nermanders (Backpackinglights?) 1-2-3 låter som rena nödlösningen tycker jag, där man hamnar när planeringen gått snett eller man trampat ner sig i ett myrhål etc.

Jag vill verkligen inte avsiktligt få understället blött av regn och svett. Om en skaljacka blir blöt på utsidan gör det ju inte mycket. Om jag börjar svettas i underställ tar jag av det.. Kläder torkar förvisso av kroppsvärme men det drar mycket energi och man kan bli rejält kall. Jag skulle aldrig dra ner på vikten om det innebar att jag rutinmässigt var kall & blöt, vore ju helt kasst.
[Ändrat av jarlmoden 2003-10-17 kl 10:45]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

Raskesven; sa:
Trots allt skillnad på den väta som kommer utifrån i form av iskallt regn, och den väta som kommer inifrån.

Nja, det är faktiskt inte det. Ta på dig en bomulls-tröja och häll 60-gradigt vatten på den. Det dröjer inte många sekunder innan det blivit kallt.

Det är visserligen riktigt att det drar värme från kroppen att torka kläderna, men den värmen dras oavsett om fukten kommer från svett eller regn. Skillnaden är marginell.

Så länge man rör sig så alstrar man oftast tillräckligt med värme för att kunna torka kläderna (är det minusgrader så lär man ju inte bli blöt utifrån särskilt mycket så det är ju bara yttertemperaturer ner till noll vi pratar om). När man stannar blir man visserligen kall, och det innebär att man kan inte göra som man brukar (gå för fullt fram till lägerplatsen och sen bara stanna) utan man får börja med "torkandet" en liten stund innan man stannar.

De kläder man har med sig är ju (förhoppningsvis) anpassade för att man skall ha tillräckligt varmt för att kunna stå still. När man rör sig behöver man alltså inte ha alla kläder på sig.

Regnar det blir man blöt det är bara att acceptera. Det går inte att förhindra, det är en naturkraft:) Gå MED elementen istället för mot dem:)

Har ni nånsin sett en älg i regnställ? Eller brukar älgarna krypa in i en grotta nånstans när det regnar?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

jarlmoden; sa:
Jag skulle aldrig dra ner på vikten om det innebar att jag rutinmässigt var kall & blöt, vore ju helt kasst.

Du gör felet att sätta likhetstecken mellan kall och blöt. Man ska undvika att bli kall, det är riktigt, men man behöver inte nödvändigtvis bli kall av att bli blöt (om man agerar rätt).

Det svåra är som sagt var brytpunkten där man slutar röra sig, det gäller att ändra klädseln INNAN man stannar. Precis på samma sätt som man tar av sig kläder innan man börjar gå (istället för att vänta tills med redan börjat svettas).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

jarlmoden; sa:
nermander; sa:
Lösningen består av flera delar:

1. Man måste se till att undvika att blöta ner mer än man behöver. Istället för att låta jackan bli blöt av regn och understället bli blött av svett så kan man skippa jackan och låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga.

2. De kläder man blöter ner måste torka fort, av bara kroppsvärmen, medans man slår läger. (Alltså är ylle inte nån bra ingrediens i de kläder som behöver torka fort.)

3. I värsta fall får man krypa ner i sovsäcken en stund och värma sig.
Nermanders (Backpackinglights?) 1-2-3 låter som rena nödlösningen tycker jag, där man hamnar när planeringen gått snett eller man trampat ner sig i ett myrhål etc.

Jag vill verkligen inte avsiktligt få understället blött av regn och svett. Om en skaljacka blir blöt på utsidan gör det ju inte mycket. Om jag börjar svettas i underställ tar jag av det.. Kläder torkar förvisso av kroppsvärme men det drar mycket energi och man kan bli rejält kall. Jag skulle aldrig dra ner på vikten om det innebar att jag rutinmässigt var kall & blöt, vore ju helt kasst.
[Ändrat av jarlmoden 2003-10-17 kl 10:45]

..låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga...deta funkar inte i praktiken kan jag intyga genom självupplevd händelse.
Gå i "riktigt" regn i bara underställ på överkroppen leder ofelbart till att ALLT på kroppen blir blött - från kalsongerna ned till sockor och skor.
Att sen försöka gå med kaslonger som ett våtvarmt omslag är ingen höjdare kan jag lova:)
Just detta provade vi för nått år sen i Kebnekaisefjällen.
Vid en regnskur på kvällen med bara ett par kilometer kvar att gå till planerad tältplats fortsatte vi i undertällströja, goretexbyxor, kalsonger, sockor och goretexskor. Efter bara några hundra meter var vi så blöta att vattnet rann efter benen innanför byxorna och alla kläder var dyngblöta.
Efter kanske en kilometer var det svårt att gå pga genomsura kalsonger och sockor så vi gjorde det enda rätta - stannade, tog på regnjackor och bytte till torrt (iaf torrare) på underdel.
Fast det då var ca 10 plusgrader och rel vindstilla frös vi som hundar fast vi gick med ryggsäck....
Sen att reservkläderna var blöta efter bytet var ingen höjdare på natten:)

/Micke - varm, torr, mätt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.