Utrustningslista för novembervandring

Re: Re: Re: Mat 700 g

alhambra; sa:
Lunch äter du "kall" d?kan du inte behöva ha med något extra kök ?? En termos till mackorna p?dagen skulle jag satsa p?
[Ändrat av alhambra 2003-10-14 kl 13:21]

Aentligen en som fattar syftet med utrustningslistan. Det gaeller inte att plocka bort en massa saker utan laegga till dem som saknas. Det aer bara att haalla med att en lunch blir betydligt baettre om man har naagot varmt att dricka. Gloem inte termosen!

alhambra; sa:
Ps Akta dig för att likna en älg för de där med bössan skjuter p?allt som rör sig. En radio eller trumpet som du har med för att inte låta som en älg är nog bra att ha. Inget imot älgjägare skulle själv vilja jaga älg men har insett vilka som sitter där p?pass.

Det aer viktigt att taenka paa sin egen saekerhet speciellt under aelgjakten. Det gaar att faa tag i smaa plasttrumpeter saa aeven en UL-person kan ta med den. Jag har smaa plasttrumpeter hemma som ligger kvar fraan naagon fest och jag tror de vaeger inte mer aen 5g/styck om man kapar bort en del. Att oeka sin packning med naagra gram och samtidigt minska risken foer skadeskjutning aer nagot du boer taenka paa..

Haer du inte taenkt att skaffa ett nytt intresse? Kanske skulle det inte vara fel med att ta med en faagelbok eller kanske en svampbok paa turen? Ni aer tvaa personer paa turen saa ni kan baera vars en bok. Om det bara blir faagelboken saa gloem daa inte ta med er kikare.

Lycka till

/Stellan
 
nermander; sa:
.....
Prova med en enkel resår som rem runt liggunderlaget. Jag har faktiskt gjort så att jag har kapat de remmar som sitter ovanpå ryggsäcken, sen har jag lösa remmar (med plastspännen) som jag sätter runt liggunderlaget. När det ska spännas fast så öppnar jag alltså remmarna (en i taget) och sätter fast dem i de stumpar som sitter på ryggan.
....
Har redan tagit ett resårsnöre med snabbkoppling istället för läderremmen, 11 g:) Fungerar säkert bra.
 
Re: Re: Re: Mat 700 g

alhambra; sa:
...
>> Du har en kamin som du kan koka mat på och den har du tillgång till morgon som middag !

Lunch äter du "kall" då kan du inte behöva ha med något extra kök ?? En termos till mackorna på dagen skulle jag satsa på.

Ps Akta dig för att likna en älg för de där med bössan skjuter på allt som rör sig. En radio eller trumpet som du har med för att inte låta som en älg är nog bra att ha. Inget imot älgjägare skulle själv vilja jaga älg men har insett vilka som sitter där på pass.

God tur och du har skapat en trevlig slinga om utr.

[Ändrat av alhambra 2003-10-14 kl 13:21]
Anledningen till att brännaren kommer med är dels för frukost de dagar vi ska iväg, dels för några snabba uppkok, t.ex om vi vill ha något varmt att dricka till lunchen. Termos är fint att ha, men tomvikten är 500 g och fylld 1500 g. Nöjer mig med brännaren denna gång.

Älgjakten drog igång 12 oktober i Värmland. Vet inte hur länge den pågår, men har skrivit till turistinfon i Sysslebäck och väntar på besked. Sant att man ska vara uppmärksam på en del gubbs. Polaren har en jaktkeps, dvs. med orange tyg som går att vika fram. Trumpet skippar vi:)
 
Re: Re: Re: Re: Mat 700 g

j_stellan; sa:
.....
Det aer bara att haalla med att en lunch blir betydligt baettre om man har naagot varmt att dricka. Gloem inte termosen!
....
Det aer viktigt att taenka paa sin egen saekerhet speciellt under aelgjakten. Det gaar att faa tag i smaa plasttrumpeter saa aeven en UL-person kan ta med den. Jag har smaa plasttrumpeter hemma som ligger kvar fraan naagon fest och jag tror de vaeger inte mer aen 5g/styck om man kapar bort en del. Att oeka sin packning med naagra gram och samtidigt minska risken foer skadeskjutning aer nagot du boer taenka paa..

Haer du inte taenkt att skaffa ett nytt intresse? Kanske skulle det inte vara fel med att ta med en faagelbok eller kanske en svampbok paa turen? Ni aer tvaa personer paa turen saa ni kan baera vars en bok. Om det bara blir faagelboken saa gloem daa inte ta med er kikare.

Lycka till

/Stellan
Angående termos, se svaret ovan.

UL-person? Jag antar att du inte menar mig?;-) Små plasttrumpeter låter ju helt livsfarligt, de kanske låter som...en älg.-)

Nytt intresse? Mitt intresse inom vandringsintresset, förutom natur i allmänhet, är fiske. Ibland, mest på vintern, får utdrag ur en spårbok komma med. På sommaren ibland en flora eller fågelbok. Kanske jag tar med mig utdrag ur en bok om ugglor. Kikaren har fått stryka på foten denna vandring.

Tack för synpunkterna Stellan, och alla andra som kommit med vettiga seriösa synpunkter:)

Mvh Raskesven
 
Trodde inte att det skulle bli så mycket rabalder pga mitt inlägg(låt gå för det)vi prioriterar olika,vi resonerar olika om friluftslivet(så oxå om våra kära friluftsprylar)Till raskesven önskar jag en trevlig Novembertur.

Mvh Nicklas
 
Fria funderingar kring Raskesvens lista

Det där med leksakstrumpeten var rätt kul, dock litar jag mer på en riktig nödpipa från outdoor designs, 11 gram med ringen bytt mot snöre. Denna är nog den enda pryl i packningen jag ALDRIG använt, men den har blivit som en maskot, om den lämnas hemma kommer garanterat en olycka ske då den hade behövts..

Packpåsar, snören, spännen, snörlås, det blir hekton till slut. En helt vattentät stor innersäck för alla prylar bör nog räcka egentligen och blir lättare än åtskilliga mindre. Sådant som klarar blöta kan läggas i ytterfack, sådant som blivit fuktigt överst i säcken utanpå innersäcken.

Ju fler prylar, desto mer att hålla reda på och desto mer som kan gå sönder, gammal sanning. På en 10-dagarstur i skogsmiljö, vilka saker kan realistiskt sett fallera och får det verkligen ödestigra konsekvenser? - Kan de fixas hemma efter turen? Någon rem på ryggsäcken kanske kan smälla av, men den går nog att bära ändå. Kåtans tyg kanske spricker, men ett hyfsat vindskydd kan nog ändå riggas. Silvertejp kan laga det mesta tillfälligt, och enklare än nål och tråd. Funkar även för tryckförband & spjälkning vid olycka.

Det förvånar mig att du har såpass spartansk och lätt kostföring när den övriga packningen är rejält tilltagen med reserver till det mesta. Hade förväntat mig falukorvar, potatiskok, såser, brödbak & efterrätter. Eftersom komforten och trivseln i läger uppenbarligen prioriteras kan det ju vara vettigt att skala ner lite på en del utrustning och lyxa lite mer med maten.

Utan att ha det mindre bekvämt eller roligt kan du säkert skala av åtminstone 5 kilo i grundpackningen, lägg sedan 2 av dessa kilona på godare mat och mera drycker.. :) På varje funktion, bära-bo-kök-vätska-kläder-navigering-nödvändigt-övrigt kan du hyvla av utan att tumma på komfort eller säkerhet, som många redan gett exempel på.

Sista synpunkten, från många UL-forum och säkert Utsidan med: Efter turen i Värmlandsskogen, lägg all utrustning i 2 högar - Sådant du använde och sådant du ej använde. Grunna kritiskt på om du kan lämna allt eller delar av det du ej använde nästa gång. På så vis blir ryggan allt mer bantad. Om du prompt vill bära lika tungt kan du ju alltid ersätta icke använd utrustning med lättöl & sällskapsspel..
 
Arghh!!!

Snälla raskesven, redigera bort lite quotetecken, så det går att läsa.

(Oj förlåt det var visst gjort medan jag skrev detta)
 
Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

jarlmoden; sa:
Det där med leksakstrumpeten var rätt kul, dock litar jag mer på en riktig nödpipa från outdoor designs, 11 gram med ringen bytt mot snöre. Denna är nog den enda pryl i packningen jag ALDRIG använt, men den har blivit som en maskot, om den lämnas hemma kommer garanterat en olycka ske då den hade behövts..

Packpåsar, snören, spännen, snörlås, det blir hekton till slut. En helt vattentät stor innersäck för alla prylar bör nog räcka egentligen och blir lättare än åtskilliga mindre. Sådant som klarar blöta kan läggas i ytterfack, sådant som blivit fuktigt överst i säcken utanpå innersäcken.

Ju fler prylar, desto mer att hålla reda på och desto mer som kan gå sönder, gammal sanning. På en 10-dagarstur i skogsmiljö, vilka saker kan realistiskt sett fallera och får det verkligen ödestigra konsekvenser? - Kan de fixas hemma efter turen? Någon rem på ryggsäcken kanske kan smälla av, men den går nog att bära ändå. Kåtans tyg kanske spricker, men ett hyfsat vindskydd kan nog ändå riggas. Silvertejp kan laga det mesta tillfälligt, och enklare än nål och tråd. Funkar även för tryckförband & spjälkning vid olycka.

Det förvånar mig att du har såpass spartansk och lätt kostföring när den övriga packningen är rejält tilltagen med reserver till det mesta. Hade förväntat mig falukorvar, potatiskok, såser, brödbak & efterrätter. Eftersom komforten och trivseln i läger uppenbarligen prioriteras kan det ju vara vettigt att skala ner lite på en del utrustning och lyxa lite mer med maten.

Utan att ha det mindre bekvämt eller roligt kan du säkert skala av åtminstone 5 kilo i grundpackningen, lägg sedan 2 av dessa kilona på godare mat och mera drycker.. :) På varje funktion, bära-bo-kök-vätska-kläder-navigering-nödvändigt-övrigt kan du hyvla av utan att tumma på komfort eller säkerhet, som många redan gett exempel på.

Sista synpunkten, från många UL-forum och säkert Utsidan med: Efter turen i Värmlandsskogen, lägg all utrustning i 2 högar - Sådant du använde och sådant du ej använde. Grunna kritiskt på om du kan lämna allt eller delar av det du ej använde nästa gång. På så vis blir ryggan allt mer bantad. Om du prompt vill bära lika tungt kan du ju alltid ersätta icke använd utrustning med lättöl & sällskapsspel..
[
Tror inte en stor typ sopsäck väger mindre eller är bättre än mina tre Tatonkasäckar. Småpåsar är till för ordningens skull.

Sant med mängden prylar. Jag tycker det, dvs. att många prylar är bökigt att hålla reda på, är ett bättre argument att minska på grejorna än viktskäl från den nivån jag nu ligger på. Mycket i ursprungliga reparationsutrustningen är för fjället. Kanske ska skaffa två olika rep.påsar så jag slipper det ständiga ryckandet i påsen (behöver även olika grejor för tält mot kåta).

Egentorkat är lätt. Vi hoppas också på fisk:)

Jag hyvlar för fullt, men 5 kg verkar mer än hyvla, rena slakten.

Jag brukar göra exakt så, lägga fram alla prylar och gå igenom dem. Packningsvikten har faktiskt minskat över tiden. Men antag att man efter en vandring säger: Ok, ylletröjan behövdes inte. Och utesluter den. Kommande vandringsväder kanske inte blir lika gynnsamt. Knepigt vid denna årstid, som kan ge såväl fina höstdagar som vinterlikt läge.



Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.